| |
|Datum 13 januari 2010 | | | |Eerste elektrische vrachtschip in Nederland te water in Utrecht | |Het eerste elektrisch aangedreven vrachtschip van Nederland vaart | |vanaf deze week op de Utrechtse grachten. De 'bierboot' gaat de horeca| |in de Utrechtse binnenstad van hun drankvoorraad voorzien. Zij vaart | |geheel elektrisch en is CO?-neutraal. Zelfs de kraan waarmee de fusten| |en kratten worden overgeheveld, werkt op elektriciteit. Vrijdag 15 | |januari doopt wethouder Havens Marka Spit om 10.30 uur de elektrische | |bierboot en onthult de naam van het schip. Daarna maakt de boot haar | |eerste tocht door de Utrechtse binnenstad om haar eerste lading te | |lossen. | | | |Het binnenvaartschip heeft een lengte van 18,80 meter, is 4,26 meter | |breed en de maximale diepgang is slechts 1,10 meter. Op het vaartuig | |kunnen veertig rolcontainers tegelijk worden vervoerd. Dat kost | |vergelijkbaar vervoer in de monumentale binnenstad een week. De | |elektrische bierboot wordt opgeladen met groene stroom en vaart per | |keer acht à negen uur. De boot bespaart in vergelijking met | |vrachtverkeer 16,5 ton CO? per jaar. Dat is gelijk aan elf | |voetbalvelden bosaanplant. De boot draagt bij aan een betere | |luchtkwaliteit en is mede gefinancieerd uit het Actieplan | |Luchtkwaliteit en met een subsidie van de Europese Unie. | | | |Bierboot al dertien jaar begrip in Utrecht | |De elektrische bierboot is het 'zusje' van de bestaande Utrechtse | |bierboot. Deze vaart sinds 1996 in de Utrechtse grachten om de | |monumentale binnenstad te ontzien van zwaar vrachtverkeer. Door de | |stijgende vraag naar transport over het water is in 2008 besloten met | |een tweede bierboot te varen. De combinatie van scheepswerf Bocxe en | |het bedrijf Koeleman kreeg hiervoor de opdracht. Vuyk Engineering | |Rotterdam B.V. maakte het ontwerp. De huidige bierboot is al voor heel| |2010 volgeboekt. Daarom bouwt de nieuwe elektrische bierboot een eigen| |klantenkring op. | | | |Energiezuinige distributie in de binnenstad | |In de Utrechtse binnenstad rijdt ook de cargohopper, een zestien meter| |lange bevoorradingstrein die op zonne-energie rijdt. De gemeente | |Utrecht, de Gepu, horecagroothandel en grootverbruiker van de | |bierboot, en de Utrechtse ondernemer Hoek Transport, initiatiefnemer | |van de cargohopper, maakten een plan voor verdere verbetering van de | |bevoorrading van de Utrechtse binnenstad. Dit plan leverde hen eind | |vorig jaar de Award Stedelijke Distributie 2009 op. Met de komst van | |de nieuwe bierboot wordt gekeken naar nog meer | |samenwerkingsmogelijkheden met de cargohopper. | | | |Symposium 'Port of Utrecht' | |Vrijdagmiddag opent wethouder Havens Marka Spit om 13.30 uur in Karel | |V een symposium met als thema distributie over water in de 'Port of | |Utrecht'. De gemeente Utrecht heeft met haar partners de ambitie om | |van lokale naar regionale distributie over water te gaan. Om deze | |ambitie handen en voeten te geven, is een discussie georganiseerd met | |prominenten uit de Nederlandse handel- en havenwereld. Wethouder | |Economische Zaken Floris de Gelder neemt om 15.00 uur deel aan de | |paneldiscussie 'Vervoer over water - cruciaal voor de Utrechste | |logistiek'. | | | |Utrecht heeft de grootste binnenhaven van Nederland. In 2009 is in | |Lage Weide 6 miljoen ton goederen overgeslagen. Dat was een miljoen | |ton meer dan in 2008. De centrale ligging van Lage Weide, de | |combinatie van spoor, weg en water en de aanwezigheid van de Container| |Terminal Utrecht (CTU) zorgen dat Lage Weide een aantrekkelijk | |goederenknooppunt is en de overslag blijft groeien. |