Datum 15 januari 2010 2009Z23368
Onderwerp Kamervragen
-
Geachte voorzitter,
Hierbij beantwoord ik de vragen die het lid De Mos heeft gesteld over de uitspraak
dat onbewezen techniek aan de basis staat van de problemen bij de tunnels A73
en over hoe die uitspraak zich verhoudt tot de onbewezen techniek die bij het
project kilometerheffing wordt gebruikt.
1. Kunt u bevestigen dat u de uitspraak heeft gedaan, dat onbewezen techniek
aan de basis van de problemen van de werking van de veiligheidssystemen in de
tunnels A73 staat?
1. Ja, dat kan ik bevestigen. Zoals door mij aangegeven is een deel van de
problemen die zijn ondervonden bij de realisatie van de A73 terug te voeren tot
het feit dat zowel meerdere nieuwe technieken als nieuwe realisatieprocessen
tegelijkertijd zijn toegepast.
2. Deelt u de mening dat de in te bouwen spionagekastjes en een groot deel van
de infrastructuur die voor het kilometerprijssysteem gebruikt moeten worden, ook
te betitelen zijn als onbewezen techniek? Zo nee, waarom niet?
2. Dat het hier om onbewezen techniek gaat is veel te kort door de bocht. Zo is
de on board unit qua techniek vergelijkbaar met de bekende navigatiesystemen.
Verder worden GPS voor plaatsbepaling en GPRS/UMTS voor communicatie ook
reeds lange tijd toegepast. Voor de veiligheid van digitale handtekeningen wordt
een smartcard (Trusted Element) gebruikt, een type kaart dat ook al wordt
gebruikt in bijvoorbeeld PIN-terminals, en voor de communicatie tussen de
portalen en de on board unit wordt dezelfde techniek gebruikt als bij tolsystemen
in Europa. De schaal en de combinatie van de onderdelen bevatten wel nieuwe
elementen. Daarom is ook een uitgebreid testprogramma voorzien met go/no-go-
momenten.
a
agina 1 van 2
P
3. Hoe kunt u de kilometerprijs en de te gebruiken onbewezen techniek nog
Datum
invoeren als u zelf bij een in verhouding klein project als de tunnels A73, waarbij
onbewezen techniek is gebruikt, al zoveel tegenslagen hebt gehad en u deze Ons kenmerk
tegenslagen zelf relateert aan dezelfde onbewezen techniek? VENW/DGMO-2009/12489
3. Uit bovenstaande antwoorden mag blijken dat er bij de Kilometerprijs geen
sprake is van allemaal onbewezen technieken (zie vraag 2). Bovendien neem ik
voldoende tijd voor de specifieke ontwikkeling voor de totstandkoming van het
kilometerprijssysteem.
4. Bent u bereid om, gezien de enorme complexiteit, de kosten en het gebruik
van scheepsladingen onbewezen techniek, af te zien van het project
kilometerprijs? Zo nee, waarom niet en hoe rijmt u dit met uw uitspraken over de
problemen rondom de A73 en de onbewezen techniek?
4. Ik zie geen reden om van het project af te zien.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat