Toyota brengt waterstofauto's op zijn laatst in 2015 op de markt
In 2015 komt Toyota met een brandstofcel hybride auto op de markt, met
waterstofaandrijving. Het gaat dan niet meer om een experimentele
auto, maar om Toyota's die de consument gewoon bij de dealer kan
kopen. Deze Fuel Cell Hybrid Vehicle (ook wel FCHV genoemd) zullen
door Toyota wereldwijd aan het modellengamma worden toegevoegd. De
grootste autofabrikant ter wereld onderstreept hierbij opnieuw haar
`zero emission vision'.
De introductie van de Fuel Cell Electric Hybrid wordt voorafgegaan
door de marktintroductie van zowel Plug-in hybrides - waarmee nu in
Europa, in Japan en in de VS in de praktijk wordt getest - als de
start van de verkoop van volledig elektrische auto's (EV) voor
dagelijks gebruik. Beide staan op dit moment gepland voor het jaar
2012. Het voordeel van de brandstofcel hybrideauto ten opzichte van
een volledig elektrische auto is dat de actieradius aanzienlijk groter
is en ook goed bruikbaar is in grotere auto's, bestelbusjes en
vrachtwagens.
Eerste FCHV al in 2002 op de markt gebracht
Toyota Motor Corporation heeft de afgelopen jaren veel tijd en geld
geïnvesteerd in hybride technologie enerzijds en de ontwikkeling van
nieuwe, krachtige batterijen anderzijds voor zowel de Full Hybrid
modellen van Toyota en Lexus, als Plug-in hybride auto's en EV's.
Simultaan liep de ontwikkeling van de techniek voor de brandstofcel
hybride auto, waar Toyota al 20 jaar geleden mee begon. De
doelstelling was om een voor de consument praktische en betaalbare
auto te ontwikkelen. In 2002 werd de eerste brandstofcel hybride auto
van Toyota in de Verenigde Staten en Japan op de markt gebracht.
De technologie ervan maakt gebruik van Toyota's hybride
aandrijftechnieken. De techniek is echter niet gebaseerd op een
verbrandingsmotor, maar op een brandstofcel, waarin de waterstof wordt
omgezet in elektriciteit.
Intensieve duurtest in de praktijk
Met 100 exemplaren van de nieuwste generatie van de waterstofauto, de
op de Toyota Highlander gebaseerde FCHV-advanced, wordt op dit moment
een duurtestprogramma afgewerkt in onder meer de Verenigde Staten. De
auto's worden niet alleen ingezet om de techniek verder te
optimaliseren, maar zijn ook een duidelijk statement dat
brandstofcelauto's aansprekende prestaties kunnen neerzetten,
betrouwbaar zijn en in het dagelijks gebruik niet onder doen voor
conventionele auto's.
1 op 29 rijden zonder emissies
Twee onafhankelijke meetinstituten hebben inmiddels in opdracht van
het Amerikaanse Ministerie van Energie de FCHV-advanced onderzocht en
kwamen tot de conclusie dat de waterstofauto zo'n 700 kilometer (431
miles) ver komt op een tank. Bij dagelijks gebruik, gemeten in en rond
Santa Monica en San Diego, komt het verbruik van de waterstofauto uit
op 1 op 29 (68 miles per gallon), zonder daarbij ook maar iets anders
dan waterdamp uit te stoten.
Toyota Nederland