Datum 14 januari 2010 2009Z24115
Onderwerp Kamervragen
-
Geachte voorzitter,
Hiermee beantwoord ik de vragen die het lid Boelhouwer heeft gesteld over de
aanvliegroute bij Rotterdam Airport.
1. Bent u op de hoogte van de geluidshinder die de bewoners van de Gemeente
Lansingerland ervaren, als gevolg van vliegverkeer van en naar Rotterdam
Airport?
1. Ja.
2. Deelt u nog steeds de mening dat een meer dwingende vliegcorridor zou
kunnen leiden tot een geluidsarmere aanvliegroute?
2. Gemeente Lansingerland heeft in reactie op het voorontwerp
aanwijzingsbesluit gevraagd om "zodanige aanpassing van de corridor van
gepermitteerde routes dat deze buiten de woonkernen komt te liggen". In de
toelichting op het Ontwerpbesluit Rotterdam Airport heb ik geantwoord dat de
mogelijkheden en wenselijkheid met betrekking tot de corridor van
gepermitteerde routes zullen worden bezien in samenhang met de andere in
het traject van de Commissie Van Heijningen afgesproken maatregelen.
3. Wat is de stand van zaken betreffende het door u toegezegde onderzoek naar
een andere vliegcorridor?
3. De opdracht betreffende onderzoek naar een andere vliegcorridor kan worden
verstrekt zodra het advies op de inspraakreacties van de Commissie 21 (van
provincie Zuid Holland en alle omliggende gemeenten) beschikbaar is. Het
advies van de Commissie 21 wordt medio januari 2010 verwacht en is van
belang bij het formuleren van de definitieve opdracht.
a
agina 1 van 2
P
4. Op welke termijn kan een geluidsarmere aanvliegroute worden gerealiseerd? Ons kenmerk
VENW/DGLM-2010/108
4. Zie mijn antwoord vraag 3. Definiëren van een andere aanvliegroute zal
eventueel plaatsvinden na afronding van het benodigde onderzoek. Een
eventueel andere aanvliegroute kan gevolgen hebben voor het
beperkinggebied geluidbelasting. Indien een wijziging hiervan optreedt zal dit
meegenomen worden in het eerste luchthavenbesluit dat op basis van de
nieuwe wet- en regelgeving RBML voor november 2014 vastgesteld dient te
zijn.
5. Deelt u de mening dat de luchthaven, samen met de luchtvaart-
maatschappijen, zelf het initiatief kan nemen tot een geluidsarmere
vliegcorridor? Zo ja, bent u bereid deze te bevorderen, door Rotterdam
Airport en de luchtvaartmaatschappijen hierop aan te spreken?
5. In de Regeling luchtverkeersdienstverlening zijn voor vertrekkende
vliegtuigen vaste routes (zogenoemde SID's) gedefinieerd. Voor landend
verkeer zijn bij Rotterdam Airport geen standaardroutes vastgelegd. Niet de
luchthavenexploitant, maar de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) samen
met de piloten zijn verantwoordelijk voor de routes die vliegtuigen vliegen.
Onderzoek naar de mogelijkheden en wenselijkheid van een eventuele
aanpassing van de aanvliegroutes Rotterdam Airport is opgenomen in het
advies van de Commissie van Heijningen. Op welke wijze het landende
verkeer vrijgehouden kan worden van de woonkernen op een zodanige wijze
dat het totaal aantal woningen met geluidsbelasting afneemt en het
vliegverkeer toch op een veilig wijze kan worden afgehandeld, zal na
oplevering van het advies van de Commissie 21 verder worden bezien.
Hoogachtend,
DE MINISTER VAN VERKEER EN WATERSTAAT,
ir. Camiel Eurlings
agina 2 van 2
P
Ministerie van Verkeer en Waterstaat