SGP



SGP blij met invoering 'alcoholslot'

De SGP is blij met de invoering van het zgn. alcoholslotprogramma (ASP). Al in 2004 hebben we hiervoor gepleit, omdat alcohol in het verkeer ca. 200 mensenlevens per jaar kost. Wat ons betreft wordt het ook verplicht voor schoolbussen.

---

Plenair debat invoering alcoholslotprogramma (ASP) 14 januari 2010
C.G. van der Staaij

Compliment
Ik wil mijn bijdrage beginnen met een compliment aan de minister. Preciezer gezegd: met een compliment aan oud-minister Peijs. In 2004, zes jaar geleden derhalve, heeft de SGP-fractie de invoering van het alcoholslotprogramma tijdens een algemeen overleg met enige klem bepleit. Minister Peijs was daarover bepaald niet enthousiast. Ze had daarvoor op zichzelf ook serieuze argumenten, die te maken hadden met de fraudegevoeligheid. Ik vroeg haar toen om tenminste een onderzoek uit te voeren naar de mogelijke voor- en nadelen van een alcoholslot. Daartoe was de minister bereid.

De uitkomst van dat onderzoek was verrassend positief voor invoering van dit instrument. De minister erkende dat ruiterlijk en heeft zich vervolgens enthousiast ingezet om invoering dichterbij te brengen. Ik heb deze opstelling van de minister altijd zeer gewaardeerd. Ondanks eerdere bezwaren je eerlijk laten overtuigen door argumenten en daar vervolgens ook royaal naar handelen. Politiek op zân best. Niet in de laatste plaats, omdat het hier gaat over het voorkomen van verkeersslachtoffers.

Traditioneel
Ook de huidige minister zet zich volop in om te komen tot een spoedige invoering van het alcoholslot. In de heldere nnavv legt de minister opnieuw de vinger bij het feit, dat maar liefst een kwart van de verkeersslachtoffers wordt veroorzaakt door alcohol. Zonder alcohol zouden er derhalve 200 verkeersdoden minder per jaar te betreuren zijn. De aanduiding âonacceptabelâ kan in de politiek heel snel devalueren, maar is volstrekt op zijn plaats ten aanzien van deze eenvoudig vermijdbare gevolgen van alcohol in het verkeer.

Helder is inmiddels wel, dat traditionele maatregelen om het rijden onder invloed terug te dringen steeds minder effect sorteren. In die zin lijkt het alcoholslot een veelbelovende en innovatieve maatregel en ben ik blij dat ook deze minister zich hier sterk voor maakt. Ook de SWOV heeft zich van harte achter dit initiatief geschaard. Het SWOV heeft becijferd, dat met het nu voorgestelde ASP zo'n 8 à 10 verkeersdoden per jaar bespaard kunnen worden en een kleine 100 gewonden.
Bij een optimale afstemming van andere strafrechtelijke en bestuursrechtelijke maatregelen op het ASP lijkt in de wat verdere toekomst een besparing van 30 à 35 verkeersdoden per jaar realiseerbaar. Ik roep de minister op om deze uitkomst actief dichterbij te brengen. Wellicht kan de minister nader aanduiden wat hij daarbij concreet in gedachten heeft, ook qua tijdpad

In het licht van het voorgaande nog het volgende. Onder meer Finland, Frankrijk en Spanje hebben aangekondigd dat alcoholsloten verplicht worden in bijvoorbeeld schoolbussen. Dat roept natuurlijk de vraag op welke bredere inzet van het ASP in Nederland te realiseren valt. Op dit punt vond ik de reactie van de minister op onze schriftelijke bijdrage wat tam. Wil hij eens bezien hoe actief bevorderd kan worden, dat bijvoorbeeld schoolbussen, touringcarbussen, etc. standaard worden uitgerust met een dergelijk apparaat?

Verslaafden
Een belangrijk punt in dit wetsvoorstel betreft het gegeven, dat het ASP toegankelijk zal zijn voor alcoholverslaafden (alcoholafhankelijken). Daarover leven onder gezondheidsdeskundigen flinke zorgen. Verkeersdeelname door alcoholverslaafden is volgens hen vanuit medisch oogpunt volstrekt onverantwoord omdat zij veel te ziek zijn. Zij vormen immers zowel onder invloed als nuchter een groot gevaar op de weg. Een alcoholslot in de auto neemt dit gevaar uiteraard niet weg. Zij zouden daarom uitgesloten moeten worden van deelname aan het ASP, totdat zij hun alcoholverslaving medisch aantoonbaar hebben overwonnen. Pas dan zou het ASP voor hen een geschikte maatregel kunnen zijn, waarbij de ex-verslaafden onder gecontroleerde omstandigheden kunnen leren alcohol en rijden duurzaam te scheiden.

Mijn fractie vond de argumentatie van deze deskundigen heel valide. Daarom wijdde wij er in onze schriftelijke bijdrage expliciet aandacht aan. De minister is op dit punt ook zeer grondig ingegaan. Terecht wijst hij erop, dat met het alcoholslot een alcoholafhankelijke er in ieder geval 24 uur per dag van wordt weerhouden onder invloed te rijden en zit hij minimaal twee jaar gecontroleerd in het systeem. Ook in buitenlandse programmaâs mogen alcoholafhankelijken meedoen en niet is gebleken dat dit schadelijke consequenties met zich brengt. Mijn fractie wil de lijn van de minister op dit onderdeel vooralsnog volgen. Bij de evaluatie van deze wet is dit in ieder geval een onderdeel waar expliciet naar gekeken moet worden, wat ons betreft. Mede in dit licht steunt mijn fractie ook het amendement van collega De Rouwe om al over drie jaar deze wet te evalueren in plaats van over vijf jaar.

Slot
Ik wacht de reactie van de minister op mijn vragen graag af. Helder mag zijn, dat wij dit wetsvoorstel van harte steunen.