Gemeente Nijmegen

Stadshuisstijl voor Nijmegen

14/01/2010

Burgemeester Thom de Graaf presenteerde vandaag de nieuwe huisstijl van Nijmegen. De stadshuisstijl bestaat uit het vertrouwde Altijd Nijmegen logo in combinatie met een aantal kleurrijke banen, die de gelaagdheid van de stad verbeelden. De Graaf onthulde de huisstijl bij de introductie van een eveneens nieuw Platform Citymarketing. Dit platform bestaat uit Nijmeegse vormgevers, marketing- en communicatieprofessionals.

De huisstijl is bedoeld voor gebruik door iedereen die Nijmegen een warm hart toedraagt. Het gaat dus nadrukkelijk niet alleen om de gemeente, maar om zoveel mogelijk partners in de stad, zoals de universiteit, ziekenhuizen, verenigingen, winkels, bedrijven en musea. De gemeente behoudt haar eigen logo, net als de andere organisaties, maar zal het Altijd Nijmegen-beeldmerk gebruiken om de stad positief onder de aandacht van zoveel mogelijk mensen in binnen- en buitenland te brengen. De komende jaren kunnen alle organisaties in Nijmegen de huisstijl voor dat doel gebruiken. Bijvoorbeeld in folders, op (nieuws)brieven, op websites, maar ook in de aankleding van de stad (bijvoorbeeld op vlaggen en banieren) en bij allerlei evenementen. In het huisstijlhandboek wordt ook ingegaan op de mogelijkheden voor andere promotiemiddelen, zoals T-shirts, stickers en bekers.

De nieuwe stadshuisstijl bestaat uit het bekende Altijd Nijmegen logo in combinatie met een aantal kleurrijke lagen. De huisstijl symboliseert de gelaagdheid van de stad. Dit kan zowel letterlijk gezien worden (de diverse bodemlagen) als figuurlijk (elke laag staat voor een periode uit de historie van Nijmegen). De lagen staan ook symbool voor de veelzijdigheid van de stad en vertegenwoordigen de cultuur, horeca, winkelen, kennis, historie, sport en uitgaan.

De mogelijkheden en voorwaarden voor het gebruik staan in het huisstijlhandboek dat te vinden is

op: www.nijmegen.nl/altijdnijmegen

Het nieuwe Platform Citymarketing heeft als taak initiatieven te ontplooien op het gebied van citymarketing en bestaande initiatieven in de stad zoveel mogelijk binnen de context van Altijd Nijmegen te ontwikkelen. Het platform wordt door de gemeente ondersteund.