Toerisme groeisector voor Nijmegen
19/01/2010
Het verder zichtbaar maken van het rijke verleden van Nijmegen, de
ontwikkeling van nieuwe toeristische trekkers zoals de Waalhaven in
het Waalfront en een leisurepark in de Landschapszone, verbetering van
de ov-verbinding tussen Nijmegen en Airport Weeze. Deze en andere
actiepunten moeten de positie van Nijmegen als toeristenstad de
komende jaren verder verstevigen en bijdragen aan economische groei
van de stad.
Toerisme is een belangrijke pijler van de Nijmeegse stadseconomie:
- In Nijmegen zijn er 5.540 banen in de toeristische sector;
- In 2008 werden in Nijmegen 145.000 hotelovernachtingen geboekt;
- Jaarlijks bezoeken ruim 4 miljoen mensen de Nijmeegse binnenstad;
- Winkelen is het belangrijkste bezoekmotief, daarna "uit eten" en
"wandelen en fietsen";
- Bezoekers (waarvan de meesten uit Oost- en Zuid-Nederland komen)
besteden jaarlijks
EUR 1, 3 miljard in de regio Arnhem-Nijmegen;
- Topattracties in Nijmegen en omgeving zijn Museum het Valkhof
(jaarlijks zo'n 158.000 bezoekers), Holland Casino (500.000 bezoekers)
en het Afrikamuseum (80.000 bezoekers);
- Nijmegen heeft het meest diverse winkelaanbod (CBS-onderzoek 2008);
- De Vierdaagse en Vierdaagsefeesten zijn het grootste evenement van
Nederland.
Omdat toerisme een belangrijke economische sector is, wil de gemeente
de komende jaren een specifieker toerismebeleid gaan voeren. De
vandaag door het college van burgemeester en wethouders vastgesteld
beleidsnota "Welkom in Nijmegen" dient daarbij als leidraad. Als het
gaat om toerisme zijn volgens de nota drie belangrijke toeristische
pijlers te onderscheiden voor Nijmegen:
- De bruisende binnenstad;
- Het rivierenlandschap en de groene glooiende omgeving rond de stad;
- Het verleden van Nijmegen.
In de toerismenota wordt per pijler aangegeven hoe de stad ervoor
staat, wat de belangrijkste trends en ontwikkelingen zijn, en wat de
gemeente de komende tijd gaat doen om de drie pijlers verder te
versterken. Deze actiepunten moeten bijdragen aan groei van de
werkgelegenheid in de toeristische sector en meer bestedingen van
toeristen in Nijmegen.
Een greep uit de actiepunten:
- Aantrekken van nieuwe hotels (waaronder een jeugherberg) en
onderzoek naar de haalbaarheid van een stadscamping en camperplaats.
- Verbeteren van de verbinding van de Waalkade met de binnenstad en
betere benutting van de kansen die de cruisvaart biedt (145.000
passagiers op jaarbasis).
- Betere bewegwijzering vanuit Centraal Station, parkeergarages en de
Waalkade naar het stadscentrum
- Verdere verbetering winkelklimaat en bijzondere horeca
- Ontwikkeling van nieuwe toeristische locaties, zoals de Waalhaven in
het Waalfront en een leisurepark in de Landschapszone.
- Het nog meer zichtbaar maken van het verleden van Nijmegen, o.a.
door verdere invulling te geven aan het project "Het Verleden
verbeeld", en ondersteuning van initiatieven in de regio zoals het
opzetten van een belevenisnetwerk.
- Verdere uitnutting van evenementen, o.a. door betere spreiding en
uitbouwen van huidige evenementen, en het verbinden van deze
eventementen (bv. de Zevenheuvelenloop) met toeristische
arrangementen.
- Aantrekken van de zakelijke toerist door betere inzet van het
Convention Bureau Arnhem Nijmegen en het aantrekken van een congres-
en vergadercentrum.
Om bezoekers naar de stad te trekken is het echter ook belangrijk dat
aan een aantal belangrijke randvoorwaarden wordt voldaan. Dit zijn
onder andere een goede bereikbaarheid van de stad per auto, openbaar
vervoer of vliegtuig (Airport Weeze), en de promotie van wat de stad
toeristen heeft te bieden. Op dit terrein wordt de komende jaren ook
geïnvesteerd, o.a. door de bouw van twee nieuwe parkeergarages en
gezamenlijke campagnes met het Regionaal Bureau voor Toerisme
Knooppunt Arnhem-Nijmegen.
Gemeente Nijmegen