Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
SIRE lanceert nieuwe campagne "Aardige mensen"
Nederlanders: "We moeten aardiger zijn voor elkaar"
Hilversum, 19 januari 2009 - Ruim driekwart van de Nederlandse bevolking (78%) vindt dat Nederlanders aardiger voor onbekenden moeten zijn. Tegelijkertijd blijkt dat 14 procent zich geen raad weet als een onbekende een aardig gebaar maakt. Wanneer een onbekende aardig maakt, is 17 procent zelfs ronduit achterdochtig. Dit blijkt uit onderzoek dat de Stichting Ideële Reclame heeft laten verrichten naar de vraag: "Hoe aardig is Nederland?". Deze uitkomsten liggen ten grondslag aan de nieuwe SIRE campagne "Aardige mensen" die vandaag gestart is. Onderdeel van deze campagne, die op radio-, televisie en online loopt en buiten op abri's te zien zal zijn, is een handige (online) gebruiksaanwijzing voor het omgaan met "aardige mensen".
Ivo Roefs, bestuurslid SIRE: "Het is opmerkelijk dat veel Nederlanders zichzelf beschouwen als aardig, terwijl ze tegelijkertijd vinden dat anderen aardiger moeten zijn. Maar áls iemand dan aardig is, weet een hoog percentage weer niet hoe daarmee om te gaan. Reden voor ons om met de nieuwe SIRE-campagne aardige mensen een hart onder de riem te steken én op een ludieke wijze handreikingen te bieden hoe mensen om kunnen gaan met aardige mensen".
Vijf voorbeelden in de campagne
Vanaf medio januari worden op televisie, radio, in kranten en tijdschriften en op abri's op straat met een knipoog herkenbare situaties geschetst, waarin aardige mensen op onbegrip stuiten. Op de website van SIRE is een heuse "gebruiksaanwijzing" te vinden voor het omgaan met aardige mensen.
Gertjan Hafkamp, hoofd strategie bij Publicis, het bureau dat de campagne ontwikkelde: "Wij hebben vijf typen aardige mensen en reacties daarop als voorbeeld genomen die in alle uitingen terugkomen. Het je openstellen voor de vriendelijkheid van anderen is het begin is van een aardiger Nederland. We hopen dat Nederlanders zich dat realiseren na het zien van deze aardige mensen".
Aardige mensen bereiken meer in het leven
Bijna driekwart van de respondenten uit het SIRE-onderzoek denkt dat mensen die aardig zijn voor anderen, meer bereiken in het leven. Ruim 80% krijgt zelfs goede zin als hij of zij aardig is voor een ander. Het meest gewaardeerde kleine gebaar is een compliment, maar het kost veel Nederlanders moeite om een complimentje te geven. 'Iemand groeten', 'de deur openhouden' en 'voorrang verlenen in het verkeer' zijn ook gebaren die mensen waarderen. Opvallend is dat vrouwen relatief vaker een aardig gebaar hebben meegemaakt dan mannen. Ook jongeren tussen de 18 en 24 ontvangen vaker een aardig gebaar dan oudere leeftijdsgroepen.
Over SIRE
SIRE is een onafhankelijke stichting die zich ten doel stelt onderbelichte maatschappelijke onderwerpen publiekelijk bespreekbaar te maken en te agenderen bij burgers, opinieleiders en besluitvormers. SIRE is een initiatief vanuit de communicatiebranche. Iedereen die meewerkt aan de SIRE-campagnes doet dit belangeloos en zonder enige financiële vergoeding. SIRE heeft geen banden met de overheid of andere organisaties.
Aan deze nieuwe SIRE-campagne werken onder andere de volgende partijen belangeloos mee:
Publicis, Lindblom public relations public affairs, De Mediamaatschap, Microsoft, Communisenso, ANP, Ruigrok|Netpanel, Trendbox, Nederlands Instituut voor Beeld & Geluid, Universiteit van Amsterdam en Adviesbureau Dr. Susanne Piët BV.