Radboud Universiteit Nijmegen
Geen sheriffster aan ambtsketen burgemeester
Datum bericht: 15 januari 2010
De wetshandhavende taak van de burgemeester heeft zijn grenzen
bereikt. De burgemeester is het sluitstuk geworden in de strijd tegen
overlast, verloedering en herwinnend veiligheidsgevoel. De
burgemeester, van oudsher de herder van de lokale bevolking, is steeds
meer de handhaver van de wet. Die sheriffster aan de ambtsketen van
de burgemeester moeten we niet willen, meent Henny Sackers, hoogleraar
bestuurlijk sanctierecht aan de Radboud Universiteit Nijmegen en de
eerste leerstoelhouder op dit gebied in Nederland. Vrijdag 15 januari
sprak hij in zijn oratie over de rol van de burgemeester in het
bestuurlijke sanctierecht.
Veiligheidsbaas
Van oudsher werden wetsovertreders gestraft door de strafrechter, maar
vanwege de toenemende roep om handhaving heeft het openbaar bestuur
steeds meer bestraffende bevoegdheden gekregen. Naast het opleggen van
gebiedsontzeggingen, wijkverboden en avondklok, mag de burgemeester
volwassenen uit huis plaatsen (in 2009 alleen al 200 volwassenen in de
provincie Gelderland); hij of zij heeft een rol in de terugkeer van
(zeden)delinquenten, mag ingrijpen in probleemgezinnen en heeft
vergaande bevoegdheden in de strijd tegen voetbalhooligans en andere
overlastplegers.
En er komen nog meer bevoegdheden aan. De burgemeester, van oudsher de
herder van de gemeentelijke bevolking en de hoeder van de normen in de
gemeentelijke samenleving, is onze nieuwe veiligheidsbaas geworden.
Een ongewenste ontwikkeling meent Sackers: âIngrijpen in deze zaken
vraagt zoveel extra kennis en vaardigheden, dat je dit niet aan een
burgemeester mag overlaten. Daar hebben we de rechter voor. Zo eist
de wet bij een huiszoeking in een woning de aanwezigheid van een
rechter-commissaris, terwijl de veel ingrijpende bevoegdheid van de
uithuisplaatsing aan de burgemeester is overgelaten. De burgemeester
zou veel vaker de hulp van de rechter-commissaris moeten kunnen
inroepen. Bijvoorbeeld bij uithuisplaatsingen, de woningsluitingen en
gebiedsverboden langer dan drie maanden.'
Â