De Melkweg

Melkweg start PUBLIEKSCAMPAGNE WEET WAAR JE KOOPT

Vandaag is de publiekscampagne Weet waar je koopt gepresenteerd op Eurosonic Noorderslag. Een
initiatief van diverse poppodia, Mojo Concerts, de Vereniging Nederlandse Poppodia en Festivals
(VNPF), Vereniging Schouwburg- en Concertgebouwdirecties (VSCD) en de Vereniging van
Evenementenmakers (VVEM). De campagne adviseert de consument om alleen kaarten te kopen via
de website van de zaal, artiest of organisatie. Doel is meer duidelijkheid te scheppen in het
onderscheid tussen officiële en niet-officiële ticketverkooppunten. Deze ideële campagne, die tot
stand is gekomen door de belangeloze inzet van alle betrokken partijen, wordt ondersteund door ruim
160 organisaties en artiesten. Een ­ nog steeds groeiende ­ lijst van deelnemers is te vinden op de
campagnewebsite www.weetwaarjekoopt.nl.

Het doorverkopen van tickets is van alle tijden. Door de komst van internet en het steeds groter
worden van de evenementenbranche heeft het doorverkopen van tickets met winstoogmerk een
enorme vlucht genomen. Een ontwikkeling waar de hele branche onder te lijden heeft.

In de dagelijkse praktijk blijkt dat veel mensen niet weten waar ze hun kaarten voor concerten,
theatervoorstellingen of andere evenementen moeten kopen. Het onderscheid tussen officiële en niet-
officiële verkooppunten is voor het publiek niet duidelijk. Daardoor betalen veel bezoekers niet alleen
teveel, maar helpen ze onbedoeld het doorverkopen van tickets in stand te houden.
Middels de campagnewebsite www.weetwaarjekoopt.nl, en een ondersteunende promotiecampagne
wordt het publiek geadviseerd om vóór het kopen van kaarten eerst de website van de artiest, locatie
of organisator te bezoeken. Zo weet je zeker dat je bij het officiële ticketverkooppunt terecht komt.
Daarnaast staan op de website tips voor artiesten en organisaties uit de evenementenbranche om
doorverkoop van tickets tegen te gaan.

Het idee van de campagne komt voort uit de continue stroom van telefoontjes en mails van bezoekers
die, zonder zich hiervan bewust te zijn, veel te veel hebben betaald voor hun toegangskaarten.
Bezoekers komen veelal door zoekmachines als Google bij opkoopbedrijven terecht die geen
connectie met de artiest of de organisatie hebben, maar wel kaarten verkopen voor meer dan de
oorspronkelijke prijs. Door termen als officiële kaarten, de laatste kaarten, betrouwbaar en veilig,
denken velen dat ze bij het officiële voorverkoopadres zijn beland.

Dat er meer wordt gevraagd voor een kaartje, wordt op de meeste sites pas duidelijk zodra het ticket
in huis is. Niet alleen bezoekers hebben last van deze doorverkoop van kaarten met winst, het is ook
veel artiesten, organisaties, locaties en festivals een doorn in het oog. Artiesten proberen bewust de
prijzen voor hun voorstellingen en concerten laag te houden. Ook wordt het extra geld dat wordt
verdiend door doorverkoop niet geïnvesteerd in de branche, zo vloeit steeds meer geld weg uit de
cultuurindustrie, wat niemand ten goede komt. Naast deze publiekscampagne steunen de initiërende
partijen het wetsvoorstel `Doorverkoop toegangskaarten' van Gerkens en Van Vroonhoven, dat
doorverkoop met winst geheel aan banden moet leggen, en binnenkort in de Tweede Kamer wordt
behandeld.

Het is voor het eerst dat zoveel partijen uit de branche zich hard maken voor een gezamenlijke
campagne. De presentatie op Eurosonic Noorderslag wordt gezien als het startpunt, de
initiatiefnemers hopen dat nog veel meer organisaties en artiesten zich zullen aansluiten.



De Melkweg