Blauw Research
---
Het effect van slogans voor citymarketing is beperkt
Rotterdam , 19 januari 2010
Citymarketing wordt door gemeenten steeds serieuzer opgepakt.
Gemeenten zetten steeds meer instrumenten in om hun stad te promoten.
Zo worden festivals en andere culturele activiteiten georganiseerd en
zetten gemeenten slogans en andere promotiemiddelen in om zich op de
kaart te zetten. Uit onderzoek van Blauw Research blijkt echter dat de
verschillende instrumenten niet allemaal even effectief zijn.
Het effect van een slogan voor een stad is bijvoorbeeld beperkt.
Slogans van de grote steden worden door minder dan 5 procent van de
inwoners spontaan genoemd. De slogan van Amsterdam (I amsterdam) is
hierop een uitzondering; maar liefst 60 procent van de Amsterdammers
weet deze slogan spontaan te noemen.
Aangezien een slogan vaak slecht blijft hangen, zelfs niet onder de
eigen inwoners, moeten steden op zoek naar een andere manier om zich
te profileren. Betrokken, enthousiaste inwoners kunnen hier een
belangrijke rol in spelen. Deze superpromoters zijn enthousiast over
hun woonplaats, voelen zich betrokken bij de gemeente en zijn oprecht
trots op hun stad. Daarnaast delen zij hun mening over hun stad graag
met anderen. Doordat superpromoters hun enthousiasme over hun
woonplaats uitdragen, kunnen zij het imago van de stad positief
beïnvloeden.
Blauw Research heeft de superpromoters van een aantal steden in kaart
gebracht. Van alle onderzochte (middel)grote steden heeft Maastricht
de meeste superpromoters. Deze inwoners zijn enthousiast over
Maastricht als woonplaats (13 procent), maar bevelen de stad ook aan
als culturele trekpleister en winkelstad (beide 10 procent). Ook
Amsterdam kent relatief veel superpromoters die de stad als culturele
trekpleister en uitgaansgebied (beide 8 procent) aanbevelen. Voor
andere grotere steden waaronder Rotterdam, Utrecht, Den Haag,
Eindhoven en Almere ligt het aandeel superpromoters rond de 4 procent.
Over het onderzoek
Blauw Research voert jaarlijks diverse onderzoeken uit voor gemeenten,
overheidsinstellingen en onder festivalbezoekers. Het onderzoek onder
ruim 4000 panelleden van BlauwNL.nl toont aan dat veel gemeenten en
steden superpromoters hebben op verschillende gebieden. Meer
informatie over het onderzoek en de superpromoter zijn te verkrijgen
bij Arjen van Ulden, 010-4000900.