Ministerie van Verkeer en Waterstaat

Datum 14 januari 2010 2009Z24115

Onderwerp Kamervragen

-

Geachte voorzitter,

Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Boelhouwer heeft gesteld over de aanvliegroute bij Rotterdam Airport.


1. Bent u op de hoogte van de geluidshinder die de bewoners van de Gemeente Lansingerland ervaren, als gevolg van vliegverkeer van en naar Rotterdam Airport?


1. Ja.


2. Deelt u nog steeds de mening dat een meer dwingende vliegcorridor zou kunnen leiden tot een geluidsarmere aanvliegroute?


2. Gemeente Lansingerland heeft in reactie op het voorontwerp aanwijzingsbesluit gevraagd om "zodanige aanpassing van de corridor van gepermitteerde routes dat deze buiten de woonkernen komt te liggen". In de toelichting op het Ontwerpbesluit Rotterdam Airport heb ik geantwoord dat de mogelijkheden en wenselijkheid met betrekking tot de corridor van gepermitteerde routes zullen worden bezien in samenhang met de andere in het traject van de Commissie Van Heijningen afgesproken maatregelen.


3. Wat is de stand van zaken betreffende het door u toegezegde onderzoek naar een andere vliegcorridor?

3. De opdracht betreffende onderzoek naar een andere vliegcorridor kan worden verstrekt zodra het advies op de inspraakreacties van de Commissie 21 (van provincie Zuid Holland en alle omliggende gemeenten) beschikbaar is. Het advies van de Commissie 21 wordt medio januari 2010 verwacht en is van belang bij het formuleren van de definitieve opdracht. a
agina 1 van 2 P






4. Op welke termijn kan een geluidsarmere aanvliegroute worden gerealiseerd? Ons kenmerk VENW/DGLM-2010/108

4. Zie mijn antwoord vraag 3. Definiëren van een andere aanvliegroute zal eventueel plaatsvinden na afronding van het benodigde onderzoek. Een eventueel andere aanvliegroute kan gevolgen hebben voor het beperkinggebied geluidbelasting. Indien een wijziging hiervan optreedt zal dit meegenomen worden in het eerste luchthavenbesluit dat op basis van de nieuwe wet- en regelgeving RBML voor november 2014 vastgesteld dient te zijn.


5. Deelt u de mening dat de luchthaven, samen met de luchtvaart- maatschappijen, zelf het initiatief kan nemen tot een geluidsarmere vliegcorridor? Zo ja, bent u bereid deze te bevorderen, door Rotterdam Airport en de luchtvaartmaatschappijen hierop aan te spreken?

5. In de Regeling luchtverkeersdienstverlening zijn voor vertrekkende vliegtuigen vaste routes (zogenoemde SID's) gedefinieerd. Voor landend verkeer zijn bij Rotterdam Airport geen standaardroutes vastgelegd. Niet de luchthavenexploitant, maar de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) samen met de piloten zijn verantwoordelijk voor de routes die vliegtuigen vliegen. Onderzoek naar de mogelijkheden en wenselijkheid van een eventuele aanpassing van de aanvliegroutes Rotterdam Airport is opgenomen in het advies van de Commissie van Heijningen. Op welke wijze het landende verkeer vrijgehouden kan worden van de woonkernen op een zodanige wijze dat het totaal aantal woningen met geluidsbelasting afneemt en het vliegverkeer toch op een veilig wijze kan worden afgehandeld, zal na oplevering van het advies van de Commissie 21 verder worden bezien.

Hoogachtend,

DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,

ir. Camiel Eurlings

agina 2 van 2 P