Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)

Consuwijzer opent meldpunt colportage van energiebedrijven

18-01-2010

Consuwijzer opent vandaag een digitaal meldpunt voor klachten over colportage van energiebedrijven. Aanleiding is het toegenomen aantal klachten dat Consuwijzer ontvangt over de wijze waarop energiebedrijven aan de deur klanten proberen te werven. De NMa en de Consumentenautoriteit vinden het absoluut onacceptabel als misstanden bij colportage aan de orde van de dag blijken. Consuwijzer is het loket van de overheid voor consumenten waarin ondermeer de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) en de Consumentenautoriteit samenwerken.

Op de site www.consuwijzer.nl kunnen consumenten met een klacht over verkoop aan de deur alle relevante informatie melden. Het gaat bijvoorbeeld om verkopers die liegen, verkeerde informatie geven, informatie verzwijgen of zich agressief gedragen. Ook als consumenten zich onder druk gezet voelen om iets te tekenen, kunnen ze dit melden. Consuwijzer verzamelt al deze klachten; energiebedrijven die zich niet houden aan de regels kunnen een boete krijgen van de NMa of de Consumentenautoriteit. Het is energiebedrijven wettelijk verboden zich misleidend op te stellen in klantcontacten.

Slechte communicatie ondermijnt het vertrouwen van consumenten in de energiemarkt. De NMa en de consumentenautoriteit hechten sterk aan een correcte communicatie zodat consumenten een weloverwogen besluit kunnen nemen wanneer zij van energiebedrijf willen switchen.