NIEUWSBERICHT
Utrecht, 18 januari 2009
Trends in Mobiliteit: kwart ambtenaren werkt `slim' vanaf 2011
De overheid is bezig om ten opzichte van het bedrijfsleven een inhaalslag te maken op
het gebied van `slim werken'. Er is een groeiend bewustzijn van het feit dat mobiliteit
steeds meer gaat over de noodzaak tot gedragsverandering en het aan de orde stellen
van de vraag of reizen van A naar B echt nodig is in plaats van de traditionele focus op
fysieke infrastructuur. Dit laatste is randvoorwaardelijk. Het eerste is pure noodzaak
willen we in de toekomst blijven bewegen. Als grootste werkgever van het land zou de
overheid echter nog nadrukkelijker haar verantwoordelijkheid kunnen nemen.
Bijvoorbeeld door vanaf 2011 zo'n 25% van alle medewerkers in overheidsdienst thuis,
op afstand of mobiel te laten werken. Dit is een van de aanbevelingen van het rapport
Trends in Mobiliteit, dat Capgemini in samenwerking met Transumo heeft
gepubliceerd.
Volgens het rapport speelt de overheid (als grootste werkgever van het land) een belangrijke
rol om als `lichtend voorbeeld' een stevige impuls te geven op het gebied van mobiliteit. Net
als het bedrijfsleven zou ook de overheid zichzelf meer kunnen uitdagen om cijfermatig aan
te tonen welke effecten het nieuwe werken heeft op de mobiliteit in ons land. Vanuit de
ambtenaren zelf zijn al diverse initiatieven op dit vlak genomen zoals bijvoorbeeld
Ambtenaar 2.0 en Digitale Werkplek Rijksoverheid. De onderzoekers concluderen ten slotte
dat mobiliteitsmaatregelen ingebracht kunnen worden in de onderhandelingen voor de
nieuwe cao voor het overheidspersoneel.
Wilt u meer weten over het rapport Trends in Mobiliteit of over de rol van de overheid op het gebied
van mobiliteit? Lees verder in het rapport Trends in Mobiliteit 2009 of stuur uw reactie naar
tim.nl@capgemini.com.
NIEUWSBERICHT
U kunt ook een korte video bekijken over mobiliteit en de rol van de overheid.
EINDE NIEUWSBERICHT
Over Capgemini
Capgemini levert aantoonbaar toegevoegde waarde aan de prestaties en veranderingsprocessen van
zijn klanten in een groot aantal branches. Dit gebeurt met een compleet en innovatief aanbod van
consulting-, technology- en outsourcingdiensten, die vrijheid creëren in het ondernemerschap van de
klanten. Daarbij werkt Capgemini op een onderscheidende manier - the Collaborative Business
ExperienceTM - samen met zijn klanten aan het behalen van snellere en betere resultaten. Bovendien
wordt gebruikgemaakt van het eigen wereldwijde leveringsmodel Rightshore®, met als doel de juiste
balans te bieden in het beste talent van verschillende locaties dat als een team samenwerkt om de
optimale oplossing voor klanten te creëren en leveren. Capgemini heeft vestigingen in meer dan 30
landen en heeft wereldwijd 90.000 medewerkers in dienst. De organisatie realiseerde in 2008 een
omzet van 8,7 miljard euro. Meer informatie is beschikbaar op www.nl.capgemini.com.
Rightshore® is een gedeponeerd handelsmerk van Capgemini.
Cap Gemini Nederland