Gemeente Geertruidenberg
Project `werkmakelaar'; een uitkomst voor uw bedrijf!
Het zijn roerige tijden op de arbeidsmarkt. Er zijn veel mensen op
zoek naar werk, maar moeite hebben bij het vinden van een geschikte
baan. Om deze mensen te helpen en te begeleiden, heeft de gemeente
Geertruidenberg per 1 november een werkmakelaar aangesteld.
De werkmakelaar richt zich voornamelijk op uitkeringsgerechtigden en
niet-uitkeringsgerechtigden die door omstandigheden thuis zijn komen
te zitten. Dit bestand van arbeidsaanbod is zeer variabel zowel qua
opleiding en werkervaring als qua achtergrond.
Niet alleen werkzoekenden, maar ook bedrijven kampen met problemen.
Zij krijgen veel reacties op hun vacatures, maar zijn daardoor erg
veel tijd kwijt met het selecteren van geschikt personeel. Ook bij
deze selectie van sollicitanten kan de werkmakelaar van betekenis
zijn.
Wat houdt het project in en wat doet een werkmakelaar?
De gemeente heeft een werkmakelaar ingezet om mensen met een uitkering
intensief te kunnen begeleiden bij het vinden van een baan. Dit is een
extra mogelijkheid van arbeidsbemiddeling en -begeleiding die
aangeboden wordt naast bestaande externe re-integratietrajecten.
De werkmakelaar houdt zich bezig met het matchen tussen vraag
(werkgevers) en aanbod (werknemers) op de arbeidsmarkt. Deze match
komt enerzijds tot stand door de behoeften van de werkgevers in de
regio in kaart te brengen en hier passende kandidaten bij te vinden.
Anderzijds zal er vanuit het arbeidsaanbod gekeken worden naar
mogelijkheden op de arbeidsmarkt.
Wat betekent dat voor u?
Als u tegen problemen aanloopt bij het vinden van geschikt personeel,
of graag wilt kijken naar de mogelijkheden bij de gemeente wanneer u
mensen vanuit een uitkering in dienst neemt, dan kunt u vanaf nu
contact opnemen met de werkmakelaar. Er wordt bij de samenwerking
uitgegaan van het opbouwen van een duurzame arbeidsrelatie waarbij er
bij de aanmelding van cliënten zo veel mogelijk rekening wordt
gehouden met uw wensen- en eisenpakket ten aanzien van invulling van
de vacature.
Handelwijze
Na een bedrijfsbezoek waarin de werkmakelaar uw vacature(s) en
personeelswensen met u zal bespreken, is het mogelijk om tegen
kosteloze bemiddeling gebruik te maken van de diensten van de
werkmakelaar. Deze zal samen met de klantmanagers van Sociale Zaken uw
vacature(s) bespreken om te kijken wie er in aanmerking komen voor uw
vacature. Na eerst met deze cliënten een persoonlijk gesprek te hebben
gevoerd, waarin gekeken wordt of de cliënt in aanmerking komt voor uw
vacature, zal de werkmakelaar hem/haar bij u aanmelden.
Na bemiddeling zal er een nazorgtraject gestart worden waarin er in
een periode van 6 maanden begeleiding zal plaatsvinden van onze
cliënt. Hierbij wordt er natuurlijk rekening gehouden met zijn/haar en
uw nazorgwensen.
Contact
Voor het aanvragen van een gesprek met de werkmakelaar, of voor nadere
informatie, kunt u contact opnemen met Karin Janssen via nummer (0162)
579 539 of e-mailadres k.janssen@geertruidenberg.nl.