Staatsloterij
Boeken van reis meest populair na winnen miljoen euro
Kwart ondervraagden plant vakantie in januari
Den Haag, 14 januari 2010 Eén derde van de ondervraagden boekt meteen
een reis na het winnen van een miljoen euro. De helft gaat dan het
liefst zo ver weg mogelijk van huis, minimaal 5 uur vliegen. De andere
helft blijft liever dichter bij huis, binnen Europa of net daarbuiten.
Een kwart van de ondervraagden plant in januari zijn vakantie die door
bijna 60% online wordt geboekt. Dit blijkt uit een onderzoek van de
Nederlandse Staatsloterij naar de reislust van ruim 1.000 girale
spelers.
Als men ver weg zou gaan, zijn Australië, de Verenigde Staten en
Zuid-Afrika favoriet. Blijft men dichter bij huis, dan zijn
Griekenland, Spanje, Italië en Frankrijk in trek. Mensen tussen de
18-30 jaar geven de voorkeur aan een luiervakantie op het strand
(39,5%). Hoe ouder men echter is, hoe liever men cultuur opsnuift
tijdens de vakantie. Na het winnen van een miljoen euro, legt een
derde van de respondenten zichzelf in de watten en boekt een luxe
hotel. Voor een groter deel van de Nederlanders (54%) geldt echter het
welbekende Doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg. Zij kiezen voor
een standaard hotel of appartement.
Delen in de feestvreugde
Indien de kersverse miljonairs op reis gaan, worden met name de
partner en de kinderen uitgenodigd mee te gaan op vakantie. Van de
respondenten zegt 62% alles voor hen te willen betalen na het winnen
van zon mooie prijs. Hierbij valt op dat mensen zonder kinderen minder
geneigd zijn alles te betalen voor hun reisgenoten (49,5%) ten
opzichte van mensen met kinderen (66%).
Frequentie en vervoermiddel
Bijna 65% van ondervraagden gaat minimaal twee keer per jaar op
vakantie. Eén derde geeft aan één keer per jaar de koffers te pakken.
Opmerkelijk is dat bijna één derde van de Nederlanders aangeeft door
de economische crisis minder vaak op vakantie te gaan. Bijna 70% geeft
echter aan nog net zo vaak op vakantie te gaan als voor de recessie.
De auto en het vliegtuig zijn hierbij de favoriete vervoersmiddelen om
op de plek van bestemming te komen. Opvallend hierbij is dat de helft
van de mensen zonder kinderen meestal het vliegtuig neemt, terwijl
mensen met kinderen bij voorkeur met de auto gaan (62%).
Contact met het thuisfront
Eenmaal op de plek van bestemming aangekomen, zoekt maar 6,8% van de
respondenten nooit contact met het thuisfront. Er blijken meer vrouwen
iedere vakantie contact op te nemen met de achterblijvers (60%) dan
mannen (50,8%). Ook komt naar voren dat mensen met kinderen meer
geneigd zijn iedere vakantie contact op te nemen met de thuisblijvers
(60%) dan mensen zonder kinderen (36%). Het contact vindt met name
telefonisch en via sms plaats.
Wat van ver komt
Meer mannen eten de lokale specialiteiten van het land (56,3%).
Vrouwen zijn met name geneigd af te wisselen tussen de lokale
specialiteiten en eten waar ze vanuit Nederland vertrouwd mee zijn
(51,5%).
Ergernissen
Het eindeloos wachten op het vliegveld (25%) en de drukte op de
vakantiebestemming (24%) zijn voor mannen de grootste ergernis tijdens
de vakantie. Bijna een kwart van de vrouwen ergert zich met name groen
en geel aan de insecten op de plaats van bestemming, maar ook aan de
drukte op de vakantiebestemming (22%).