Inspectie voor de Gezondheidszorg
Gunstbetoon bij nascholing huisartsen binnen reclameregels
Persbericht, 19 januari 2010
Farmaceutische bedrijven houden zich over het algemeen aan de regels
voor geneesmiddelenreclame bij nascholing van huisartsen. Dit
constateert de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) in een rapport
dat vandaag verschijnt. Om na te gaan of de onderzoeksresultaten
representatief zijn voor alle nascholingsbijeenkomsten, roept de IGZ
artsen op om overtredingen van reclameregels bij nascholingen te
melden.
De IGZ bezocht in de periode april tot en met juni 2009 onaangekondigd
twaalf door het College voor Accreditatie Huisartsen (CvAH) erkende
nascholingsbijeenkomsten, die door de farmaceutische industrie waren
georganiseerd en gefinancierd. Daarbij toetste de IGZ of huisartsen en
de farmaceutische bedrijven zich hielden aan de geldende
reclameregels, met name die voor gunstbetoon.
Bevindingen IGZ
Het beeld van de geĂŻnspecteerde nascholingen is overwegend positief.
Wel vindt de IGZ dat de vertegenwoordigers van de bedrijven tijdens de
nascholing herkenbaar moeten zijn, bijvoorbeeld door het dragen van
een badge. Daarnaast moet er een duidelijke
dienstverleningsovereenkomst zijn tussen het organiserende bedrijf en
de arts die optreedt als spreker. Afspraken tussen bedrijven en
sprekers moeten transparant zijn.
Melden van overtreding reclameregels
De IGZ wil nagaan of de positieve bevindingen in haar steekproef
representatief zijn voor de overige nascholingsbijeenkomsten die de
farmaceutische industrie jaarlijks initieert. Daarom roept de IGZ in
2010 artsen die deelnemen aan nascholingen op om overtredingen van de
reclameregels bij nascholingen te melden bij de IGZ. Dit past binnen
de afspraken die de IGZ heeft met de Stichting Code
Geneesmiddelenreclame en de Keuringsraad Openbare Aanprijzing
Geneesmiddelen.
Als de IGZ besluit naar aanleiding van deze meldingen nader onderzoek
te doen, dan richt de IGZ haar onderzoek op de organiserende partij en
eventuele dienstverlenende beroepsbeoefenaren (bijvoorbeeld sprekers)
en niet op de deelnemers aan de nascholing. De IGZ geeft daarbij nooit
de naam van de melder vrij aan externe partijen (waaronder de
onderzochte partij).
Ga hier na het rapport Gunstbetoon bij nascholing van huisartsen
binnen de reclameregels
Zie het origineel