Blauw Research
---
Vertrouwen in ICT-dienstverleners ondanks recessie
Rotterdam , 19 januari 2010
Uit onderzoek van Blauw Research blijkt dat het vertrouwen in
ICT-dienstverleners in het afgelopen jaar nauwelijks is veranderd.
Ruim driekwart van de ICT-beslissers zegt evenveel vertrouwen in de
dienstverleners te hebben als een jaar geleden.
In de afgelopen jaren heeft het vertrouwen in ICT-dienstverleners
stevig onder druk gestaan. Denk bijvoorbeeld aan de negatieve media
aandacht rondom het Elektronisch Patiënten Dossier, het ICT-project
van het UWV en P-direct. De verwachting was bovendien dat de
economische crisis het vertrouwen nog verder onder druk zou zetten,
aangezien de sector de nadruk op kostenbesparingen legde en er
ontslaggolven zijn geweest bij een aantal grote ICT-dienstverleners.
Vooralsnog blijkt het vertrouwen niet te lijden onder de recessie. 78
procent van de ICT-beslissers heeft evenveel vertrouwen in
ICT-dienstverleners als een jaar geleden; slechts 16 procent geeft aan
dat hun vertrouwen in ICT-dienstverleners verslechterd is.
Waar het gaat om de geloofwaardigheid van de sector, zijn
ICT-beslissers minder uitgesproken: 35 procent betitelt
ICT-dienstverleners als geloofwaardig, terwijl bijna de helft hier
geen mening over heeft. Maar ook de geloofwaardigheid blijkt tegen een
stootje te kunnen: ruim 70 procent van de ICT-beslissers zegt dat de
geloofwaardigheid van de dienstverleners in het afgelopen jaar
hetzelfde is gebleven. Eén op de vijf ICT-beslissers is daarentegen
van mening dat de ICT-dienstverleners minder geloofwaardig zijn
geworden en geeft dan met name de hoge kosten op als reden.
In het algemeen zijn ICT-managers een stuk positiever over de
ICT-dienstverleners dan businessmanagers. Blijkbaar zijn
ICT-dienstverleners (nog) onvoldoende in staat om ook de
businessmanagers te overtuigen van de toegevoegde waarde die ze te
bieden hebben. De boodschap is duidelijk: crisis of geen crisis, de
uitdaging blijft om de meerwaarde van de dienstverlenende ICT te tonen
en te verkopen. Dit zowel specifiek naar businessmanagers als naar het
leeuwendeel van de afnemers dat zich geen mening kan vormen over de
ICT dienstverleners. Dat vraagt de nodige creativiteit, want in een
tijd van beperkte middelen is het een extra uitdaging om die boodschap
over te brengen.
Imago Blauwdruk ICT & Consultancy
Dit zijn uitkomsten uit de derde deelmeting van de Imago Blauwdruk ICT
& Consultancy van Blauw Research, uitgevoerd in het najaar van 2009.
Dit onderzoek geeft inzicht in de bekendheid, het imago en de
voorkeurspositie van de belangrijkste ICT-dienstverleners. Het
onderzoek is een instrument om de grootste ICT-bedrijven inzicht te
geven in hun corporate imago onder niet-klanten binnen hun doelgroep.
Dit jaar wordt de studie voor de zestiende achtereenvolgende keer
uitgevoerd door Blauw Research. In de derde meting van 2009 (totaal
drie metingen) is een aantal extra vragen opgenomen over het
vertrouwen in en de geloofwaardigheid van de ICT-sector. De derde
meting is in het najaar van 2009 afgenomen onder 622 ICT-beslissers.