Over de effecten van klagen bij discriminatie
15-01-2010
Niet alleen discriminatie is verboden. Oók is het bij wet verboden om
mensen te benadelen omdat ze klagen over discriminatie. Toch
ondervinden veel werknemers die (vermeende) discriminatie aan de orde
stellen, daar extra problemen van. Zo blijkt uit onderzoek dat de
Commissie Gelijke Behandeling (CGB) heeft laten uitvoeren.
Het onderzoek dat is uitgevoerd door de Universiteit Twente laat zien
dat 14% van de ondervraagde werknemers ervaring met discriminatie
heeft. Van degenen die aan de bel trokken krijgt 60% uiteindelijk niet
voor elkaar wat ze gehoopt hadden. Bijvoorbeeld excuses of aanpassing
van de arbeidsvoorwaarden. Een kleiner percentage, maar nog altijd 19%
ervaart zelfs regelrecht nadeel van het klagen: variërend van
vervelende reacties tot ontslag.
Dat neemt niet weg dat het aan de orde stellen van
(discriminatie)problemen op de werkvloer in aanzienlijke mate
bijdraagt aan het rechtsgevoel van klagers. In 90% van de bij de CGB
aangebrachte zaken is de verzoeker blij deze stap te hebben gezet.
Ongeacht de uitkomst van het oordeel en ondanks eventuele ondervonden
nadelen.
De Algemene wet gelijke behandeling (AWGB) verbiedt dat mensen
benadeeld worden als ze klagen over (vermeende) ongelijke behandeling.
Een dergelijk wettelijk verbod alléén blijkt echter onvoldoende om
werknemers die de noodklok luiden, te beschermen. Hier is een
belangrijke taak weggelegd voor antidiscriminatiebureaus,
rechtsbijstandsverleners, advocaten en vertrouwenspersonen. Ook
werkgevers en vakbonden dienen hierop alert te zijn.
In de voorlichting over gelijkebehandelingswetgeving zal de CGB extra
aandacht vragen voor de beschermde positie van werknemers die
(vermeende) discriminatie aan de kaak stellen. Ook in zaken die aan de
CGB worden voorgelegd, zullen werkgevers er tijdens en na procedures
op geattendeerd worden.
Lees het complete onderzoeksrapport voor meer informatie.
Zie het origineel
Commissie Gelijke Behandeling