Ingezonden persbericht


Persbericht
Voor directe publicatie
FOR ENGLISH PLEASE SEE BELOW

Visual Arts | Tentoonstelling

Improperties

Deelnemende kunstenaars:
Hadley+Maxwell

Opening: zaterdag 16 januari 2010, 21.00 uur
Tentoonstelling t/m zondag 7 maart 2010
Adres: SMART Project Space, Arie Biemondstraat 111, Amsterdam

SMART Project Space presenteert Improperties, de eerste solotentoonstelling van het Canadese kunstenaarsduo Hadley+Maxwell in Nederland. Deze bevat zeefdrukken, tekeningen, installaties, video en geluid. Het kleurrijke en speelse karakter van Hadley+Maxwells werk, dat altijd gebaseerd is op zeer herkenbare iconische beelden en vormen uit de popcultuur en kunst, biedt een verrassend tegenwicht aan de filosofische ondertonen en conceptuele uitgangspunten hiervan.

Hadley+Maxwell zijn gefascineerd door de rol die esthetische constructies spelen in ons gelijktijdige verzet tegen en verlangen naar het jezelf verliezen in beelden. Welbeschouwd zijn zij geĂŻnteresseerd in vrijwel alle beelden en objecten: deze dragen immers allemaal een boodschap uit. De betekenis van die boodschap verschilt echter per context, per tijdperiode en per individu, en het is precies dit voortdurende verschuiven van betekenis (door esthetische middelen) dat hen boeit.

In de tentoonstelling Improperties tonen de kunstenaars onder meer een video-installatie met barokke spiegel (Baroque, Baroque), een installatie met aangepaste antieke tafel (A Desk will be a Desk) en 'studies' in diverse media naar de relatie tussen heavy metal, headbangen, natuur, gebaar en het ornamentele. Zo wordt specifiek aandacht gericht op de voortdurende spanning tussen klassieke en moderne opvattingen over de relatie tussen het 'ik' en de wereld om het 'ik' heen. In de installatie A Desk will be a Desk wordt dit letterlijk verbeeld door een klassieke tafel die deels gereduceerd is tot een Moderne vorm - van de helft van de tafel zijn de ornamenten weggezaagd en geschuurd. De video I toont een 21 minuten durende performance van een headbangende danser, waarbij we alleen de schaduwen zien van haar lichaam, waar gekleurde spotlights op gericht staan. Heavy metal wordt zo losgeweekt van associaties met mannelijkheid en agressiviteit, en wordt gepresenteerd als een sublieme en ornamentele vorm van verzet tegen de functionaliteit van moderne esthetiek.