Blauw Research


---

Vertrouwen in ICT-dienstverleners ondanks recessie Rotterdam , 19 januari 2010
Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat het vertrouwen in ICT-dienstverleners in het afgelopen jaar nauwelijks is veranderd. Ruim driekwart van de ICT-beslissers zegt evenveel vertrouwen in de dienstverleners te hebben als een jaar geleden.

In de afgelopen jaren heeft het vertrouwen in ICT-dienstverleners stevig onder druk gestaan. Denk bijvoorbeeld aan de negatieve media aandacht rondom het Elektronisch Patiënten Dossier, het ICT-project van het UWV en P-direct. De verwachting was bovendien dat de economische crisis het vertrouwen nog verder onder druk zou zetten, aangezien de sector de nadruk op kostenbesparingen legde en er ontslaggolven zijn geweest bij een aantal grote ICT-dienstverleners. Vooralsnog blijkt het vertrouwen niet te lijden onder de recessie. 78 procent van de ICT-beslissers heeft evenveel vertrouwen in ICT-dienstverleners als een jaar geleden; slechts 16 procent geeft aan dat hun vertrouwen in ICT-dienstverleners verslechterd is.

Waar het gaat om de geloofwaardigheid van de sector, zijn ICT-beslissers minder uitgesproken: 35 procent betitelt ICT-dienstverleners als geloofwaardig, terwijl bijna de helft hier geen mening over heeft. Maar ook de geloofwaardigheid blijkt tegen een stootje te kunnen: ruim 70 procent van de ICT-beslissers zegt dat de geloofwaardigheid van de dienstverleners in het afgelopen jaar hetzelfde is gebleven. Eén op de vijf ICT-beslissers is daarentegen van mening dat de ICT-dienstverleners minder geloofwaardig zijn geworden en geeft dan met name de hoge kosten op als reden.

In het algemeen zijn ICT-managers een stuk positiever over de ICT-dienstverleners dan businessmanagers. Blijkbaar zijn ICT-dienstverleners (nog) onvoldoende in staat om ook de businessmanagers te overtuigen van de toegevoegde waarde die ze te bieden hebben. De boodschap is duidelijk: crisis of geen crisis, de uitdaging blijft om de meerwaarde van de dienstverlenende ICT te tonen en te verkopen. Dit zowel specifiek naar businessmanagers als naar het leeuwendeel van de afnemers dat zich geen mening kan vormen over de ICT dienstverleners. Dat vraagt de nodige creativiteit, want in een tijd van beperkte middelen is het een extra uitdaging om die boodschap over te brengen.

Imago Blauwdruk ICT & Consultancy
Dit zijn uitkomsten uit de derde deelmeting van de Imago Blauwdruk ICT & Consultancy van Blauw Research, uitgevoerd in het najaar van 2009. Dit onderzoek geeft inzicht in de bekendheid, het imago en de voorkeurspositie van de belangrijkste ICT-dienstverleners. Het onderzoek is een instrument om de grootste ICT-bedrijven inzicht te geven in hun corporate imago onder niet-klanten binnen hun doelgroep. Dit jaar wordt de studie voor de zestiende achtereenvolgende keer uitgevoerd door Blauw Research. In de derde meting van 2009 (totaal drie metingen) is een aantal extra vragen opgenomen over het vertrouwen in en de geloofwaardigheid van de ICT-sector. De derde meting is in het najaar van 2009 afgenomen onder 622 ICT-beslissers.