VU medisch centrum
Cosmeticaklachten melden helpt!
Afdeling dermatologie-allergologie werkt mee aan onderzoek cosmeticaklachten
14 januari 2010
Nooit eerder kwamen er zo veel mensen met cosmeticaklachten op het
spreekuur van de dermatoloog dan tegenwoordig. Daar komt vanaf nu
hopelijk verandering in door het meldpunt cosmeticaklachten.nl.
Dermatoloog Thomas Rustemeyer legt het nut van het melden van klachten
uit.
"We gebruiken steeds meer cosmetica. Niet
alleen make-up, maar ook bad- en doucheproducten, deodorants en
parfum. En dat gaat regelmatig gepaard met klachten", legt dermatoloog
Thomas Rustemeyer uit. "Ongeveer twintig procent van de mensen op het
spreekuur van de afdeling dermatologie komt daar vanwege
cosmeticaklachten. Die klachten variëren van roodheid, jeuk en uitslag
tot pijn. Soms alleen lokaal, bijvoorbeeld rond de ogen, maar vaak ook
uitgebreider, zoals over armen of zelfs het hele lichaam."
Veiliger
Het overgrote deel van de mensen met cosmeticaklachten bezoekt niet
eens huisarts of dermatoloog, de klachten verdwijnen meestal vanzelf.
Hierdoor is onduidelijk hoeveel mensen last hebben van klachten door
cosmetica. Om na te gaan welke producten hoe vaak welke klachten
veroorzaken, riep het RIVM in opdracht van de Voedsel en Waren
Autoriteit (VWA) een online meldpunt cosmeticaklachten in het leven.
De afdeling dermatologie-allergologie van VUmc en dermatologie van het
UMC Groningen werken mee aan het onderzoek.
Bij het centrale meldpunt worden alle meldingen van consumenten
verzameld en wordt gekeken of er producten zijn waar meerdere mensen
problemen mee hebben. Dit leidt uiteindelijk tot betere en veiligere
producten. Ook kan een dermatoloog worden verzocht een consument met
klachten op te roepen om uit te zoeken wat de problemen zijn. "Op die
manier worden gevaarlijke stoffen opgespoord, die voorheen onbekend
waren. En daar heeft iedereen profijt van", aldus Rustemeyer.
"Consumenten die een klacht melden hebben bovendien zelf direct
profijt van hun melding. Via het meldpunt krijgen ze advies."
Met succes
Na een ontdekking van een stof of product dat bij veel mensen reacties
oproept, wordt de VWA ingeschakeld. Deze neemt vervolgens contact op
met producent of importeur met het verzoek het product aan te passen.
Tot nu toe met succes: cosmeticamerken werken meestal maar al te graag
mee, zeker als er overheidsdruk achter zit. Merken proberen uit alle
macht uit de negatieve publiciteit te blijven. Voordat het meldpunt
bestond kon de consument wel zelf het cosmeticamerk aanschrijven, maar
dat was meestal weinig succesvol.
"Het initiatief biedt ons nog meer mogelijkheden om patiënten te
helpen", vertelt Rustemeyer. "Vaak is het vinden van de veroorzaker
van de huidklachten een lastige en tijdrovende zoektocht. We proberen
onze patiënten altijd een positief advies mee te geven. Dus niet
alleen welke producten ze beter niet meer kunnen gebruiken, maar ook
welke producten ze wél en op welke manier kunnen gebruiken. En dat is
belangrijk, want elke huid komt dagelijks in aanraking met cosmetica."
Mirjam Bedaf
bron: Tracer