TVM verzekeringen verwacht recordwinst
14/01/2010 11:01
TVM Verzekeringen
TVM verzekeringen verwacht record-winst
HOOGEVEEN - TVM verzekeringen verwacht over 2009 een record-winst te kunnen presenteren. De cijfers zullen in maart definitief bekend gemaakt gaan worden tijdens de jaarlijkse algemene ledenvergadering. Een deel van die winst, 10 miljoen Euro, zal rechtstreeks terugvloeien naar de transportsector via kortingen op brandstof voor bedrijven die bij TVM verzekerd zijn. President-directeur Arjan Bos kondigde dit aan in zijn nieuwjaarsrede.
Het gaat goed, was de boodschap van de topman van TVM, de grootste gespecialiseerde transportverzekeraar van de Benelux.
'Natuurlijk hebben we te lijden gehad van de economische crisis, maar we verwachten naast de mooie winst uit te komen op een omzetdaling van rond de 8%, terwijl in de transportsector een omzetverlies van tussen de 15 en 20% heel normaal is. We hebben minder schade moeten uitkeren, omdat bij veel bedrijven een deel van het wagenpark niet gebruikt wordt. Overigens zien wij op dit moment alweer een lichte stijging van het aantal schades, dus hier moeten we ons niet rijk mee rekenen. Zeker ook de strenge winter van dit moment zal zich laten gelden in de schadecijfers. Dat we een mooie winst kunnen schrijven komt overigens ook mede omdat we hebben kunnen profiteren van de aantrekkende beurzen en ons solide beleggingsbeleid.'
Uitdagingen
Voor TVM verzekeringen gaat 2009 het jaar van de uitdagingen worden. Arjan Bos: Waar zetten we in 2010 strategisch op in: in de eerste plaats blijven we op zoek naar goede partijen voor overname of samenwerking. Daarbij kijken we nu ook naar de binnenvaart. De komende jaren zullen er bijvoorbeeld steeds meer containers per schip worden vervoerd. Bijvoorbeeld vanaf Rotterdam het Duitse achterland in. Waar we verder fors op inzetten is het vergroten van het aantal distributiekanalen. Als directwriter zijn we altijd gewend geweest om rechtstreeks zaken te doen met de vervoerder, maar de focus zal ook in 2010 komen te liggen op strategische samenwerkingsverbanden met makelaars en assuradeuren in de verzekeringsmarkt. Ik verwacht dat we daar dit voorjaar al concrete resultaten over kunnen melden. We denken aan partijen als AON, DFM en IAK. Grote spelers, die graag zaken doen met TVM. We hebben een goede naam in de markt, zijn financieel gezond en onze sterke naam kunnen we nog eens versterken door onze sportsponsoring en zichtbaarheid in de media in zaken die voor onze verzekerden van belang zijn. We zijn absoluut een A-merk!'
Benelux
Verder heeft TVM verzekeringen besloten om nadrukkelijk de Benelux als thuismarkt te kiezen. 'We gaan ons hier positioneren als eigentijdse allround mobiliteitsverzekeraar, waarbij we ook steeds meer zoeken naar het in de markt zetten van innovatieve producten. Zo zullen we ook met verzekeringen gaan komen voor motorfietsen.', aldus Arjan Bos.
Een foto van dit onderwerp is (rechtenvrij) beschikbaar op ANP Fotonet (www.anp-photo.com) en zichtbaar op www.perssupport.nl.
http://www.tvm.nl