Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 19 januari 2010 -

Onderwerp Voortgangsrapportage Minder Hinder Hoofdwegennet derde kwartaal 2009 1

Geachte voorzitter,

Hierbij treft u de rapportage Minder Hinder aan over het derde kwartaal van 2009. Zoals ik in mijn rapportage over het tweede kwartaal heb aangegeven (2009-2010, 32123 A, nr. 4) volgt de rapportage Minder Hinder de rapportage Groot Onderhoud op welke u van mij ontvangen heeft in de periode 2006 t/m 1ste kwartaal 2009. Met de rapportage Minder Hinder houd ik u op de hoogte van de resultaten die Rijkswaterstaat boekt om de hinder als gevolg van wegwerkzaamheden te beperken.
In deze rapportage ga ik achtereenvolgens in op de volgende onderwerpen: Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden; Flankerende maatregelen; Beleving door weggebruikers; Communicatie;
Planning werkzaamheden (bijlage).

Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden In het derde kwartaal van 2009 is 10,5% van de filezwaarte veroorzaakt door wegwerkzaamheden (zie figuur). De totale filezwaarte door wegwerkzaamheden over de eerste drie kwartalen van 2009 komt daarmee op 6,9%. Dit is beneden de met uw Kamer afgesproken norm van 10%.
In absolute zin is in het derde kwartaal de filezwaarte door wegwerkzaamheden met 50 duizend kilometerminuten toegenomen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar; van 200 duizend naar 250 duizend kilometerminuten. Oorzaak van deze stijging is een toename van het aantal wegwerkzaamheden en een daling van de reguliere files in de vakantieperiode.
De zwaarste files door werkzaamheden stonden in het derde kwartaal van 2009 op de A2 van Utrecht naar 's Hertogenbosch en vice versa. Specifieke locaties zijn Rosmalen (22 duizend km.min.), Kerkdriel richting 's Hertogenbosch (14 duizend km.min.) en Kerkdriel richting Utrecht (12 duizend km.min.). Ook was er veel hinder bij Empel (11 duizend km.min) en Culemborg richting 's Hertogenbosch (6 duizend km.min).

a
agina 1 van 4 P





Bovengenoemde cijfers zijn gebaseerd op registratie en analyse van het Verkeerscentrum Nederland (VCNL) en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) Ons kenmerk welke beide onderdelen zijn van Rijkswaterstaat. Inbegrepen zijn alle RWS/SDG/NW09/1678/85579

wegwerkzaamheden in het kader aanleg en beheer en onderhoud

Figuur: Het aandeel filezwaarte door wegwerkzaamheden ten opzichte van de totale filezwaarte uitgesplitst per kwartaal.

Flankerende maatregelen
Wanneer bij grootschalige werkzaamheden de kans op aanzienlijke hinder groot is, wordt gezocht naar alternatieven maatregelen voor de weggebruiker.

vanAnaarBeter-kaartje
Ook in het derde kwartaal van 2009 is ingezet op het aanbieden van openbaar vervoer tegen gereduceerd tarief. Met het vanAnaarBeter-kaartje kan er in de weekenden met het openbaar vervoer langs wegwerkzaamheden worden gereisd. In het derde kwartaal is deze maatregel op een drietal trajecten ingezet, waarbij in totaal 17.210 kaartjes zijn verkocht.

Spitsmijden A12
Op de A12 is het project spitsmijden gestart. Tussen Gouda en Zoetermeer zijn in verband met wegwerkzaamheden de rijstroken versmald en geldt er een snelheidsbeperking. Om de hinder die dit veroorzaakt te verminderen wil Rijkswaterstaat automobilisten verleiden om de ochtendspits richting Den Haag te mijden. Wie niet rijdt in de ochtendspits krijgt een financiële vergoeding. Inmiddels telt het project spitsmijden A12 4.700 deelnemers.

Beleving door weggebruikers
Door middel van belevingsonderzoeken wordt vanaf 2006 ieder kwartaal de mate van tevredenheid van automobilisten en vrachtwagenchauffeurs gemeten over de wijze waarop Rijkswaterstaat wegwerkzaamheden uitvoert. Ook in het derde kwartaal van 2009 is er weer een belevingsonderzoek gedaan.

Een meerderheid van de weggebruikers (62%) is tevreden over de manier waarop de hinder door wegwerkzaamheden wordt beperkt. De tevredenheid is ongeveer gelijk aan de tevredenheid in het 2e kwartaal van 2009 (64%). agina 2 van 4 P





Veel voorkomende ergernissen van weggebruikers op het hoofdwegennet zijn: Ons kenmerk RWS/SDG/NW09/1678/85579 Hinderlijk rijgedrag van medeweggebruikers (gestegen van 10% in het tweede kwartaal naar 15% in het derde)
Te laat aangeven van wegwerkzaamheden (gestegen van 11% procent in het tweede kwartaal naar 17% in het derde) Het onduidelijk/te laat aangeven van de toegestane snelheid (gedaald van 12% in het tweede kwartaal naar 2% in het derde).

Communicatie
In het derde kwartaal hebben 221.227 bezoekers de vanAnaarBeter-website bezocht. De drukste dag was 26 september met 7.753 bezoekers. Dit had te maken met de vele werkzaamheden die dat weekend plaatsvonden aan de A2, tussen knooppunt Deil en Den Bosch, en de A58 bij Eindhoven.

Voorafgaande aan de vakantie uittocht heeft Rijkswaterstaat meerdere persberichten uitgebracht om weggebruikers te attenderen op afsluitingen en eventuele alternatieven (`U op vakantie, wij aan de slag'). Daarnaast werd op www.rijkswaterstaat.nl een zeer uitgebreid overzicht gegeven van de verwachtte hinder tijdens de vakantieperiode.

De landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002 kreeg het derde kwartaal ruim 21.500 meldingen (telefoontjes, e-mail, via Postbus 51, etc.). Circa 7.500 van deze meldingen hadden betrekking op wegwerkzaamheden en de mogelijke hinder die dit veroorzaakt.

Komende periode
In het derde kwartaal zijn de voorbereidingen gestart om de wegwerkzaamheden in 2010 onder de aandacht van de automobilist te brengen. Zoals ik in mijn brief van 26 november 2009 (2009-2010, 29385, nr. 58) heb aangegeven, wordt er in 2010 flink aan de weg gewerkt en zal alles op alles worden gezet om extra files te voorkomen. In bovengenoemde brief is aangegeven welke maatregelen Rijkswaterstaat neemt om de hinder te minimaliseren. In aanvulling hierop kan ik nog melden dat Rijkswaterstaat scherper toezicht houden op het tijdig afronden van wegwerkzaamheden door de aannemer, meestal na het uitvoeren van nachtelijk werk.
Met deze rapportage blijf ik u op de hoogte houden van het aandeel files welke veroorzaakt wordt door wegwerkzaamheden en de maatregelen die genomen worden om de hinder van wegwerkzaamheden te verminderen.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 4 P





BIJLAGE Ons kenmerk RWS/SDG/NW09/1678/85579 Planning werkzaamheden 3e kwartaal 2009

Onderstaand de belangrijkste trajecten waarop grootschalige werkzaamheden zijn uitgevoerd in het 3de kwartaal van 2009:
A1 Muiderbrug, werkzaamheden aan de brug
A2 Zaltbommel ­ Maas, verbreding snelweg
A2 knooppunt De Hogt, afsluiting verbindingsweg A2-A67 richting België i.v.m. reconstructie van het knooppunt van 16 t/m 21 juli A6 Muiderzand ­ knooppunt Muiderberg, herstellen slijtlaag Hollandse brug
A7 begin- en eindpunt Afsluitdijk, werkzaamheden spuisluizencomplex A7 knooppunt Julianadorp, reconstructie van de aansluitingen ter verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid A12 Nieuwegein ­ Kanaleneiland, onderhoud wegdek en stalenconstructie van de Galecopperbrug
A73 Roertunnel, afsluiting i.v.m. afbouwwerkzaamheden

Belangrijkste werkzaamheden in het 4de kwartaal in 2009: A1 Hoevelaken ­ Barneveld, aanbrengen dubbellaags ZOAB gedurende 4 weekenden in oktober
A2 Zaltbommel ­ Maas, verbreding snelweg
A4 Burgerveen ­ Leiden, in oktober 2 weekendafsluitingen voor het herinrichten van de rijbanen om zo ruimte te hebben voor de werkzaamheden voor het verbreden van de snelweg A12 Zoetermeer ­ knooppunt Gouwe, per rijrichting 1 weekendafsluiting i.v.m. aanleg spitsstrook
A67 knooppunt Leenderheide, reconstructie van het knooppunt A73 Swalmentunnel en Roertunnel, afsluiting i.v.m. afbouwwerkzaamheden

Trajecten waaraan permanent wordt gewerkt met hinder: A2 Rondweg Den Bosch tot juli 2010, verbreding snelweg A2 Randweg Eindhoven tot 2011, verbreding snelweg A2 Amsterdam ­ Utrecht tot maart 2012, verbreding snelweg A2 Knooppunt Everdingen ­ knooppunt Deil tot eind 2010, verbreding snelweg
A2 Zaltbommel ­ Den Bosch tot juli 2010, verbreding snelweg A4 Burgerveen ­ Leiden, afgerond in 2014, verbreding snelweg A7 Ringweg Sneek tot juli 2010, ombouw tot dubbelbaans autoweg A12 Zoetermeer ­ knooppunt Gouwe tot april 2010, aanleg spitsstrook

Voor een overzicht van de projecten die in 2009 in voorbereiding zijn, starten en/of eindigen treft u in bijlage 1 de standlijn per 30 september 2009 aan.

agina 4 van 4 P