NCRV Dokument
Dwars
Maandag 18 januari
22.50 uur, Nederland 2
De Groene Amsterdammer, de strijd tussen oude idealen en de moderne
tijd
Het oudste opinieblad van Nederland, De Groene Amsterdammer,
balanceert permanent op de rand van de afgrond. Het weekblad met
serieuze en diepgravende artikelen heeft schulden en huist in een
verzakkend kantoorpand. In NCRV Dokument Dwars de strijd van De Groene
Amsterdammer om te overleven in deze tijd van commercieel denken en
burgerjournalistiek, zonder haar idealen prijs te geven.
Het weekblad De Groene Amsterdammer slaagt er al meer dan een eeuw in
onafhankelijk te blijven. âGeene partij zal ons regeeren, niet gaarne
zouden wij de onafhankelijkheid onzer beschouwingen opofferen aan
eenig politiek belang; wij moeten een standpunt innemen dat niet voor
verdachtmaking vatbaar isâ stond 133 jaar geleden in het eerste nummer
geschreven. Decennialang was het weekblad platform voor bekende
schrijvers, denkers en kunstenaars, zoals Frederik van Eeden, Martin
van Amerongen, Simon Vestdijk, Menno ter Braak, Opland, Geert Mak,
Henk van Os, Theodor Holman en H.J.A. Hofland.
Maar begin 2009 verkeert het blad, volgens de directeur, in zwaar
weer. De kosten rijzen de pan uit en tot overmaat van ramp verzakt het
redactiekantoor dat in eigendom is. Geschatte kosten: 1.000.000 euro.
Het roer moet om, maar hoe?
Werken voor âDe Groeneâ wordt van oudsher beschouwd als een eer. Elke
journalist verdient er, ongeacht het aantal dienstjaren, hetzelfde
salaris. Een salaris dat ver onder de CAO-norm ligt. Daarover is
onvrede en in het verleden zijn er om die reden ook wel eens
getalenteerde redacteuren naar elders vertrokken. De directeur heeft
de opdracht om aan dit alles wat te doen, maar zijn
moderniseringsplannen stuiten op grote weerstand.
De met het bedrijf vergroeide redactiesecretaresse doet haar werk nog
op een bejaarde typemachine en houdt een deel van de
salarisadministratie bij in een kaartenbakje. Het voorstel om haar af
te laten vloeien en nieuwe abonnees te werven via een extern
callcenter, valt niet in goede aarde. Moet het blad glossy en
makkelijker leesbaar worden? Voor veel medewerkers is een knieval
richting commercie uit den boze.
Zijn de makers van De Groene Amsterdammer een groepje helden, die
tegen wil en dank een bijna mythische strijd leveren voor kwaliteit en
idealen en moeten zij daar vooral mee doorgaan? Zou het erg zijn als
De Groene Amsterdammer toegeeft aan de werking van de markt? Wat zijn
de gevolgen voor journalistiek Nederland als het weekblad haar
onafhankelijkheid opgeeft?
Dwars is geregisseerd door Marieke van der Winden en geproduceerd door
Lumen Film.
NCRV