Christelijk Nationaal Vakverbond (CNV)

Persbericht
CNV Vakmensen

19 januari 2010, Utrecht


------

CNV Vakmensen geschokt door omvang ontslaggolf Wärtsilä

Wärtsilä schrapt bijna 570 banen in NL

De omvang van de ingreep heeft bestuurder Theo Katerberg van CNV Vakmensen geschokt. 'Door deze beslissing valt er in bijna 570 gezinnen, verspreid door het halve land een zware slagbijl. Drama op drama. Het is uiterst jammer dat de scheepsmotorenfabriek Wärtsilä kennelijk niets anders resteert dan deze forse ingreep. Overigens wil ik nog wel echt het naadje van de kous weten voordat ik met de leden kan toewerken naar een acceptabele oplossing.'

Het Finse scheepsmotoren/voorstuwingsconcern Wärtsilä maakte maandagavond bekend aan vakbonden dat bij Wätsilä Nederland in totaal bijna 570 banen worden geschrapt. De zwaarste klappen vallen bij de scheepsschroevenfabriek in Drunen en bij DTS Zwolle B.V.. In Drunen gaat het om ruim 320 arbeidsplaatsen die verdwijnen vanwege verplaatsing van productie naar China, in Zwolle om nog eens 100. Ook bij de vestiging in Schiedam heeft de reorganisatie gevolgen, maar van geringere omvang. De vestiging in Kruiningen ontspringt de dans. Theo Katerberg: 'Wärtsilä wil zijn scheepsproducten voortaan gaan maken op zo'n beetje de enige plek ter wereld waar nog sprake is van scheepsbouw, China. Tengevolge van de economische crisis is op het westelijke halfrond de scheepsbouw geheel ingestort. Hier is de nieuwbouw gereduceerd tot nagenoeg nul. En de reparatie en het opkalefateren wordt ook haast niet gedaan. In tijden van crisis worden de oudste scheepsrompen het eerst opgelegd. Dus die reparatiebehoefte verdwijnt ook als sneeuw voor de zon. Maar - zoals gezegd - hoewel het verhaal van Wärtsilä in eerste lijn plausibel klinkt, wil mijn bond echt alle feiten weten voordat we serieus aan de slag willen met een sociaal plan. De noodzaak tot deze ontslaggolf moet echt staalhard zijn.' Katerberg noemt het wrang dat de onderneming in Nederland zo fors inkrimpt. 'Begin 2002 hebben we bij DTS in Zwolle nog een flinke hoeveelheid werkgelegenheid kunnen redden. Ook toen wilde de Finnen de stekker er al uittrekken. Jammer, dat het nu alsnog gebeurt.'