Wientjes wil grotere nadruk op economische diplomatie
19-01-2010 - Om onze economische positie in de wereld te versterken
moet Nederland grotere nadruk leggen op `economische diplomatie'. Onze
invloed op politiek en veiligheidsbeleid neemt af, laten we het accent
verleggen naar de economie, waar we nog wel een invloedrijke positie
hebben. Dat heeft VNO-NCW voorzitter Bernard Wientjes dinsdag gezegd
tijdens de jaarlijkse ambassadeursconferentie in Den Haag.
Die economische diplomatie moet dan wel verder gaan dan de klassieke
handelsbevordering. Ook het binnenhalen van buitenlandse
investeringen, handelspolitiek, de positie van Nederland in
internationale financiële en economische instellingen en onze rol in
klimaat-, voedsel- en grondstofvraagstukken horen daarbij, aldus
Wientjes.
Wientjes pleitte voor maximale benutting van de ondersteuning die de
overheid en het postennet (ambassades, consulaten en steunpunten) aan
het bedrijfsleven kunnen bieden. Economisch onderzoek bevestigt dat
economische missies en de economische dienstverlening van de
diplomatieke posten aantoonbaar rendement hebben bij de positionering
van bedrijven op buitenlandse markten. Het gaat ook om een goede
"Holland branding": het gecoördineerd uitdragen van het goede
economische beeld en de sterkten van Nederland.
Daarnaast moet het tegengaan van protectionisme een belangrijk
aandachtspunt van de economische diplomatie zijn. De heroverweging van
ontwikkelingssamenwerking moet gericht zijn op directe versterking van
de economie in die landen en de betrokkenheid van Nederlandse
bedrijven daarbij. Tot slot moeten we veel meer gespitst zijn op de
economische kansen die aan ontwikkelingsproblematiek gelieerde thema's
zoals milieu, energie, voedsel en water aan het Nederlandse
bedrijfsleven kan bieden.
---
Vereniging VNO-NCW