Ingezonden persbericht


Huid en haar
Carolein Smit

16 januari t/m 11 april 2010

De Kunsthal Rotterdam toont met ruim zestig beelden voor het eerst een groot overzicht van beeldend kunstenaar Carolein Smit. Haar raadselachtige beelden van honden, ratten, hazen, skeletten, katten en baby's zijn minutieus gedetailleerd en laten de verrassende mogelijkheden van klei zien. De vaak onvolmaakte wezens hebben menselijke trekken en ogen zowel lieflijk als meedogenloos. Door de overdaad aan decoraties en de kleurrijke glazuren balanceert haar werk welbewust op de rand van de kitsch. Smits sculpturen zijn, met hun gedurfde barok in samenhang met een perfect uitgevoerde ambachtelijkheid, een aanwinst binnen de hedendaagse Nederlandse beeldhouwkunst.

Vertedering of afkeer
Een prikkelhaasje met een geveinsde arrogantie of een rode spaghetti baby die je met ontvelde grimas toelacht: het werk van Carolein Smit balanceert voortdurend tussen aantrekken en afstoten. Figuren veelal opgebouwd uit op spaghetti lijkende slierten, volledig bedekt met puntige stekels of geperforeerd, bevolken haar fantasierijke oeuvre. Sommige beelden zijn suikerzoet en roepen in eerste instantie vertedering op. De bewerking van de huid van het beeld, zoals het doorboren met honderden gaatjes, geeft haar sculpturen een ongekende transparantie en levendigheid. Andere figuren zoals de prikkelbeelden zijn er niet om geaaid te worden, wel om bewonderd te worden. Smit haalt haar inspiratie uit sprookjes, oude volksvertellingen en uit het geloof. Thema's als hebzucht en macht, onmacht en schuld, dood en verval zijn veelvuldig in haar werk aanwezig. Zo zijn er beelden te zien uit de Aracoeli-serie, geïnspireerd op een jezusbeeldje uit de basiliek 'Santa Maria in Aracoeli' in Rome. Dit beeldje van een gekroond Christuskind, overladen met geschenken, leidt bij Smit tot een reeks blije baby's in opzichtige gewaden die huilen, pruttelen of pistolen in hun knuistjes hebben. De sublieme decoraties waaronder glinsterende (nep) edelstenen en andere speelgoedattributen dragen bij aan de wonderlijke mengeling van betekenissen met af en toe een komische noot.

Publicatie
Bij Flatland Gallery (Utrecht-Amsterdam-Parijs) verschijnt de publicatie 'Book of Sorrow' (ISBN: 978-94-90503-02-4) inclusief DVD met de documentaire 'Schoonheid en dood' van regisseur Dagmar Brendecke over Carolein Smit. Het boek is ontworpen door Studio Kees-Jan Smit, Haarlemmerliede met foto's van Winnifred Limburg, Breda.

Voor de pers
Vrijdagmiddag 15 januari om 15.00 uur vindt een kleine opening plaats. U bent als pers van harte welkom. Meldt u zich daarvoor aan via communicatie@kunsthal.nl / 010-4400323.

> Voor meer persinformatie en/of fotomateriaal kunt u contact opnemen met de afdeling communicatie van de Kunsthal Rotterdam: Mariëtte Maaskant, t. 010-4400323, 06-14437789; Willemijn van Drunen t.010-4400321, 06-15830703; f. 010-4367152; communicatie@kunsthal.nl

> Bij publicatie graag vermelden:
info 010-4400301, www.kunsthal.nl, openingstijden: dinsdag t/m zaterdag 10.00 - 17.00 uur, zon- en feestdagen 11.00 - 17.00 uur

Bijlage:
> Volledige persbericht
> Beelddrager: Carolein Smit, Rode baby met pistolen, 2003, 85 cm hoog, foto Winnifred Limburg > Meer persbeeld via http://www.kunsthal.nl/22-637-pers-Huid_en_haar_.html

Afdeling communicatie



Ingezonden persbericht