15 januari 2010
Onrust chauffeurs DekaMarkt en Dirk vd Broek over werktijden
CNV Dienstenbond is door chauffeurs bij Detailresult (DekaMarkt en
Dirk vd Broek) op de hoogte gesteld van onrust over veranderingen in
werktijden. In het kader van Europese wetgeving is besloten dat de
werktijden in het beroepsgoederenvervoer beperkt moeten worden tot 48
uur per week vanaf maart 2010. In de praktijk werken chauffeurs vaak
veel meer uren. Een teruggang in werktijd betekent voor de chauffeurs
een behoorlijke achteruitgang in inkomen. CNV Dienstenbond wil
afspraken maken over compensatie van deze inkomensachteruitgang.
Theorie en praktijk
De chauffeurs die werkzaam zijn binnen Detailresult vallen formeel en
in theorie onder de cao voor het Grootwinkelbedrijf in Levensmiddelen
(VGL). Daarin staat dat de normale arbeidsduur 40 uur bedraagt over
een periode van 4 weken. In principe zijn de uren die daarboven worden
gemaakt overuren, die slechts op basis van vrijwilligheid en in
overleg kunnen worden gemaakt. Tot op heden is het in de praktijk bij
Detailresult (en haar voorgangers) gebruikelijk geweest om chauffeurs
rond de 60 uur per week in te zetten. Hierbij werd in de praktijk dus
meer aangesloten bij de inhoud van de cao voor het
beroepsgoederenvervoer dan bij hetgeen in de cao VGL is geregeld. De
chauffeurs hadden geen bezwaren tegen deze praktijk aangezien dat een
fors hoger inkomen oplevert. Op basis van het hoger aantal
contracturen werden werkgeversverklaringen opgesteld en afgegeven
waarmee deze medewerkers hypotheken e.d. konden verkrijgen en hun
inkomenspositie was berekend.
Minder uren
In het kader van Europese wetgeving is besloten de werktijden van
chauffeurs binnen het beroepsgoederenvervoer te beperken tot gemiddeld
48 uur per week. In eerste instantie zou invoering in 2011
plaatsvinden, maar nu blijkt dat de wetgeving vanaf maart 2010 van
kracht wordt. Vakbonden zullen in de cao voor het
beroepsgoederenvervoer aansturen op afspraken over financiële
compensatie die nodig zijn om een inkomensachteruitgang op te vangen.
CNV Dienstenbond constateert dat de chauffeurs binnen Detailresult het
kind van de rekening kunnen worden. Doordat zij formeel niet onder de
cao beroepsgoederenvervoer vallen, maar onder de cao VGL zullen
compensatiemaatregelen uit het beroepsgoederenvervoer niet automatisch
van toepassing zijn. Daarom wil CNV Dienstenbond nadere afspraken
maken over compensatie van deze inkomensachteruitgang bij
Detailresult. Hierover zal CNV Dienstenbond binnen korte termijn
spreken met de OR. Ook heeft CNV Dienstenbond aangegeven een overleg
te willen met de directie over deze zaak. Daarnaast zal CNV
Dienstenbond binnen de cao VGL voorstellen om de financiële toekomst
van chauffeurs veilig te stellen en compensatiemaatregelen te treffen.
CNV Dienstenbond maakt serieus werk van dit probleem en houdt u op de
hoogte zodra er nieuws is.
Dienstenbond CNV