Consumentenautoriteit
Persbericht | 18 januari 2010 | Consumentenautoriteit beboet Keukenkampioen
en Keukenconcurrent
De Consumentenautoriteit heeft Keukenkampioen en Keukenconcurrent elk
een boete opgelegd van 110.000 euro. Ook krijgen de bedrijven elk een
last onder dwangsom van 5000 euro per dag, met een maximum van 200.000
euro.
De Consumentenautoriteit wil hiermee afdwingen dat Keukenkampioen en
Keukenconcurrent de algemene voorwaarden over betaling en aanbetaling
van de Centrale Branchevereniging Wonen (CBW) hanteren, waarbij de
bedrijven ook aangesloten zijn. Bij de CBW aangesloten winkels voeren
het CBW-erkend logo en dienen zich aan de CBW-voorwaarden te houden.
Keukenkampioen en Keukenconcurrent handelden in strijd met deze
voorwaarden van de CBW, volgens welke bij de aankoop van een keuken
maximaal 15 % aanbetaling mag worden gevraagd. De rest van het
aankoopbedrag kan de consument betalen bij aflevering van de keuken.
Deze 15 % valt onder de CBW-garantieregeling. Dit houdt in dat de
consument, als de winkel failliet gaat, bij een andere CBW-erkende
winkel een vervangende overeenkomst kan afsluiten zonder een nieuwe
aanbetaling te hoeven doen.
Keukenkampioen en Keukenconcurrent vroegen echter 12 tot 5 dagen voor
de levering de volledige betaling van een keuken. Hierdoor liep de
consument een financieel risico. Als de bedrijven tussen de betaling
van de totale koopsom en de levering in de financiële problemen
komen, is de consument dus 85% van de betaalde koopsom kwijt. Het
vragen van volledige betaling 12 tot 5 dagen vóór de aflevering van
de keuken is bovendien in strijd met de CBW-voorwaarde dat pas bij
aflevering betaald hoeft te worden.
* Meer informatie over de besluiten in de zaken Keukenconcurrent
B.V. en Keukenkampioen B.V.
* Download het besluit Keukenconcurrent B.V. (pdf, 234kb)
* Download het besluit Keukenkampioen B.V. (pdf, 332kb)
CBW-voorwaarden
De algemene voorwaarden van de CBW zijn tot stand gekomen in overleg
met de Consumentenbond. Dit staat ook boven de voorwaarden. Deze
vermelding wekt vertrouwen op bij de consument. De
Consumentenautoriteit vindt het dan ook zeer ernstig als bedrijven
zich wel met de CBW-voorwaarden profileren, maar zich er niet aan
houden. Volgens de wet is dit een oneerlijke handelspraktijk.
Keukenkampioen en Keukenconcurrent hebben toegezegd dat zij de
standaard orderformulieren op het punt van de betaling zullen
aanpassen. Zij hebben wel bezwaar gemaakt tegen het besluit van de
Consumentenautoriteit, omdat zij het principieel niet eens zijn met de
uitleg van de Consumentenautoriteit van de CBW-voorwaarden.
Consumentenautoriteit