Consuwijzer opent meldpunt colportage van energiebedrijven
18-01-2010
Consuwijzer opent vandaag een digitaal meldpunt voor klachten over
colportage van energiebedrijven. Aanleiding is het toegenomen aantal
klachten dat Consuwijzer ontvangt over de wijze waarop
energiebedrijven aan de deur klanten proberen te werven. De NMa en de
Consumentenautoriteit vinden het absoluut onacceptabel als misstanden
bij colportage aan de orde van de dag blijken. Consuwijzer is het
loket van de overheid voor consumenten waarin ondermeer de Nederlandse
Mededingingsautoriteit (NMa) en de Consumentenautoriteit samenwerken.
Op de site www.consuwijzer.nl kunnen consumenten met een klacht over
verkoop aan de deur alle relevante informatie melden. Het gaat
bijvoorbeeld om verkopers die liegen, verkeerde informatie geven,
informatie verzwijgen of zich agressief gedragen. Ook als consumenten
zich onder druk gezet voelen om iets te tekenen, kunnen ze dit melden.
Consuwijzer verzamelt al deze klachten; energiebedrijven die zich niet
houden aan de regels kunnen een boete krijgen van de NMa of de
Consumentenautoriteit. Het is energiebedrijven wettelijk verboden zich
misleidend op te stellen in klantcontacten.
Slechte communicatie ondermijnt het vertrouwen van consumenten in de
energiemarkt. De NMa en de consumentenautoriteit hechten sterk aan een
correcte communicatie zodat consumenten een weloverwogen besluit
kunnen nemen wanneer zij van energiebedrijf willen switchen.
Nederlandse mededingingsautoriteit (NMa)