De snelste zeilbootjes van Nederland
Wie maakt de snelste modelzeilboot van Nederland? Op vrijdag 15 januari zullen vijftien studententeams van de TU Delft en Hogeschool INHOLLAND deze strijd aangaan in het offshore-bassin van onderzoeksinstituut MARIN in Wageningen.
Zeiljachten
De wedstrijd is onderdeel van het onderwijsprogramma dat studenten van de minor-opleiding 'Zeiljachten' van de TU Delft en Hogeschool INHOLLAND volgen. Nadat in het eerste kwartaal van het collegejaar de theoretische basis wordt gelegd, moeten de studenten in het tweede kwartaal in teams aan de slag om de theorie ook in de praktijk te brengen.
Wind
De zeilbootjes die de teams bouwen, mogen een maximale lengte van 80 cm hebben en worden op afstand radiografisch bestuurd. De studenten moet laten zien dat hun ontwerp niet alleen snel is, maar ook in staat is om snel boeien te ronden. In het offshore-bassin van onderzoeksinstituut MARIN wordt een windsnelheid gecreëerd van 2 m/s.
Elke team krijgt een afstandsbedieningset met twee servomotoren, een zender en een ontvanger zodat de stuurmiddelen en de stand van de zeilen zijn aan te sturen.
Catamaran
Michiel Katgert van de TU Delft, die de studenten begeleidt. 'Bijna alles mag en alle rompvormen zijn toegestaan. Je mag dus een catamaran ontwerpen maar ook een 'monohull'. De maximale grootte van het zeiloppervlak is ook vrij. Alleen aan de afmetingen zijn restricties: de maximale lengte van het gehele ontwerp is 80 cm, de maximale breedte 30 cm en het model mag zonder tuig niet hoger/dieper zijn dan 30 cm.'
Zeiloppervlak
Katgert: 'De studenten kregen dit jaar dus een grote ontwerpvrijheid waardoor ze extra aangesproken werden op hun innovativiteit. Ze moesten lastige afwegingen maken, bijvoorbeeld die tussen de grootte van het zeiloppervlak en de stabiliteit van de boot. Met grotere zeilen ga je weliswaar harder, maar sla je ook eerder om. Het is aardig om te zien dat er teams zijn die 0,8 vierkante meter aan zeiloppervlak hebben, maar dat er ook teams zijn die het doen met maar 0,2 vierkante meter.'
100 euro
'Een andere belangrijke keuze betreft het materiaal. Er zijn er bijvoorbeeld die koolstofvezel gebruiken om het gewicht van de boot zo laag mogelijk te houden. We geven de studenten een budget van 100 euro maar ze zijn fanatiek en eerzuchtig genoeg om er uit eigen zak nog wat geld bij te leggen. We hebben de grens getrokken bij sponsoring. Dat is niet toegestaan, want dan zou het ontaarden in een wedstrijd 'wie is de beste fondsenwerver?'
Technische Universiteit Delft