Nederland
20 januari 2010
Mainports dé logistieke hot spots van Nederland
Niet de regio's West-Brabant en Venlo, maar de mainports Rotterdam en
Schiphol leveren de belangrijkste bijdrage aan de internationale
logistieke concurrentiekracht van Nederland. Zij vormen de spil in het
netwerk van logistieke regio's in Nederland, dat overzeese herkomsten
en Europese bestemmingen verbindt. De regio's Groot-Rijnmond en
Groot-Amsterdam steken met kop en schouders uit boven de concurrentie
als het gaat om logistieke regio's van nationaal belang. Dat blijkt
uit recent onderzoek van TNO, waarbij de mainports op de nummers 1 en
2 staan in de ranglijst van logistieke hot spots.
In opdracht van het ministerie van Economische Zaken en het ministerie
van Verkeer en Waterstaat maakte TNO een quick scan van het
Nederlandse netwerk van logistieke hot spots van nationaal belang. Op
basis van 10 kwantitatieve criteria, o.a. op het gebied van ruimte,
werkgelegenheid en weginfrastructuur, zijn de hot spots op hun
bijdrage aan logistiek Nederland gewogen. Een logistieke hot spot is
een regio met een sterk cluster van bedrijven met een (inter)nationaal
onderscheidende logistieke activiteiten. Deze clusters zijn
geconcentreerd op logistieke parken met goede ondersteunende fysieke
infrastructuur en aanverwante logistieke supportdiensten.
Logistiek: 8% van totale toegevoegde waarde in Nederland
Het belang van de logistieke bedrijvigheid voor de Nederlandse
economie is groot. Zo heeft TNO in 2008 berekend dat de sector het
jaar daarvoor ruim EUR 40 miljard aan toegevoegde waarde en 750.000
arbeidsplaatsen opleverde. Dit is ruim 8% van de totale toegevoegde
waarde en werkgelegenheid in Nederland dat jaar.
Aanwezigheid zeehaven cruciale factor hoge notering
De top 5 van logistieke hot spots van nationaal belang zoals opgesteld
door TNO zijn: 1. Groot-Rijnmond, 2. Groot-Amsterdam, 3. West
Noord-Brabant, 4. Noord-Limburg en 5. Noordoost Noord-Brabant.
Opvallend is dat bij de top drie in iedere regio een zeehaven terug te
vinden is, namelijk de Rotterdamse haven, de Amsterdamse haven en de
haven van Moerdijk. De aanwezigheid van een zeehaven levert een grote
overslag van goederen op, wat de vestiging van andere logistieke
activiteiten aantrekkelijk maakt.
De eerstvolgende achterlandregio na de twee mainports is West
Noord-Brabant. De Rijksoverheid investeert in deze hotspot door het
opzetten van het Logistiek Topinstituut in Breda. Verder zijn er
verschillende nationale distributieregio's te vinden in de top 10,
waaronder Utrecht op plaats 6 en Zuidoost Zuid-Holland op plaats 8. De
top-10 logistieke hot spots omvat daarmee mainports, achterlandregio's
en nationale distributieregio's. Hiermee vormt de ranglijst een
staalkaart van de logistieke activiteiten in Nederland.
bericht 2010-2
Contactpersoon
TNO
TNO