Nederlandse Vereniging van Journalisten
Portfolio in de telefoon
maandag 18 januari 2010 | De groei van text messages, iPhone, twitter,
Google, kortom de macht van de getallen verandert niet alleen de
mediawereld, maar de hele wereld. Aldus Fred van der Ende, Business
Development Manager Apple afgelopen zaterdag tijdens de bijeenkomst
"Veranderingen in de media-industrie" van de sectie NVJ
Fotojournalisten.
We leven in het digitale convergentie tijdperk, de tijd dat alles en
iedereen verbonden is met elkaar. De content ervoor is beschikbaar en
kan via krant, video, podcast of internet worden verspreid. Het
Internetprotocol maakt het mogelijk dat alle netwerken met elkaar
kunnen communiceren. En het accepteren van nieuwe apparaten en
toepassingen gaat steeds sneller. Deed de Sony Walkman er veertien
jaar over om de top te bereiken, iPhone bereikte in 74 dagen 1 miljoen
verkopen, de iPhone 3GS deed er zelfs maar een dag over, aldus Van der
Ende. Het gevolg van de nieuwe platforms is een nieuw fenomeen: social
media. `We zijn niet alleen meer consumenten, maar ook producenten
geworden die materiaal verspreiden via YouTube, Hyves, Facebook en
weblogs.
Door alle veranderingen veranderen oude gebruiken. In de jaren tachtig
werd nog 23 uur per week naar de radio geluisterd, tegenwoordig is dat
8 uur. Het totaal aantal krantentitels is 2777, tegenover 1 miljard
websites. Een gevolg van die snelle veranderingen is dat er een
waterscheiding ontstaat van mensen die voor 1980 zijn geboren, de
digitale immigranten die niet zijn opgegroeid met internet maar er wel
gebruik van maken, en de mensen die na 1980 zijn geboren, de digitale
natives. De leeftijdsgroep tussen de 18 en 26 jaar maakt meer gebruik
van internet dan dat ze televisie kijkt. Als er al televisie wordt
gekeken, gebeurt dat via internet.
Het schokkende van het mediagebruik, zegt Van der Ende, is dat
printmedia in geen enkele leeftijdsgroep nog interessant aanwezig is.
Alle media kampen volgens Van der Ende met teruglopende budgetten en
hij verwacht dat mediabudgetten steeds meer naar internet zullen
worden overgeheveld. Bijzonder somber is hij over de krant. `De krant
is dood en we weten het. Er is zelfs een site die de stand bijhoudt:
Newspaper Death Watch.'
Niettemin zijn er titels die niet meer vanuit print denken maar vanuit
het digitale platform, waarvan de krant een onderdeel is. Een mooi
voorbeeld vindt hij The Daily Telegraph die zelfs daarvoor een
medialab heeft ingericht. `Nog teveel kranten hebben hun
internetredactie op zolder en betrekken die niet bij de krant terwijl
je juist zoveel samen kunt doen.'
Door de komst van de digitale convergentie komen oude verdienmodellen
op losse schroeven komen te staan. Er zijn geen dure studio's meer
nodig om audio op te nemen, je maakt gewoon gebruik van je laptop. Ook
marketingafdelingen zetten de nieuwe technieken in. Een fietsfabrikant
maakt niet per se meer een folder maar toont op zijn website filmpjes.
Unilever maakt een mooie site over Axe en gebruikt daarnaast Facebook.
`Thed Lenssen verwoordt het als volgt: we zijn een Nikkelen Nelis
geworden, we kunnen alles en we kunnen het goedkoop. Terwijl de
content interessant blijft.' Ook voor fotografen ziet Van der Ende
kansen: werk kan veel sneller gesorteerd, geshared en gepubliceerd
worden. Je portfolio is nu al te zien via iPhone.'
Hoe uitgevers geld verdienen aan internet is nog steeds een
worsteling, aldus Van der Ende. Er zijn inmiddels wel mogelijkheden,
zoals micro payments, sms'jes bij breaking news, exclusief nieuws voor
subscribers of kortlopende abonnementen. Hoe je het wendt of keert,
luidt zijn boodschap, je zult als mediamaker op een of andere manier
mee moeten in die veranderingen.