Buma/Stemra
Persbericht: SellaBand en Krause winnen Interactive Awards 2010
15-1-2010
15 januari 2010 / Groningen - SellaBand en Krause zijn de grote
winnaars van de derde editie van de Interactive Awards. SellaBand wint
de Company Award, de prijs voor de internetonderneming met het meest
vernieuwende en onderscheidende muziekconcept. Krause wint de Artist
Award, de prijs voor de band met het meest innovatieve online
muziekconcept. De awards werden vandaag uitgereikt tijdens
muziekfestival Eurosonic/Noorderslag in Groningen.
Company Award
De winnaar van de Company Award, SellaBand, onderscheidt zich doordat
de onderneming muziekliefhebbers en artiesten dichter bij elkaar
brengt. SellaBand is een concept waarbij muziekliefhebbers via de
SellaBand website kunnen investeren in hun favoriete artiest. Wanneer
er genoeg geld is opgehaald, kan de artiest een cd uitbrengen.
Muziekliefhebbers hebben dus direct invloed op de toekomst van hun
favoriete band of artiest". SellaBand ontvangt voor hun
grensverleggende concept een cheque van EUR 5000. Juryvoorzitter
Antoinette de Ridder: "SellaBand is een uniek en solide concept dat
zich in twee jaar tijd al heeft weten te bewijzen. Maar liefst 37
artiesten hebben door de opbrengsten van SellaBand al een album kunnen
opnemen en uitbrengen. De directe band tussen artiest en fan waarbij
fans investeren in hun favoriete artiest is absoluut ingenieus."
Artist Award
Krause heeft zich van alle genomineerden het meest weten te
profileren door het uitzonderlijk creatieve gebruik van Social Media.
De persoonlijke interactie met de fans onder andere door Twitter en
YouTube maakt Krause een absolute winnaar van de Artist Award. Deze
persoonlijke touch van Susanne Clermonts, de zangeres van Krause,
maakt haar concept uniek in de markt. Krauze ontvangt een cheque van
EUR 5000 en twee dagen studiotijd in opnamestudio Spitsbergen.
De uitreiking
De uitreiking van de Interactive Award 2010 vond vandaag plaats
tijdens muziekfestival Eurosonic/Noorderslag in Groningen. Tijdens de
uitreiking presenteerden de genomineerden hun concepten, waarna de
jury in overleg een beslissing maakte wie het hoogst aantal punten
verdiende. De combinatie van de stem van de jury en de publieksstem
bepaalde de winnaar van de Artist Award. De winnaar van de Company
Award werd uitsluitend bepaald door de jury. De juryleden zijn Amke
Block (Audiomagnet), Robert Smit (Media Flex), René Smit (Universal
Music), Thijs Helfrich (theFactor.e) en Antoinette de Ridder
(Buma/Stemra).
Over Interactive Awards 2010
De Interactive Awards 2010 is een samenwerking tussen
Noorderslag/Eurosonic, webagency theFactor.e en Buma/Stemra. Met de
Artist Award worden acts gestimuleerd in het maken van opvallende
interactieve campagnes en bijzondere online initiatieven. De Company
Award stimuleert inspirerende, interactieve muziekportals die de
auteursrechten in acht nemen.
Noot voor de redactie,