Storingen openbare verlichting
18 januari 2010
Op diverse locaties zijn de afgelopen weken storingen opgetreden in
het net van de openbare verlichting (OV). Helaas kunnen de storingen
door het winterweer nu niet verholpen worden. Inwoners kunnen wel een
melding doen van een storing aan de openbare verlichting.
De oorzaak van de problemen is dat bij vorst het kabelnetwerk en de
lampen ernstig op de proef worden gesteld. Daar komt bij dat er bij
langdurige vorst niet gegraven kan worden in de bevroren grond.
Kenmerkend voor de storing is dat de openbare verlichting óf permanent
aan of permanent uit staat. De gemeente heeft er -in verband met
veiligheid- voor gekozen om, als het mogelijk is, het licht permanent
aan te laten.
Het netwerk waarbij deze problemen zich voordoen is in de meeste
gevallen van Liander (Netbeheerder). Contractueel moet Liander dit
soort storingen zo mogelijk binnen 10 werkdagen oplossen. Vooral in de
wintermaanden bij vorst kunnen storingen langer dan 10 dagen duren.
Kapotte lamp(en)
De gemeente is verantwoordelijk voor het onderhoud van de openbare
verlichting. Maar de gemeente mag niet altijd zelf reparaties
uitvoeren. Alle lichtmasten en lampen binnen de gemeente zijn eigendom
van de gemeente. De enige uitzondering daarop zijn de wegen van de
provincie Noord-Holland (N201, Noordzuidroute).
Het vervangen van kapotte lampen gebeurt door een specialistisch
bedrijf in opdracht van de gemeente. Vanwege de sneeuw en de gladheid
is het niet veilig voor het bedrijf met een ladder of hoogwerker de
lampen te repareren. Zodra de sneeuwperiode voorbij is, zullen alle
storingen zo spoedig mogelijk gerepareerd worden.
Storing doorgeven
Een storing kunt u doorgeven door te bellen naar Publiekszaken, 0297
513 111 of een email te sturen naar gemeente@uithoorn.nl.
^
Gemeente Uithoorn