Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 15 januari 2010 2009Z23368

Onderwerp Kamervragen

-

Geachte voorzitter,

Hierbij beantwoord ik de vragen die het lid De Mos heeft gesteld over de uitspraak dat onbewezen techniek aan de basis staat van de problemen bij de tunnels A73 en over hoe die uitspraak zich verhoudt tot de onbewezen techniek die bij het project kilometerheffing wordt gebruikt.


1. Kunt u bevestigen dat u de uitspraak heeft gedaan, dat onbewezen techniek aan de basis van de problemen van de werking van de veiligheidssystemen in de tunnels A73 staat?


1. Ja, dat kan ik bevestigen. Zoals door mij aangegeven is een deel van de problemen die zijn ondervonden bij de realisatie van de A73 terug te voeren tot het feit dat zowel meerdere nieuwe technieken als nieuwe realisatieprocessen tegelijkertijd zijn toegepast.


2. Deelt u de mening dat de in te bouwen spionagekastjes en een groot deel van de infrastructuur die voor het kilometerprijssysteem gebruikt moeten worden, ook te betitelen zijn als onbewezen techniek? Zo nee, waarom niet?


2. Dat het hier om onbewezen techniek gaat is veel te kort door de bocht. Zo is de on board unit qua techniek vergelijkbaar met de bekende navigatiesystemen. Verder worden GPS voor plaatsbepaling en GPRS/UMTS voor communicatie ook reeds lange tijd toegepast. Voor de veiligheid van digitale handtekeningen wordt een smartcard (Trusted Element) gebruikt, een type kaart dat ook al wordt gebruikt in bijvoorbeeld PIN-terminals, en voor de communicatie tussen de portalen en de on board unit wordt dezelfde techniek gebruikt als bij tolsystemen in Europa. De schaal en de combinatie van de onderdelen bevatten wel nieuwe elementen. Daarom is ook een uitgebreid testprogramma voorzien met go/no-go- momenten.

a
agina 1 van 2 P






3. Hoe kunt u de kilometerprijs en de te gebruiken onbewezen techniek nog Datum invoeren als u zelf bij een in verhouding klein project als de tunnels A73, waarbij

onbewezen techniek is gebruikt, al zoveel tegenslagen hebt gehad en u deze Ons kenmerk tegenslagen zelf relateert aan dezelfde onbewezen techniek? VENW/DGMO-2009/12489

3. Uit bovenstaande antwoorden mag blijken dat er bij de Kilometerprijs geen sprake is van allemaal onbewezen technieken (zie vraag 2). Bovendien neem ik voldoende tijd voor de specifieke ontwikkeling voor de totstandkoming van het kilometerprijssysteem.


4. Bent u bereid om, gezien de enorme complexiteit, de kosten en het gebruik van scheepsladingen onbewezen techniek, af te zien van het project kilometerprijs? Zo nee, waarom niet en hoe rijmt u dit met uw uitspraken over de problemen rondom de A73 en de onbewezen techniek?

4. Ik zie geen reden om van het project af te zien.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P