Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap
-
Datum 15 januari 2010
Betreft Kabinetsreactie op het Groenboek `De leermobiliteit van jongeren
bevorderen' / beantwoording van uw brief d.d. 01-12-09
Op 1 december 2009 stuurde uw vaste commissie voor Onderwijs, Cultuur en
Wetenschap mij een brief met vragen van de fracties van het CDA en de SP naar
aanleiding van het Groenboek van de Europese Commissie `De leermobiliteit van
jongeren bevorderen', COM(2009) 329, en de kabinetsreactie daarop.
De kabinetsreactie werd vóór het einde van de Europese consultatieperiode op 15
december jl. aan de Europese Commissie toegezonden. U ontving kopie van de
definitieve versie. Daarbij zegde ik toe in een aparte brief inhoudelijk in te zullen
gaan op de vragen van beide fracties. Met deze brief kom ik die toezegging na.
De CDA-fractie vroeg mij of en in hoeverre het wegnemen van administratieve en
financiële drempels voor mobiliteit van studenten de aandacht van het kabinet
heeft. Ik kan deze vraag bevestigend beantwoorden: het kabinet maakt werk van
het wegnemen van dergelijke drempels. Dit is een belangrijk element van het
door het kabinet gevoerde internationaliseringsbeleid. Ik verwijs graag naar de
internationaliseringsagenda voor hoger onderwijs, onderzoek en
wetenschapsbeleid `Het Grenzeloze Goed' (Tweede Kamer 2008-2009, 31288, nr.
44) die ik op 8 december 2008 aan het Parlement heb gestuurd en de aanvulling
daarop `Internationale positionering van de Nederlandse onderwijs- en
kennisinstellingen' (Tweede Kamer 2009-2010, 32123 VIII, nr. 12) van 15
oktober 2009. Deze twee documenten bieden een algemeen beeld van het
internationaliseringsbeleid en laten duidelijk zien hoe het wegnemen van barrières
voor mobiliteit daarbinnen een belangrijk aandachtspunt is. Eind vorig jaar
verzond ik ten slotte de brief `Aanpak belemmeringen bij studeren in het
buitenland' waarin heel precies wordt aangegeven hoe het kabinet
belemmeringen voor het studeren in het buitenland aanpakt (Tweede Kamer
2009-2010, 31288, nr. 77).
De SP-fractie vroeg om aandacht voor de mobiliteit van studenten met een
chronische ziekte of beperking die in een ander Europees land willen studeren.
Om de mobiliteit van studenten met een beperking of chronische ziekte te
bevorderen is Nederland samen met 26 andere (Europese) landen via de
European Agency for Development in Special Needs Education betrokken bij de
Higher Education Advisory Guide (HEAG). Deze database biedt studenten met een
a
na 1 van 2
Pagi
beperking of chronische ziekte informatie over de mogelijkheden van de Datum
verschillende hogescholen en universiteiten in de deelnemende landen. 15 januari 2010
Onze referentie
De gids is beschikbaar via www.european-agency.org/agency-projects/heag en IB/183693
biedt via landenpagina's informatie over hoger en wetenschappelijk onderwijs, het
nationale beleid en mogelijkheden op het terrein van handicap en studie,
ondersteuningsmogelijkheden en contactinformatie. Daarnaast biedt de database
gebruikers de mogelijkheid specialistische ondersteuning bij het aanmelden en
het volgen van een studie in het buitenland te zoeken. Aan de nieuwe, deze week
geopende website wordt via Handicap & Studie, de WEC Raad en de SLO
aandacht geschonken. Ik ben ervan overtuigd dat deze gids studenten met een
beperking ondersteunt bij het maken van een keuze voor een studie in het
buitenland en buitenlandse studenten een goed beeld geeft van de mogelijkheden
in Nederland.
Met vriendelijke groet,
de minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
dr. Ronald H.A. Plasterk
Pagina 2 van 2