Gemeente Boxtel
Gemeente Boxtel aan de slag met nieuwe media
* 15-01-2010
Nieuwe media zoals Twitter, Hyves en LinkedIn zorgen dat informatie snel kan worden verspreid. Nieuwsberichten, vacatures, filmpjes of foto?s kunnen binnen no time met groepen gedeeld worden. Binnen de groepen kan ook discussie ontstaan over een nieuwsbericht. Het staat vast dat we niet meer om nieuwe media heen kunnen: óók gemeenten niet!
Link: http://www.boxtel.nl/nieuws.php
Daarom gaat de gemeente Boxtel experimenteren met deze nieuwe communicatiekanalen. In de eerste ?testfase? wordt bekendheid gegeven aan deze nieuwe media. Onderwerpen waarover de gemeente gaat communiceren zijn onder andere de lancering van de Jongin website op 29 januari 2010 en de gemeenteraadsverkiezingen op 3 maart 2010.
* Via http://twitter.com/boxtel verstuurt de gemeente razendsnel korte (max. 140 karakters) berichten (tweets). Berichten met een link naar bijvoorbeeld een fotogalerij of een andere website óf zelfs een interessante andere tweet. Inwoners en andere belangstellenden kunnen op de hoogte blijven van tweets van de gemeente Boxtel door naar de pagina http://twitter.com/boxtel te gaan en zich aan te melden als ?follower? (volger).
* Ook op Hyves is de gemeente Boxtel vertegenoordigd: http://boxtelgemeente.hyves.nl.
* Binnen deze Hyves is weer een groep aangemaakt, speciaal bedoeld voor de jongeren van Boxtel: http://jonginboxtel.hyves.nl. Deze pagina wordt deze maand bekend gemaakt via de campagne ter promotie van de website JonginBoxtel.nl.
* Tenslotte is de gemeente actief op LinkedIn, een zakelijk netwerk. Via dit middel wil de gemeente Boxtel gericht vacatures plaatsen.
Uitslagen verkiezingen
De definitieve uitslag van de gemeenraadsverkiezingen op 3 maart 2010 verschijnt dezelfde avond nog op http://twitter.com/boxtel (en de gemeentelijke website). De ?followers? van de gemeente Boxtel ontvangen op hun mobiel of via hun computer direct na plaatsing de uitslagen. Met behulp van nieuwe media kan de gemeente meer inwoners bereiken. Het is overigens niet zo dat de gemeente 24/7 gaat twitteren of hyven. Ook is het nog geen optie voor een Boxtelaar om een melding, klacht of vergunning aan te vragen via deze toch wat informele weg. Hiervoor blijven reguliere aanvragen bestaan. Wel is het zo dat de gemeente zeker gebruik gaat maken van de informatie die voortkomt uit deze nieuwe middelen. Ze wil weten wat er leeft en er van uit kunnen gaan dat informatie snel bij haar doelgroepen terecht komt!
Tenslotte crisiscommunicatie en nieuwe media. Vaak staan al snel filmpjes en foto?s online als er bijvoorbeeld een ongeval gebeurd is. Denk aan een gekantelde tankauto op de snelweg. De gemeente kan voortaan zelf nieuwe media inzetten en dan meer dan dat nu het geval is, om uit betrouwbare bron informatie de wereld in te sturen. Dit gebeurt in crisissituaties al via de gemeentelijke website www.boxtel.nl, maar kan in deze gevallen ook aangevuld worden met nieuwe media zoals Twitter en Hyves zodat meer groepen bereikt worden.
Gemeente Boxtel