Consumentenbond
---
15 januari 2010
Kort geding tegen telecombedrijven
De Consumentenbond is helemaal klaar met alle kwalijke praktijken
rondom betaalde sms-diensten. De bond gaat de sms-terreur de komende
maanden stevig aanpakken, te beginnen op maandag 18 januari. Op die
dag dient een kort geding tegen twee telecombedrijven die in opdracht
van sms-dienstverleners klakkeloos geld afschrijven voor betaalde
sms-berichten, zonder na te gaan of klanten om die berichten hebben
gevraagd.
Twee andere belangrijke fronten zijn de strijd tegen misleiding bij de
Reclame Code Commissie en het pleidooi richting de politiek voor
nieuwe wetgeving; regels die in tegenstelling tot de huidige
Gedragscode sms-dienstverlening écht bescherming bieden en die ertoe
leiden dat het niet langer mogelijk is om nietsvermoedende consumenten
op kosten te jagen.
Kort Geding
Het kort geding van 18 januari is een principezaak over het
factureringssysteem. De Consumentenbond daagt T-Mobile en Vodafone,
maar in feite is het een aanklacht tegen de hele telefoniesector. Te
vaak is sprake van het onterecht incasseren van geld bij consumenten:
Door de telecombedrijven wordt geld in rekening gebracht voor
ongevraagd ontvangen sms-berichten. Het gaat daarbij vaak om een
relatief klein bedrag. Op de rekening valt dat nauwelijks op. En als
het de consumenten wel opvalt, haalt klagen bij de
telefoonmaatschappij veelal niets uit. Voor de Consumentenbond reden
genoeg om deze gang van zaken bij de rechter aan de kaak te stellen.
De bond vraagt de rechter om het huidige betalingssysteem te verbieden
omdat het voor consumenten onvoldoende waarborgen kent.
Onjuiste en misleidende reclame
Naast schade als gevolg van ongevraagd ontvangen sms-berichten, lijden
consumenten vaak schade als gevolg van onduidelijke en misleidende
reclame afkomstig van aanbieders van sms-diensten. In september 2009
verzamelde de Consumentenbond hierover in amper drie weken zo'n 300
meldingen. De gemiddelde schade ligt rond de EUR 50, maar sommige
gedupeerden gaan voor duizenden euro's het schip in. Uit het meldpunt
blijkt ook dat het voor consumenten een grote bron van ergernis is,
dat niet duidelijk is dat zij zich aanmelden voor een duur abonnement.
Vaak blijkt dat pas weken later als de flink opgelopen rekening wordt
geïncasseerd. Klagen bij het telecombedrijf biedt vrijwel nooit
resultaat. Driekwart van de gedupeerden klaagt, maar slechts vier
procent van de klagers meldt dat het probleem (deels) is opgelost.
Eind 2009 diende de Consumentenbond naar aanleiding van enkele
sms-reclames bij de Reclame Code Commissie (RCC) een drietal klachten
in tegen aanbieders van sms-diensten. De bond werd bij twee van die
klachten deels in het gelijk gesteld. Zo oordeelt de RCC dat er sprake
is van misleiding omdat er geadverteerd wordt met lokkertjes die niet
waarmaken wat ze beloven. Op het meer principiële punt dat de tarieven
en exacte voorwaarden van sms-abonnementen steevast worden
weggemoffeld waardoor mensen makkelijk in de val lopen, kreeg de
Consumentenbond geen gehoor bij de RCC. "Kennelijk vindt de commissie
dat niet problematisch. Op dat punt gaan we zeker in hoger beroep",
aldus Consumentenbond-directeur Bart Combée.
Betaalde sms-diensten zijn er in allerlei soorten en maten:
spelletjes, gadgets, ringtones, IQ-tests en stemrondes bij
tv-programma's. De Consumentenbond is op zich niet tegen sms-diensten,
maar wel als er sprake is van misleiding, oplichting en onterecht
incasseren. 'Het huidige systeem met door de branche zelf opgestelde
gedragsregels werkt niet, de deur naar misbruik staat wagenwijd open.
Zakkenvullers in de sms-branche maken daar dankbaar gebruik van.
Mensen denken dat iets gratis is of dat ze eenmalig betalen, maar
vervolgens zitten ze vast aan een abonnement van bijvoorbeeld EUR
13,50 per week. Het is vaak totaal niet duidelijk waar je `ja' tegen
zegt', stelt Bart Combée. De bond roept staatssecretaris Heemskerk
(Economische Zaken) en de Tweede Kamer op om de wet aan te passen,
zodat consumenten beter beschermd zijn.