Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
Datum 18 januari 2010
Betreft Reactie op moties en amendementen begroting 2010
Hierbij informeer ik u mede namens de beide staatssecretarissen van Onderwijs,
Cultuur en Wetenschap over de uitvoering van de moties en het amendement die
zijn aangenomen in het kader van de behandeling van de begroting van het
ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het jaar 2010 (Tweede
Kamer, 32 123 VIII). Met deze brief voldoe ik ook aan het verzoek van het lid
Remkes, van 8 december 2009, om een brief van het kabinet te ontvangen over
de wijze waarop uitvoering wordt gegeven aan moties nrs. 74, 75 en 76.
Moties
32 123 VIII, nr. 19 motie Van Vroonhoven-Kok en Leerdam over het
inzetten van de Cultuurkaart voor actieve kunstbeleving
`Verzoekt de regering, ervoor te zorgen dat de Cultuurkaart meer wordt ingezet
voor actieve kunstbeleving, zoals muzieklessen en theaterworkshops, zodat
jongeren gestimuleerd worden, zelf kunst te beoefenen.'
Reactie
Overeenkomstig mijn brief van 13 november 2009 zal ik op basis van een
grondige analyse van de bestedingscijfers van het eerste jaar van de cultuurkaart
met de uitvoerder, CJP, in gesprek gaan. Ik zal in het gesprek aan de orde stellen
dat in de communicatie naar docenten en leerlingen duidelijker naar voren moet
komen dat ze de mogelijkheid hebben om met de Cultuurkaart workshops en
lessen te volgen. Ook zal ik in gesprek gaan met branchevereniging
Kunstconnectie over de mogelijkheden het aanbod van lessen en workshops bij
centra voor de kunsten en muziekscholen te stimuleren. Tot slot zal ik in gesprek
gaan met sectorinstituut Kunstfactor en het Fonds voor Cultuurparticipatie. De
keuzevrijheid van docenten en leerlingen bij de besteding van het
Cultuurkaarttegoed staat bij dit alles voorop.
a
na 1 van 8
Pagi
Datum
32 123 VIII, nr. 20 motie Ten Broeke en Bosma over het in de brede 15 januari 2010
heroverweging meenemen van de cultuurbegroting Onze referentie
`Verzoekt de regering, de cultuurbegroting alsnog in de brede heroverweging mee BOA/Advies/183029
te nemen.'
Reactie
Reactie is aan Tweede Kamer verzonden (32 123 VIII, nr. 91).
32 123 VIII, nr. 22 motie Bosma over het zo snel mogelijk uitvoeren
van de afspraak over het vastleggen van het Nederlands in de Grondwet
`Verzoekt de regering, zo snel mogelijk de gemaakte afspraak over het vastleggen
van het Nederlands in de Grondwet uit te voeren.'
Reactie
Het kabinet heeft op dit moment een wetsvoorstel over dit onderwerp in
voorbereiding. Uitvoering van de in het regeerakkoord gemaakte afspraak
valt overigens primair onder de regie van de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties.
32 123 VIII, nr. 25 motie Peters over het voorkomen van de schijn van
belangenverstrengeling bij subsidieverlening door fondsen
`Verzoekt de regering, te onderzoeken hoe de schijn van belangverstrengeling bij
de subsidieverlening door de fondsen voorkomen kan worden.'
Reactie
Ik zal aan deze motie uitvoering geven. In het kader van het onderzoek zal ik in
ieder geval voorzien in een analyse van de waarborgen in de bestaande
procedures van de fondsen die dienen ter voorkoming van
belangenverstrengeling.
32 123 VIII, nr. 26 motie Leerdam c.s. over het informeren van de
Kamer over het vervolg van het beleid op digitalisering
`Verzoekt de regering om de Kamer voor 1 maart 2010 te informeren over het
vervolg van het beleid op digitalisering en daarbij te streven naar uitbreiding van
de behaalde resultaten.'
Reactie
Bij de begrotingsbehandeling zegde ik toe de Tweede Kamer dit voorjaar nader te
informeren over de ontwikkeling van de digitale cultuur, innovatie en
infrastructuur. Daarbij zal ik het advies van de Raad voor Cultuur, 'Cultuur
digitaal', dat voorzien is voor het eerste kwartaal van 2010, meenemen.
32 123 VIII, nr. 27 motie Van der Ham c.s. over overleg met Dutch Art
Works over voortzetting van hun werk
`Verzoekt de regering in overleg te treden met Dutch Art Works om te bezien op
welke wijze hun werk kan worden voortgezet, bijvoorbeeld binnen het kader en
de budgetten van de Mondriaan Stichting.
Reactie
Ik zal aan deze motie uitvoering geven. Nog deze maand wordt een oriënterend
gesprek gevoerd met de organisatie van Dutch Art Works. Initiatiefnemer Rudi
Pagina 2 van 8
Fuchs zal hierbij aanwezig zijn. Overigens wil ik, zoals ik eerder in de Tweede Datum
Kamer heb gesteld, niet de indruk wekken voor dit initiatief extra middelen ter 15 januari 2010
beschikking te zullen stellen. Onze referentie
BOA/Advies/183029
32 123 VIII, nr. 41 motie Besselink c.s. over de oplossing van het gat
tussen aanvang van studie en studiefinanciering
`Verzoekt de regering om de werkgroep heroverwegingen een oplossing te laten
formuleren voor dit gat tussen aanvang van de studie en studiefinanciering.'
Reactie
De wens van de Kamer die in deze motie is vastgelegd, heb ik uitgevoerd op de
wijze die ik tijdens de plenaire behandeling van de begroting heb gepresenteerd,
namelijk door het aanbieden van het stenografisch verslag op dit onderdeel aan
de werkgroep voor het hoger onderwijs.
32 123 VIII, nr. 42 motie Kraneveldt-van der Veen en Dibi over een
formele positie voor de schoolleider in het nieuwe inspectietoezicht
'Verzoekt de regering, de schoolleider in het nieuwe inspectietoezicht weer
formeel een positie te geven om bij gesprekken met de inspectie aanwezig te zijn
en hem als volwaardige gesprekspartner te laten deelnemen, daarbij de
mogelijkheid houdend om als bevoegd gezag een apart gesprek met de inspectie
aan te vragen indien dit noodzakelijk wordt geacht.'
Reactie
Het bevoegd gezag van de school is voor de Inspectie van het Onderwijs het
formele aanspreekpunt in het kader van het toezicht. Het bevoegd gezag kan zich
in het gesprek met de inspectie door eenieder laten bijstaan. Omdat een
schoolleider, zoals uw Kamer terecht constateert, als geen ander weet wat er op
het niveau van zijn of haar locatie afspeelt, nodigt de inspectie het bevoegd gezag
in principe altijd uitdrukkelijk uit zich te laten bijstaan door functionarissen die het
beste op de hoogte zijn van wat zich op (onderdelen van) de school of instelling
afspeelt. Als de inspectie een onderzoek op een school heeft verricht, vindt altijd
een terugkoppeling plaats aan de schoolleiding en een vertegenwoordiging van
het bevoegd gezag.
De werkwijze van de inspectie garandeert dat de kennis en het oordeel van de
schoolleiding een rol kunnen spelen bij de uitoefening van het toezicht, maar
houdt ook de primaire verantwoordelijkheid van het bestuur als bevoegd gezag in
stand, zoals dit is vastgelegd in de Wet op het onderwijstoezicht. Naar mijn
oordeel zijn daarom geen aanvullende wettelijke voorzieningen nodig om de
positie van schoolleiders bij het inspectietoezicht veilig te stellen.
32 123 VIII, nr. 43 motie Kraneveldt-van der Veen c.s. over het
inspelen op innovatieve mogelijkheden
`Verzoekt de regering, nog deze kabinetsperiode via een multidisciplinair
experiment op een of meerdere scholen in de praktijk te laten zien hoe het
onderwijs kan inspelen op innovatieve mogelijkheden voor schooltijden en
dagarrangementen en dit experiment wetenschappelijk te ondersteunen.'
Reactie
Deze motie beschouw ik als ondersteuning van het op dit terrein gevoerde beleid.
Tijdens de plenaire behandeling van de begroting heeft staatssecretaris Dijksma
Pagina 3 van 8
toegezegd een inspanningsverplichting te willen aangaan om de wens van de Datum
Kamer betreffende een multidisciplinair experiment nog binnen de huidige 15 januari 2010
kabinetsperiode te realiseren. Zij zal de Kamer hier in februari 2010 verder over Onze referentie
informeren. BOA/Advies/183029
32 123 VIII, nr. 47 motie Anker c.s. over de tegemoetkoming in de
reiskosten van mbo'ers
'Verzoekt de regering:
o te onderzoeken wat nodig is om de geconstateerde uitvoeringsproblemen op
te lossen en daarbij in ieder geval na te gaan wat de reisbehoefte is voor
mbo'ers van 16 en 17 jaar, op welke wijze kan worden voorzien in een
landelijke regeling voor deze groep, welke kansen daarbij de verdere
invoering van de OV-chipkaart biedt,
o de wens van de Kamer om mbo'ers van 16 en 17 jaar in hun reiskosten
tegemoet te komen mee te nemen bij de fundamentele heroverwegingen.'
Reactie
Staatssecretaris van Bijsterveldt streeft ernaar de in deze motie gevraagde
gegevens vóór het zomerreces 2010 ter beschikking te stellen. Zij zal zich ervoor
inspannen gevolg te geven aan de wens van de heer Anker om die gegevens al
vóór de behandeling van de Voorjaarsnota te hebben, maar dat kan alleen als die
informatie volledig is.
Overigens wijzen wij de Kamer in dit verband erop dat de benodigde financiële
middelen op dit moment niet aanwezig zijn.
De wens van de Kamer ten aanzien van de heroverwegingen die in deze motie is
vastgelegd, heb ik uitgevoerd op de wijze die ik tijdens de plenaire behandeling
van de begroting heb aangegeven.
32 123 VIII, nr. 71 motie Van Dijk c.s. over de overhead bij de publieke
omroep
'Verzoekt de regering, met voorstellen te komen om de kosten voor overhead bij
de publieke omroep te verlagen.'
Reactie
De Raad van Bestuur van de publieke omroep zal ik vragen een inventarisatie te
maken van de mogelijkheden om de indirecte kosten te verlagen, zodat er meer
financiële middelen zijn voor het media-aanbod. De Tweede Kamer wordt bij de
mediabegroting 2011 geïnformeerd over de uitkomsten van deze inventarisatie.
Daarbij zal ik, zoals aan de Tweede Kamer bij de behandeling van de
mediabegroting 2010 toegezegd, tevens ingaan op de reden van de toename van
het aantal fte's bij de NPO.
32 123 VIII, nr. 74 motie Remkes c.s. over het aanpassen van de
Tijdelijke wet mediaconcentraties
`Verzoekt de regering onderhavige wet niet te verlengen, dan wel het percentage
van 35% te verhogen tot 50%.'
Reactie
Het kabinet vindt het niet-verlengen van de Tijdelijke wet mediaconcentraties
ongewenst, omdat aanhoudende zorg en oplettendheid van de overheid voor
opiniemacht gerechtvaardigd zijn. Daarom heeft het kabinet gekozen voor
verlenging tot 1 januari 2012. Zoals ik heb aangekondigd in de persbrief van 30
Pagina 4 van 8
september (31 777, nr. 18) ga ik eerst onderzoek doen naar de modernisering Datum
van de tijdelijke wet. Daarbij betrek ik de motie. Ik verwacht uw Kamer hierover 15 januari 2010
vóór het zomerreces te berichten. Onze referentie
BOA/Advies/183029
32 123 VIII, nr. 75 motie Remkes en Bosma over de formatiereductie
van persvoorlichters en woordvoerders
`Verzoekt de regering de Kamer nader te rapporteren inzake de uitvoering van de
aanbeveling tot formatiereductie met betrekking tot departementale
persvoorlichters en woordvoerders.'
Reactie
De minister-president is eerstverantwoordelijke voor de voorlichting door de
Rijksoverheid. De uitvoering van de motie heb ik daarom aan het departement
van Algemene Zaken overgedragen. De minister-president zal op korte termijn
een reactie op de motie naar de Tweede Kamer sturen.
32 123 VIII, nr. 76 motie Remkes en Van der Ham over samenwerking
tussen publieke en geschreven media
`Verzoekt de regering, de Kamer nader te rapporteren over de voorwaarden
waaronder die samenwerking gestalte zou kunnen krijgen en bij het overleg
daarover alle relevante mediapartijen te betrekken.'
Reactie
In het debat met de Kamer heb ik gemeld dat er drie grenzen zijn aan die
samenwerking: het moet verband houden met de wettelijke taken van de
publieke omroep, de publieke omroep moet redactioneel onafhankelijk blijven en
er moet sprake zijn van normaal economisch handelen (commerciële
samenwerkingspartners van de publieke omroep mogen niet bovenmatig
profiteren van publieke middelen). De publieke omroep moet dus marktconform
handelen. Het Commissariaat voor de Media ziet erop toe dat de samenwerking
tussen printmedia en publieke omroep zich binnen deze voorwaarden afspeelt. Ik
zal het Commissariaat verzoeken met inachtneming van deze grenzen de
beleidslijn voor publiek-private samenwerking zoveel mogelijk te verruimen en bij
de voorbereiding daarvan alle relevante partijen te betrekken. Over de voortgang
zal ik u voor het zomerreces 2010 berichten.
32 123 VIII, nr. 79 motie Van Dam c.s. over het fiscaal faciliteren van
geschreven media met grote multidisciplinaire redacties en rapportage
verlaagd btw-tarief elektronische diensten
'Verzoekt de regering, binnen een half jaar:
o mogelijkheden uit te werken die geschreven media met grote
multidisciplinaire redacties korting geven op de werkgeverslasten naar analogie
van de WBSO
o aan de Kamer te rapporteren op welke wijze de BTW voor
elektronische diensten zou kunnen worden verlaagd binnen de Europese
regelgeving.'
Reactie
In mijn brief van 7 december 2009 aan uw Kamer (32 123 VIII, nr. 99) heb ik
mede namens de minister van Financiën de motie ontraden. Ik zie namelijk geen
mogelijkheden om de motie uit te voeren. Voor de korting op de
werkgeverslasten is geen dekking aangegeven. Verder is de afgelopen jaren het
Pagina 5 van 8
streven juist geweest het aantal afdrachtverminderingen te reduceren. Bovendien Datum
past de voorgestelde uitbreiding niet in het streven naar vereenvoudiging en 15 januari 2010
administratieve lastenverlichting. Wat betreft de btw voor elektronische diensten Onze referentie
wijs ik erop dat de Europese btw-richtlijn geen ruimte biedt voor een verlaagd BOA/Advies/183029
tarief voor elektronische diensten. Daarom kan de Nederlandse wetgeving op dit
punt niet worden aangepast.
32 123 VIII, nr. 82 motie Voordewind over het voorportaal voor
aspirant-omroepen
`Verzoekt de regering, te onderzoeken op welke wijze een voorportaal of plug-in
faciliteit voor adspirant-omroepen kan worden opgezet en dit onderdeel te laten
zijn van de opties voor wetswijziging in de eindrapportage naar aanleiding van de
toekomstverkenning publieke omroep.'
Reactie
Met de Raad van Bestuur van de publieke omroep ga ik in gesprek over de
mogelijkheden voor een plug-in faciliteit voor aspirant-omroepen. Op welke wijze
een plug-in faciliteit georganiseerd moet worden, zal vervolgens bij de
toekomstverkenning van de publieke omroep worden betrokken.
32 123 VIII, nr. 83 motie Voordewind en Atsma over het bevorderen
van pluriformiteit binnen het opinieaanbod
`Roept derhalve de regering op, bij de per 1 september 2010 te sluiten
prestatieovereenkomst met de NPO, dit te bevorderen en de Kamer daarover te
rapporteren.'
Reactie
De Kamer constateert dat de motie Atsma (31 804, nr. 67) nog niet is uitgevoerd.
Per brief van 29 mei 2009 heb ik echter op deze motie gereageerd (31 700 VIII,
nr. 193). Ik heb in deze brief gemeld dat de Raad van Bestuur met de omroepen
in gesprek is over het concessiebeleidsplan.
Ik deel het ideaal van een pluriform omroepbestel met de Kamer. Maar ik heb
moeite met deze tweede motie omdat zij zich niet verdraagt met de wet. Daarin is
immers bepaald dat de prestatieovereenkomst niet gaat over de inhoud van de
programmering (Mediawet art. 2.22 lid 3). Het is aan de Raad van Bestuur van de
publieke omroep en aan de omroepverenigingen zelf (die tenslotte
verantwoordelijk zijn voor de vorm en inhoud van programma's) om te zorgen
voor voldoende pluriformiteit in het opinieaanbod. Wel bevat de
prestatieovereenkomst kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen voor het
media-aanbod en het publieksbereik.
De publieke omroep werkt op dit moment aan de invulling van het
concessiebeleidsplan voor de periode 2010-2015 en dient dit uiterlijk 1 maart
2010 in. Dit plan vormt de basis voor de prestatieovereenkomst over diezelfde
periode. Ik hoop deze overeenkomst vóór de aanvang van de nieuwe
concessietermijn op 1 september 2010 met de publieke omroep te sluiten. Ik
stuur de Kamer hiervan een afschrift.
Pagina 6 van 8
Datum
32 123 VIII, nr. 84 motie Voordewind en Atsma over ideële sponsoring 15 januari 2010
`Verzoekt de regering, bij het uitvoeren van voornoemde motie een uitzondering Onze referentie
te maken voor programma's die door instellingen die een ideëel belang BOA/Advies/183029
behartigen, worden gesponsord;
en verzoekt daarbij voorts, met het Commissariaat voor de Media in overleg te
treden om een ruim begrip van ''ideëel belang behartigen'' te hanteren.'
Reactie
Ik heb van de Nederlandse Publieke Omroep een voorstel ontvangen ter
uitvoering van de eerdere motie Van Dijk (31 876, nr. 20) waarin meer ruimte is
voor bijdragen van "ideële sponsors". Ik zal de NPO vragen de regeling in lijn met
de voorliggende motie uit te werken en op te nemen in het Concessiebeleidsplan
2010-2015. Ook zal ik met het Commissariaat voor de Media overleggen of de
gehanteerde omschrijvingen met betrekking tot "ideële sponsoring" onnodig
beperkend zijn en de Kamer daarover informeren.
32 123 VIII, nr. 85 motie Peters over zelfregulering van journalistieke
ethiek
`Verzoekt de regering te onderzoeken hoe zij goede, onafhankelijke, brede
zelfregulering ten aanzien van de journalistieke ethiek kan versterken, om te
beginnen bij de publieke omroep.'
Reactie
Het College van Omroepen is op de hoogte gesteld van de inhoud van deze motie.
Ik heb het college voorgesteld om de aansluiting van de omroepredacties bij de
Raad voor de Journalistiek op te nemen in de gedragscodes van de individuele
omroepen die binnenkort verschijnen. Het College van Omroepen zal bekijken op
welke wijze gehoor gegeven kan worden aan de motie. Ik zal de Tweede Kamer
vóór de zomer informeren over de uitkomsten daarvan.
32 123 VIII, nr. 89 motie Atsma c.s. over regionale omroepen in
kleinere provincies
`Verzoekt de regering, de oorzaak van de problemen van de regionale omroepen
in kleinere provincies nader te onderzoeken;
en verzoekt de regering bovendien, om samen met de provincies en de
koepelorganisatie ROOS naar een oplossing te zoeken.'
Reactie
In mijn brief over de regionale omroep (32 123 VIII, nr. 17) heb ik gemeld een
dergelijk onderzoek nuttig te vinden. Steun van de provincies en regionale
omroep is daarbij noodzakelijk. Immers, de provinciale omroepen zijn
verantwoordelijk voor de financiering van de regionale omroepen en het is van
belang dat het onderzoek hen inzicht geeft in mogelijke oplossingen voor de
problematiek van kleinere provincies. Bij het onderzoek kunnen eventuele
herverdeeleffecten en de eigen vermogens van de regionale omroep tegen het
licht worden gehouden. Ik streef ernaar in het eerste kwartaal van 2010 met IPO
en ROOS tot een onderzoeksopzet te komen voor de uitvoering van het
onderzoek. Ik zal u vóór het eind van het jaar over de resultaten informeren.
Pagina 7 van 8
Datum
32 123 VIII, nr. 90 motie Atsma c.s. over het beperken van de doorgifte 15 januari 2010
van buitenlandse zenders Onze referentie
`Verzoekt de regering, het waarborgmodel zodanig aan te passen dat de op de BOA/Advies/183029
Nederlandse kijkers gerichte buitenlandse zenders die zich niet expliciet vrijwillig
conformeren aan de Nederlandse regelgeving op het gebied van o.a. het
uitzenden van reclame en de Kijkwijzer, geen aanspraak kunnen maken op
verplichte doorgifte zoals dat voortvloeit uit het voorgestelde waarborgmodel.'
Reactie
Bij de uitvoering van de motie dien ik rekening te houden met Europese wet- en
regelgeving. Ik zal u vóór 1 maart 2010 in een aparte brief informeren over hoe
ik de uitvoering van deze motie wens op te pakken.
Amendement
32 123 VIII, nr. 48 amendement Van der Ham over het project Roze
Olifant
Binnen artikel 25 Emancipatie, onderdeel Veilige School 150.000 vrijmaken voor
het project de Roze Olifant, dat leerlingen in staat stelt homovijandigheid op
school zelf aan te pakken.
Reactie
Voor het project de Roze Olifant zal ik binnen mijn begroting 150.000,-
vrijmaken. Over de dekking hiervan zal ik u bij Voorjaarsnota informeren.
De minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Pagina 8 van 8