Datum 19 januari 2010 -
Onderwerp Voortgangsrapportage Minder Hinder Hoofdwegennet derde kwartaal
2009 1
Geachte voorzitter,
Hierbij treft u de rapportage Minder Hinder aan over het derde kwartaal van
2009. Zoals ik in mijn rapportage over het tweede kwartaal heb aangegeven
(2009-2010, 32123 A, nr. 4) volgt de rapportage Minder Hinder de rapportage
Groot Onderhoud op welke u van mij ontvangen heeft in de periode 2006 t/m 1ste
kwartaal 2009. Met de rapportage Minder Hinder houd ik u op de hoogte van de
resultaten die Rijkswaterstaat boekt om de hinder als gevolg van
wegwerkzaamheden te beperken.
In deze rapportage ga ik achtereenvolgens in op de volgende onderwerpen:
Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden;
Flankerende maatregelen;
Beleving door weggebruikers;
Communicatie;
Planning werkzaamheden (bijlage).
Ontwikkeling files ten gevolge van wegwerkzaamheden
In het derde kwartaal van 2009 is 10,5% van de filezwaarte veroorzaakt door
wegwerkzaamheden (zie figuur). De totale filezwaarte door wegwerkzaamheden
over de eerste drie kwartalen van 2009 komt daarmee op 6,9%. Dit is beneden
de met uw Kamer afgesproken norm van 10%.
In absolute zin is in het derde kwartaal de filezwaarte door wegwerkzaamheden
met 50 duizend kilometerminuten toegenomen ten opzichte van dezelfde periode
vorig jaar; van 200 duizend naar 250 duizend kilometerminuten. Oorzaak van
deze stijging is een toename van het aantal wegwerkzaamheden en een daling
van de reguliere files in de vakantieperiode.
De zwaarste files door werkzaamheden stonden in het derde kwartaal van 2009
op de A2 van Utrecht naar 's Hertogenbosch en vice versa. Specifieke locaties zijn
Rosmalen (22 duizend km.min.), Kerkdriel richting 's Hertogenbosch (14 duizend
km.min.) en Kerkdriel richting Utrecht (12 duizend km.min.). Ook was er veel
hinder bij Empel (11 duizend km.min) en Culemborg richting 's Hertogenbosch
(6 duizend km.min).
a
agina 1 van 4
P
Bovengenoemde cijfers zijn gebaseerd op registratie en analyse van het
Verkeerscentrum Nederland (VCNL) en de Dienst Verkeer en Scheepvaart (DVS) Ons kenmerk
welke beide onderdelen zijn van Rijkswaterstaat. Inbegrepen zijn alle RWS/SDG/NW09/1678/85579
wegwerkzaamheden in het kader aanleg en beheer en onderhoud
Figuur: Het aandeel filezwaarte door wegwerkzaamheden ten opzichte van de totale
filezwaarte uitgesplitst per kwartaal.
Flankerende maatregelen
Wanneer bij grootschalige werkzaamheden de kans op aanzienlijke hinder groot
is, wordt gezocht naar alternatieven maatregelen voor de weggebruiker.
vanAnaarBeter-kaartje
Ook in het derde kwartaal van 2009 is ingezet op het aanbieden van openbaar
vervoer tegen gereduceerd tarief. Met het vanAnaarBeter-kaartje kan er in de
weekenden met het openbaar vervoer langs wegwerkzaamheden worden gereisd.
In het derde kwartaal is deze maatregel op een drietal trajecten ingezet, waarbij
in totaal 17.210 kaartjes zijn verkocht.
Spitsmijden A12
Op de A12 is het project spitsmijden gestart. Tussen Gouda en Zoetermeer zijn in
verband met wegwerkzaamheden de rijstroken versmald en geldt er een
snelheidsbeperking. Om de hinder die dit veroorzaakt te verminderen wil
Rijkswaterstaat automobilisten verleiden om de ochtendspits richting Den Haag te
mijden. Wie niet rijdt in de ochtendspits krijgt een financiële vergoeding.
Inmiddels telt het project spitsmijden A12 4.700 deelnemers.
Beleving door weggebruikers
Door middel van belevingsonderzoeken wordt vanaf 2006 ieder kwartaal de mate
van tevredenheid van automobilisten en vrachtwagenchauffeurs gemeten over de
wijze waarop Rijkswaterstaat wegwerkzaamheden uitvoert. Ook in het derde
kwartaal van 2009 is er weer een belevingsonderzoek gedaan.
Een meerderheid van de weggebruikers (62%) is tevreden over de manier waarop
de hinder door wegwerkzaamheden wordt beperkt. De tevredenheid is ongeveer
gelijk aan de tevredenheid in het 2e kwartaal van 2009 (64%).
agina 2 van 4
P
Veel voorkomende ergernissen van weggebruikers op het hoofdwegennet zijn: Ons kenmerk
RWS/SDG/NW09/1678/85579
Hinderlijk rijgedrag van medeweggebruikers (gestegen van 10% in het
tweede kwartaal naar 15% in het derde)
Te laat aangeven van wegwerkzaamheden (gestegen van 11% procent in
het tweede kwartaal naar 17% in het derde)
Het onduidelijk/te laat aangeven van de toegestane snelheid (gedaald van
12% in het tweede kwartaal naar 2% in het derde).
Communicatie
In het derde kwartaal hebben 221.227 bezoekers de vanAnaarBeter-website
bezocht. De drukste dag was 26 september met 7.753 bezoekers. Dit had te
maken met de vele werkzaamheden die dat weekend plaatsvonden aan de A2,
tussen knooppunt Deil en Den Bosch, en de A58 bij Eindhoven.
Voorafgaande aan de vakantie uittocht heeft Rijkswaterstaat meerdere
persberichten uitgebracht om weggebruikers te attenderen op afsluitingen en
eventuele alternatieven (`U op vakantie, wij aan de slag'). Daarnaast werd op
www.rijkswaterstaat.nl een zeer uitgebreid overzicht gegeven van de verwachtte
hinder tijdens de vakantieperiode.
De landelijke informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002 kreeg het derde
kwartaal ruim 21.500 meldingen (telefoontjes, e-mail, via Postbus 51, etc.). Circa
7.500 van deze meldingen hadden betrekking op wegwerkzaamheden en de
mogelijke hinder die dit veroorzaakt.
Komende periode
In het derde kwartaal zijn de voorbereidingen gestart om de wegwerkzaamheden
in 2010 onder de aandacht van de automobilist te brengen. Zoals ik in mijn brief
van 26 november 2009 (2009-2010, 29385, nr. 58) heb aangegeven, wordt er in
2010 flink aan de weg gewerkt en zal alles op alles worden gezet om extra files te
voorkomen. In bovengenoemde brief is aangegeven welke maatregelen
Rijkswaterstaat neemt om de hinder te minimaliseren. In aanvulling hierop kan ik
nog melden dat Rijkswaterstaat scherper toezicht houden op het tijdig afronden
van wegwerkzaamheden door de aannemer, meestal na het uitvoeren van
nachtelijk werk.
Met deze rapportage blijf ik u op de hoogte houden van het aandeel files welke
veroorzaakt wordt door wegwerkzaamheden en de maatregelen die genomen
worden om de hinder van wegwerkzaamheden te verminderen.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 3 van 4
P
BIJLAGE Ons kenmerk
RWS/SDG/NW09/1678/85579
Planning werkzaamheden 3e kwartaal 2009
Onderstaand de belangrijkste trajecten waarop grootschalige werkzaamheden zijn
uitgevoerd in het 3de kwartaal van 2009:
A1 Muiderbrug, werkzaamheden aan de brug
A2 Zaltbommel Maas, verbreding snelweg
A2 knooppunt De Hogt, afsluiting verbindingsweg A2-A67 richting België
i.v.m. reconstructie van het knooppunt van 16 t/m 21 juli
A6 Muiderzand knooppunt Muiderberg, herstellen slijtlaag Hollandse
brug
A7 begin- en eindpunt Afsluitdijk, werkzaamheden spuisluizencomplex
A7 knooppunt Julianadorp, reconstructie van de aansluitingen ter
verbetering van de doorstroming en de verkeersveiligheid
A12 Nieuwegein Kanaleneiland, onderhoud wegdek en stalenconstructie
van de Galecopperbrug
A73 Roertunnel, afsluiting i.v.m. afbouwwerkzaamheden
Belangrijkste werkzaamheden in het 4de kwartaal in 2009:
A1 Hoevelaken Barneveld, aanbrengen dubbellaags ZOAB gedurende 4
weekenden in oktober
A2 Zaltbommel Maas, verbreding snelweg
A4 Burgerveen Leiden, in oktober 2 weekendafsluitingen voor het
herinrichten van de rijbanen om zo ruimte te hebben voor de
werkzaamheden voor het verbreden van de snelweg
A12 Zoetermeer knooppunt Gouwe, per rijrichting 1 weekendafsluiting
i.v.m. aanleg spitsstrook
A67 knooppunt Leenderheide, reconstructie van het knooppunt
A73 Swalmentunnel en Roertunnel, afsluiting i.v.m.
afbouwwerkzaamheden
Trajecten waaraan permanent wordt gewerkt met hinder:
A2 Rondweg Den Bosch tot juli 2010, verbreding snelweg
A2 Randweg Eindhoven tot 2011, verbreding snelweg
A2 Amsterdam Utrecht tot maart 2012, verbreding snelweg
A2 Knooppunt Everdingen knooppunt Deil tot eind 2010, verbreding
snelweg
A2 Zaltbommel Den Bosch tot juli 2010, verbreding snelweg
A4 Burgerveen Leiden, afgerond in 2014, verbreding snelweg
A7 Ringweg Sneek tot juli 2010, ombouw tot dubbelbaans autoweg
A12 Zoetermeer knooppunt Gouwe tot april 2010, aanleg spitsstrook
Voor een overzicht van de projecten die in 2009 in voorbereiding zijn, starten
en/of eindigen treft u in bijlage 1 de standlijn per 30 september 2009 aan.
agina 4 van 4
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat