Gemeente Utrecht


| |
|Datum  13 januari 2010                                                |
|                                                                      |
|Eerste elektrische vrachtschip in Nederland te water in Utrecht       |
|Het eerste elektrisch aangedreven vrachtschip van Nederland vaart     |
|vanaf deze week op de Utrechtse grachten. De 'bierboot' gaat de horeca|
|in de Utrechtse binnenstad van hun drankvoorraad voorzien. Zij vaart  |
|geheel elektrisch en is CO?-neutraal. Zelfs de kraan waarmee de fusten|
|en kratten worden overgeheveld, werkt op elektriciteit. Vrijdag 15    |
|januari doopt wethouder Havens Marka Spit om 10.30 uur de elektrische |
|bierboot en onthult de naam van het schip. Daarna maakt de boot haar  |
|eerste tocht door de Utrechtse binnenstad om haar eerste lading te    |
|lossen.                                                               |
|                                                                      |
|Het binnenvaartschip heeft een lengte van 18,80 meter, is 4,26 meter  |
|breed en de maximale diepgang is slechts 1,10 meter. Op het vaartuig  |
|kunnen veertig rolcontainers tegelijk worden vervoerd. Dat kost       |
|vergelijkbaar vervoer in de monumentale binnenstad een week. De       |
|elektrische bierboot wordt opgeladen met groene stroom en vaart per   |
|keer acht à negen uur. De boot bespaart in vergelijking met           |
|vrachtverkeer 16,5 ton CO? per jaar. Dat is gelijk aan elf            |
|voetbalvelden bosaanplant. De boot draagt bij aan een betere          |
|luchtkwaliteit en is mede gefinancieerd uit het Actieplan             |
|Luchtkwaliteit en met een subsidie van de Europese Unie.              |
|                                                                      |
|Bierboot al dertien jaar begrip in Utrecht                            |
|De elektrische bierboot is het 'zusje' van de bestaande Utrechtse     |
|bierboot. Deze vaart sinds 1996 in de Utrechtse grachten om de        |
|monumentale binnenstad te ontzien van zwaar vrachtverkeer. Door de    |
|stijgende vraag naar transport over het water is in 2008 besloten met |
|een tweede bierboot te varen. De combinatie van scheepswerf Bocxe en  |
|het bedrijf Koeleman kreeg hiervoor de opdracht. Vuyk Engineering     |
|Rotterdam B.V. maakte het ontwerp. De huidige bierboot is al voor heel|
|2010 volgeboekt. Daarom bouwt de nieuwe elektrische bierboot een eigen|
|klantenkring op.                                                      |
|                                                                      |
|Energiezuinige distributie in de binnenstad                           |
|In de Utrechtse binnenstad rijdt ook de cargohopper, een zestien meter|
|lange bevoorradingstrein die op zonne-energie rijdt. De gemeente      |
|Utrecht, de Gepu, horecagroothandel en grootverbruiker van de         |
|bierboot, en de Utrechtse ondernemer Hoek Transport, initiatiefnemer  |
|van de cargohopper, maakten een plan voor verdere verbetering van de  |
|bevoorrading van de Utrechtse binnenstad. Dit plan leverde hen eind   |
|vorig jaar de Award Stedelijke Distributie 2009 op. Met de komst van  |
|de nieuwe bierboot wordt gekeken naar nog meer                        |
|samenwerkingsmogelijkheden met de cargohopper.                        |
|                                                                      |
|Symposium 'Port of Utrecht'                                           |
|Vrijdagmiddag opent wethouder Havens Marka Spit om 13.30 uur in Karel |
|V een symposium met als thema distributie over water in de 'Port of   |
|Utrecht'. De gemeente Utrecht heeft met haar partners de ambitie om   |
|van lokale naar regionale distributie over water te gaan. Om deze     |
|ambitie handen en voeten te geven, is een discussie georganiseerd met |
|prominenten uit de Nederlandse handel- en havenwereld. Wethouder      |
|Economische Zaken Floris de Gelder neemt om 15.00 uur deel aan de     |
|paneldiscussie 'Vervoer over water - cruciaal voor de Utrechste       |
|logistiek'.                                                           |
|                                                                      |
|Utrecht heeft de grootste binnenhaven van Nederland. In 2009 is in    |
|Lage Weide 6 miljoen ton goederen overgeslagen. Dat was een miljoen   |
|ton meer dan in 2008. De centrale ligging van Lage Weide, de          |
|combinatie van spoor, weg en water en de aanwezigheid van de Container|
|Terminal Utrecht (CTU) zorgen dat Lage Weide een aantrekkelijk        |
|goederenknooppunt is en de overslag blijft groeien.                   |