Gemeente Geertruidenberg


Project `werkmakelaar'; een uitkomst voor uw bedrijf!

Het zijn roerige tijden op de arbeidsmarkt. Er zijn veel mensen op zoek naar werk, maar moeite hebben bij het vinden van een geschikte baan. Om deze mensen te helpen en te begeleiden, heeft de gemeente Geertruidenberg per 1 november een werkmakelaar aangesteld.

De werkmakelaar richt zich voornamelijk op uitkeringsgerechtigden en niet-uitkeringsgerechtigden die door omstandigheden thuis zijn komen te zitten. Dit bestand van arbeidsaanbod is zeer variabel zowel qua opleiding en werkervaring als qua achtergrond.

Niet alleen werkzoekenden, maar ook bedrijven kampen met problemen. Zij krijgen veel reacties op hun vacatures, maar zijn daardoor erg veel tijd kwijt met het selecteren van geschikt personeel. Ook bij deze selectie van sollicitanten kan de werkmakelaar van betekenis zijn.

Wat houdt het project in en wat doet een werkmakelaar?

De gemeente heeft een werkmakelaar ingezet om mensen met een uitkering intensief te kunnen begeleiden bij het vinden van een baan. Dit is een extra mogelijkheid van arbeidsbemiddeling en -begeleiding die aangeboden wordt naast bestaande externe re-integratietrajecten.

De werkmakelaar houdt zich bezig met het matchen tussen vraag (werkgevers) en aanbod (werknemers) op de arbeidsmarkt. Deze match komt enerzijds tot stand door de behoeften van de werkgevers in de regio in kaart te brengen en hier passende kandidaten bij te vinden. Anderzijds zal er vanuit het arbeidsaanbod gekeken worden naar mogelijkheden op de arbeidsmarkt.

Wat betekent dat voor u?

Als u tegen problemen aanloopt bij het vinden van geschikt personeel, of graag wilt kijken naar de mogelijkheden bij de gemeente wanneer u mensen vanuit een uitkering in dienst neemt, dan kunt u vanaf nu contact opnemen met de werkmakelaar. Er wordt bij de samenwerking uitgegaan van het opbouwen van een duurzame arbeidsrelatie waarbij er bij de aanmelding van cliënten zo veel mogelijk rekening wordt gehouden met uw wensen- en eisenpakket ten aanzien van invulling van de vacature.

Handelwijze

Na een bedrijfsbezoek waarin de werkmakelaar uw vacature(s) en personeelswensen met u zal bespreken, is het mogelijk om tegen kosteloze bemiddeling gebruik te maken van de diensten van de werkmakelaar. Deze zal samen met de klantmanagers van Sociale Zaken uw vacature(s) bespreken om te kijken wie er in aanmerking komen voor uw vacature. Na eerst met deze cliënten een persoonlijk gesprek te hebben gevoerd, waarin gekeken wordt of de cliënt in aanmerking komt voor uw vacature, zal de werkmakelaar hem/haar bij u aanmelden.

Na bemiddeling zal er een nazorgtraject gestart worden waarin er in een periode van 6 maanden begeleiding zal plaatsvinden van onze cliënt. Hierbij wordt er natuurlijk rekening gehouden met zijn/haar en uw nazorgwensen.

Contact

Voor het aanvragen van een gesprek met de werkmakelaar, of voor nadere informatie, kunt u contact opnemen met Karin Janssen via nummer (0162) 579 539 of e-mailadres k.janssen@geertruidenberg.nl.