Nieuwe energie voor de verkeer- en vervoersector hard nodig
15/01/2010 16:25
NEA Transportonderzoek en -opleiding B.V.
Nieuwe energie is volgens Menno Menist, directeur van NEA transportonderzoek en -training, hard nodig om de verkeer- en vervoersector, en daarmee de economie, draaiende te houden. De overstap naar duurzame brandstoffen tezamen met energiebesparende maatregelen moet bespoedigd worden om groei in de sector te waarborgen, en daarmee ook de algehele economische groei. Uit onderzoek van NEA, in samenwerking met ASPO-NL, blijkt dat olievoorraden sneller kunnen opdrogen dan vaak verondersteld wordt. Hoge olieprijzen en onzekerheid over de olievoorraden zullen flink drukken op de economische groei. Wanneer er niets gedaan wordt zal het omslagpunt zich al binnen 8 jaar voordoen. Vandaag op de nieuwjaarsreceptie van NEA wordt het onderzoek gepresenteerd.
De termijn waarop er een beperking op de economische groei zal zijn, is van verschillende factoren afhankelijk. Implementatie van de voorgenomen klimaatmaatregelen voor het verkeer en vervoer geven de mogelijkheid om tien jaar langer een economische groei te genereren. Wanneer de klimaatdoelstellingen volledig worden gehaald zal dit omslagpunt liggen tussen 2020 en 2028. Zonder klimaatmaatregelen zal er een beperking van de economische groei optreden vanaf uiterlijk 2018. Verwacht wordt dat als het verkeer en vervoer zijn afhankelijkheid van olie niet drastisch verkleind, zal de sector en daarmee de rest van de economie daaronder lijden.
De klimaatmaatregelen met als doel CO2 te reduceren, stimuleren het gebruik van alternatieven en het verhogen van efficiency, en helpen dus het verkeer en vervoer minder afhankelijk te zijn van olie. De verkeer- en vervoersector is momenteel nog voor 97% afhankelijk van olieproducten en verbruikt binnen de EU méér dan 57% van alle geconsumeerde olie. Een onvoldoende aanbod van olie zal leiden tot een beperking van de groei van het verkeer en vervoer en uiteindelijk, geholpen door het prijsmechanisme, ook leiden tot een beperking van de economische groei. Een ander belangrijke factor is het tempo waarmee de wereld de financiële recessie achter zich zal laten en de investeringen in nieuwe olievelden weer op een gewenst niveau gebracht worden.
Nieuwe recessies zullen de beschikbaarheid van olie en daarmee het economisch toekomstbeeld aanzienlijk verslechteren. Ook een sneller dan verwachte ontwikkeling van de opkomende economieën als China en India kan de termijn waarbinnen een mondiaal economisch groeipotentieel mogelijk is negatief beïnvloeden doordat dan eerder tegen een onvoldoende aanbod van olie wordt aangelopen. De noodzakelijke veranderingen, die in het verkeer en vervoer moeten gaan plaatsvinden om de klimaatdoelstellingen te kunnen halen, zijn aanzienlijk. Veranderingen in ons verkeer en vervoerssysteem hebben bovendien een lange doorlooptijd waardoor een deugdelijke lange termijnvisie van cruciaal belang is. Er moet bovendien nu niet getreuzeld worden om nodige veranderingen door te voeren.
http://www.nea.nl