Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
Rotterdam, 15 januari 2010
CBRB blij met besluit van de gemeente Alphen aan den Rijn
Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) is blij met de beslissing van de gemeente Alphen aan den Rijn om de overslag van gevaarlijke stoffen op voorhand niet te verbieden. De Socialistische Partij (SP) had in Alphen aan den Rijn een motie ingediend om de overslag van gevaarlijke stoffen in de toekomstige container Overslag Terminal Alphen (OTA) te verbieden. Het CBRB, dat betrokken is bij de totstandkoming van het zogenoemde Basisnet is van mening dat er een verkeerde perceptie dreigt te onstaan over de veiligheid van het transport van gevaarlijke stoffen.
Met de uitwerking van de Nota Vervoer Gevaarlijke Stoffen wil de overheid een toekomstvaste oplossing voor de borging van veiligheid bij toenemende ruimtelijke ontwikkelingen en transporten van gevaarlijke stoffen creëren. Deze toekomstvastheid komt tot uiting in de vorming van het Basisnet voor de modaliteiten spoor, weg en water. De conclusie van de rapportage van het basisnet water dat in 2008 naar de Tweede Kamer is gezonden, maakt melding dat er voor de binnenvaart de eerste 25 jaar geen knelpunten gesignaleerd worden op het gebied van externe veiligheid. Groeimogelijkheden tot een factor 10 van het transport van gevaarlijke stoffen per binnenvaart zijn hiermee gewaarborgd. Containerschepen worden in de berekeningen niet meegenomen wegens verwaarloosbare effecten ten opzichte van bulkvervoer.
Het CBRB is van mening dat wanneer een dergelijk verbod er zou zijn gekomen er relatief veel containers niet via de OTA in Alphen overgeslagen zouden kunnen worden, omdat deze gevaarlijke stoffen veelal samen met ongevaarlijke stoffen in een container gestuwd worden. Gevaarlijke stoffen in kleinverpakkingen leveren geen significant risico op voor de omgeving, waardoor deze gegevens geen rol spelen in de risicomodellen van de externe veiligheidsrisico's van het transport.
Secretaris Veiligheid en Milieu Robert Tieman van het CBRB hoopt dat ook de regionale volksver-tegenwoordigers zich verdiepen in het omvangrijke project basisnet om dit soort misverstanden in de toekomst te voorkomen en dat het veiligheidspotentieel van de binnenvaart meer benut gaat worden.
© CBRB Rotterdam, 15 januari 2010
Noot voor de redactie (