Radboud Universiteit Nijmegen


Geen sheriffster aan ambtsketen burgemeester

Datum bericht: 15 januari 2010

De wetshandhavende taak van de burgemeester heeft zijn grenzen bereikt. De burgemeester is het sluitstuk geworden in de strijd tegen overlast, verloedering en herwinnend veiligheidsgevoel. De burgemeester, van oudsher de herder van de lokale bevolking, is steeds meer de handhaver van de wet. Die sheriffster aan de ambtsketen van de burgemeester moeten we niet willen, meent Henny Sackers, hoogleraar bestuurlijk sanctierecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de eerste leerstoelhouder op dit gebied in Nederland. Vrijdag 15 januari sprak hij in zijn oratie over de rol van de burgemeester in het bestuurlijke sanctierecht.

Veiligheidsbaas
Van oudsher werden wetsovertreders gestraft door de strafrechter, maar vanwege de toenemende roep om handhaving heeft het openbaar bestuur steeds meer bestraffende bevoegdheden gekregen. Naast het opleggen van gebiedsontzeggingen, wijkverboden en avondklok, mag de burgemeester volwassenen uit huis plaatsen (in 2009 alleen al 200 volwassenen in de provincie Gelderland); hij of zij heeft een rol in de terugkeer van (zeden)delinquenten, mag ingrijpen in probleemgezinnen en heeft vergaande bevoegdheden in de strijd tegen voetbalhooligans en andere overlastplegers.

En er komen nog meer bevoegdheden aan. De burgemeester, van oudsher de herder van de gemeentelijke bevolking en de hoeder van de normen in de gemeentelijke samenleving, is onze nieuwe veiligheidsbaas geworden. Een ongewenste ontwikkeling meent Sackers: âIngrijpen in deze zaken vraagt zoveel extra kennis en vaardigheden, dat je dit niet aan een burgemeester mag overlaten. Daar hebben we de rechter voor. Zo eist de wet bij een huiszoeking in een woning de aanwezigheid van een rechter-commissaris, terwijl de veel ingrijpende bevoegdheid van de uithuisplaatsing aan de burgemeester is overgelaten. De burgemeester zou veel vaker de hulp van de rechter-commissaris moeten kunnen inroepen. Bijvoorbeeld bij uithuisplaatsingen, de woningsluitingen en gebiedsverboden langer dan drie maanden.'

Â