Ingezonden persbericht
BMW presenteert vernieuwde 3 Serie Coupé en Cabrio. Sterker, zuiniger en schoner.
* 17.01.2010
Rijswijk. BMW heeft het design van de 3 Serie Coupé en de 3 Serie Cabrio sportiever gemaakt. Daarnaast is de BMW 3 Serie voorzien van nieuwe motoren. De drie nieuwe krachtbronnen kenmerken zich door een verder verbeterde efficiency: bij een gelijk of hoger prestatiepotentieel liggen brandstofverbruik en CO2-uitstoot juist lager.In maart zijn de nieuwe motoren en de vernieuwde BMW 3 Serie Coupé en Cabrio in Nederland leverbaar.
Het gewijzigde design betreft met name de voorzijde. Het meest opvallend is de voorbumper met een nieuwe, driedelige luchtinlaat over de volle breedte van de auto met in de uiterste hoeken ervan geïntegreerde mistlampen. De koplampen hebben voortaan een scherpere vorm en zijn nu ook voorzien van de BMW typische 'wenkbrauwen'. Verder is de bekende dubbele nierengrille met verchroomde rand breder geworden. Andere nieuwe designelementen hebben betrekking op de nu van LED-techniek voorziene achterlichten, nieuwe buitenspiegels en een extra detaillijn in de achterbumper. Deze aanpassingen onthullen nog iets meer van het sportieve karakter van de beide BMW's. Door de veranderingen is de totale lengte met bijna drie centimeter toegenomen. Hierdoor hebben de 3 Serie Coupé en de 3 Serie Cabrio een iets slanker, gestrekt en daarmee dynamischer profiel. Daarbij is de voetgangersveiligheid toegenomen door extra centimeters aan de voorzijde.
Nieuwe motoren
De sportievere lijn van het duo is een belofte die ingelost wordt door nieuwe motoren. De 335i-benzinemotor met zes cilinders in lijn is compleet nieuw ontwikkeld. In het nieuwe blok worden TwinPower Turbo Technology, High Precision Injection en VALVETRONIC kleptiming gecombineerd. Het vermogen en koppel van de 335i zijn onveranderd ten opzichte van de vorige motor (225 kW (306 pk) - 400 Nm). Dat geldt niet voor het verbruik en de CO2-emissie. De coupé laat een gemiddeld verbruik noteren van 8,4 liter benzine per 100 kilometer, de cabriolet komt op 8,8 liter. Resultaat is een CO2 -uitstoot van respectievelijk 196 en 205 gram per kilometer.
Ook is er nieuws aan het dieselfront. Zowel de 325d als de 320d is vernieuwd. De 325d is dankzij een turbo met variabele geometrie goed voor 150 kW (204 pk) en een koppel van 430 Nm. Toch gaat er elke honderd kilometer maar 5,7 liter diesel door de brandstofleidingen van de 3 Serie Coupé (Cabrio: 6,1 liter). De nieuwe 320d levert voortaan iets meer vermogen (135 kW(184 pk)) en een volle 30 Nm meer koppel (maximaal 380 Nm) dan zijn voorganger. Het verbruik is opmerkelijk laag met 4,7 liter diesel per honderd kilometer voor de 3 Serie Coupé en 5,1 liter voor de 3 Serie Cabrio. Dat komt neer op een CO2-emissie van respectievelijk 125 en 135 gram per kilometer.
Standaard zijn de motoren gekoppeld aan een handbediende zesbak, uitgezonderd de 325d met zestrapsautomaat. De zeventraps DCT met dubbele koppeling is beschikbaar voor de 335i en 325d. Deze transmissie zorgt voor een snellere acceleratie bij gelijke cijfers voor verbruik en emissie. Daarnaast zijn alle carrosserievarianten optioneel leverbaar met BMW xDrive, de intelligente vierwielaandrijving.
Met de vernieuwde Coupe en Cabrio benadrukt BMW nog eens de dynamiek en het succes van de 3 Serie. Met de nieuwe motoren kan BMW bovendien haar voorsprong op het gebied van efficiency verder uitbouwen.
Zie het origineel