Opening project spitsstroken A12 Zoetermeer-Gouda
Toespraak | 18-01-2010 | Locatie langs A12 bij Bleiswijk | Minister
Camiel Eurlings
Alleen de uitgesproken tekst geldt.
Beste mensen,
In 1936 zorgde de toenmalige minister van Verkeer en Waterstaat, Otto
van Lidth de Jeude, voor `een keerpunt in onze wegenpolitiek'.
Dat keerpunt was: het eerste Nederlandse autosnelwegenplan.
Dat plan omarmde een nieuwe manier van denken over mobiliteit. Met
wegen speciaal bestemd voor doorgaand, gemotoriseerd verkeer. Dus géén
fietsers, trams en paarden meer op de rijbaan. En géén oponthoud door
gelijkvloerse kruisingen.
De minister noemde twee belangrijke doelen. Snelheid. En veiligheid.
(`Vlot bewegen, veilig leven'; ook vandaag de dag ons motto.)
Beste mensen, op dit traject kregen de plannen van minister Van Lidth
de Jeude voor het eerst vorm. Hier, tussen Den Haag en Gouda, werd in
de jaren dertig van de vorige eeuw de allereerste autosnelweg van
Nederland aangelegd. Rijksweg 12. De eerste `officiële voorrangsweg'.
In 1940 was het stuk tot aan Utrecht klaar.
`Het Hazenpad' was de bijnaam van de A12 in die eerste jaren.
Maar die naam, beste mensen, deed eind vorige eeuw al lang geen recht
meer aan de feitelijke situatie.
`Slakkenpad' kwam dichter bij de werkelijkheid.
Deze cruciale Oost-West-verbinding was dichtgeslibd. Dagelijks files.
Opstoppingen bij op- en afritten. Met alle ergernis en onveiligheid
van dien.
`Nederland één grote file'. Het scheelde niet veel. Eindeloze,
peperdure procedures. Bestuurlijke verlamming. Nederland was één groot
praathuis geworden. Maar (met een variant op Jan Schaefer): in gepraat
kun je niet rijden.
Samen hebben we het elan weer teruggebracht. Met de Spoedwet
wegverbreding uit 2003 en in aanvulling daarop de Spoedaanpak uit
2009. Met het programma Randstad Urgent. Met de nieuwe Tracéwet die
dit jaar naar de Kamer gaat. Allemaal met hetzelfde doel: sneller en
beter besluiten, samenhang tussen projecten, sneller bouwen.
Twee keer zo snel. Twee keer zo veel. Twee keer zo goed. Daar gaat het
om. Oók langs de oudste snelweg van Nederland.
We zijn bezig met een totale `make over' van de A12. Vrijwel de hele
A12, van Den Haag tot de Duitse grens, gaat op de schop. Alleen al
binnen de Spoedaanpak gaat de spade de grond in op acht trajecten
langs de A12. Daarvoor halen we samen alles uit de kast.
Vandaag vieren we een bijzondere mijlpaal: de opening van de
spitsstroken tussen Zoetermeer en Gouda.
Elf kilometer extra rijstrook in de spits, in beide richtingen. Dat
haalt de nodige filedruk van de ketel. Maar het gaat om méér dan
spitsstroken alleen. Dit voorjaar (als ook de nieuwe aansluiting
Zevenhuizen/Waddinxveen is afgebouwd) is dit hele gebied klaar voor de
toekomst.
· Alle aansluitingen op het onderliggende wegennet zijn dan herzien.
· Alle op- en afritten zijn vernieuwd.
· Ruim dertig viaducten en onderdoorgangen zijn gemoderniseerd en een
flink aantal is nieuw aangelegd.
· Drie passages voor dieren zijn gecreëerd.
· Er is dynamische verlichting geïnstalleerd (groener, veiliger en
mooier).
· 1,6 miljoen kubieke meter grond is verzet.
· 7.600 vrachtwagens met asfalt hebben hun lading langs dit traject
afgeleverd.
Asje van Dijk, bedankt! Als provincie en stadsgewest niet samen in
actie waren gekomen en trekker waren geworden van het project `A12
Vernieuwd op Weg', was dit alles niet van de grond gekomen.
Wat een impuls voor de regio! Lokaal en doorgaand verkeer zitten
elkaar niet langer in de weg. Het sluipverkeer neemt af. Mensen kunnen
vlotter doorrijden. De nieuwe wijk Zoetermeer Oosterheem en
bedrijventerreinen Prisma en Doelwijk zijn bereikbaar gemaakt. Het
verkeer wordt veiliger. De gelijkvloerse spoorwegovergangen zijn weg.
Fietsers kunnen zonder hinder doorfietsen. Kortom: de A12 gaat weer
`stromen' als vanouds.
Beste mensen, er vallen vaak harde woorden over de manier waarop
overheden grotere projecten aanpakken. Die kritiek kan fel zijn, en
dat is in een aantal gevallen ook wel terecht.
Reden temeer om scherp naar ons eigen handelen te kijken en daar van
te leren. We moeten oog hebben voor wat fout gaat, maar ook voor wat
goed gaat. Want er gáát heel veel goed. En dit project is een
aansprekend voorbeeld.
Een van de drukste trajecten van Nederland is zonder extreme hinder
voor het verkeer aangepakt. Het project blijft binnen het budget (36
miljoen euro minder dan oorspronkelijk gepland) en binnen de
ambitieuze planning. Alle mijlpalen voor openstelling zijn tot nu toe
gehaald. En het resultaat is prachtig.
Succesfactor 1 is de perfecte samenwerking tussen provincie,
gemeenten, hoogheemraadschappen, ProRail en RWS.
We zijn echt samen aan het werk gegaan, vanuit één gedeelde visie.
Niet op elkaar wachten, maar zoveel mogelijk gelijk op werken.
Procedures zoveel mogelijk stroomlijnen.
Dit project is een van de inspiratiebronnen geweest voor het rapport
van de commissie Elverding. Duco Stadig, lid van deze commissie, kan
dat bevestigen. Hier werd al grond aangebracht en werden viaducten
gebouwd voordat de procedures geheel waren afgerond. Dat getoonde lef
heeft zich uitbetaald. Mijn ambitie is dat bij alle projecten waar dat
maar enigszins kan, procedures en uitvoering vervlochten gaan worden
om projecten sneller te realiseren.
Succesfactor 2 is de goede relatie die met de partijen in de omgeving
is opgebouwd. Met de ondernemers (van onder andere het Greenparc), die
actief hebben meegewerkt. Met omwonenden. Met de Fietsersbond. En
natuurlijk met de eigenaren van de verkochte gronden, die deze
spitsstroken mogelijk maakten.
Het afstaan van grond of een huis is geen eenvoudige beslissing. Er
zijn vele gesprekken aan de keukentafel gevoerd en alle gronden zijn
zonder onteigening verworven.
Ik heb grote waardering voor de constructieve houding van alle
betrokkenen en van het projectteam. Dankzij u staan wij hier vandaag
en hebben we dit stuk van Nederland beter bereikbaar en veiliger
kunnen maken.
Ik heb begrepen dat de relaties zó goed waren dat het RWS-team zelfs
een grote zak aardappelen cadeau kreeg van de familie Van der Spek.
Met die gulle gift werd wekelijks een friet-avond georganiseerd in het
tijdelijke A12-directieverblijf: de voormalige boerderij van de
familie Van der Spek aan de Bredeweg. Menig RWS'er kijkt daar met
weemoed op terug!
Succesfactor 3 is de innovatieve samenwerking met de markt.
We hebben bij de inschrijving gelet op het totale plaatje: kosten,
beperking van verkeershinder, slimme inrichting van het proces,
minimaliseren van uitvoeringsrisico's. Dat heeft goede resultaten
opgeleverd. Ballast Nedam heeft een puike prestatie geleverd. Meneer
Malizia, uw mensen en die van de onderaannemers hebben vele nachten
doorgewerkt. Ook in de vier weekendafsluitingen is alles uit de kast
gehaald om de mijlpalen te halen. Chapeau!
Succesfactor 4 is de grootschalige proef met Spitsmijden tijdens de
werkzaamheden. We wilden per dag 1000 auto's uit de ochtendspits
krijgen. Het werden er gemiddeld 1250 (met pieken naar 1500) per
ochtendspits. Een beloning van 4 euro per gemeden spits heeft ervoor
gezorgd dat het aantal files tijdens het werk niet toe-, maar afnam.
Dat kwam voornamelijk omdat 80% van de deelnemers ervoor koos wat
eerder of later van huis te gaan. Ik wil alle betrokkenen van harte
bedanken voor deze geslaagde proef.
Beste mensen, we gaan door!
· Het wegaanpassingsbesluit Woerden-Gouda heb ik vorig jaar oktober
genomen. Die spitsstrook wordt dit jaar gerealiseerd.
· Dit jaar start ook de verbreding van de trajecten Gouda-Woerden en
Woerden-Oudenrijn.
· Tussen Zoetermeer en Den Haag staan nog twee flessenhalzen op het
programma: de spitsstrook op de noordbaan bij Zoetermeer (de
uitvoering start dit najaar) en de bypass bij Nootdorp (de uitvoering
start in 2011). Duco Stadig, jij hebt je daar als Randstad
Urgent-ambassadeur sterk voor gemaakt. Veel dank voor jouw drijvende
kracht.
Zo maken we Haaglanden, Zoetermeer, Bleiswijk, Zuidplas, Waddinxveen
en Gouda beter bereikbaar en veiliger.
Zo maken we van de A12 weer een snelweg.
Zo brengen we Nederland weer in beweging.
Iedereen van harte gelukgewenst met dit prachtige resultaat. Een
prestatie om samen trots op te zijn.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat