Ouders betrekken in de residentiële jeugdzorg. Een onderzoek naar inhoud en
uitkomsten van contextgerichte hulpverlening
Datum: 14 januari 2010
Promotie: mw. E.M.W. Geurts, 14.45 uur, Academiegebouw, Broerstraat 5,
Groningen
Proefschrift: Ouders betrekken in de residentiële jeugdzorg. Een
onderzoek naar inhoud en uitkomsten van contextgerichte hulpverlening
Promotor(s): prof.dr. E.J. Knorth
Faculteit: Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
Ouders tevredener met meer gezinsgerichte residentiële jeugdzorg
In de residentiële jeugdzorg is de afgelopen decennia een verschuiving
op gang gekomen van een kindgerichte naar een gezinsgerichte
benadering van de hulpverlening. Gezinsgerichte residentiële hulp
richt zich zowel op het kind als op de ouders en het gezin. Om te
kijken of dit ten goede komt aan de behaalde hulpverleningsresultaten,
deed orthopedagoge Esther Geurts onderzoek bij twee groepen
residentieel opgenomen jeugdigen (tussen 6-18 jaar) met gedrags- en
opvoedingsproblemen. De ene groep ontving een experimenteel
hulpaanbod, genaamd `Jeugdzorg in Context' (JIC), waarin veel aandacht
wordt geschonken aan het betrekken van ouders en gezin bij de
hulpverlening. De andere groep ontving de gangbare zorg zonder deze
specifieke aandacht. Overeenkomende kenmerken van de jeugdigen in
beide groepen waren de disharmonische gezinsverhoudingen, de
aanzienlijke tot zeer ernstige gedrags- en opvoedingsproblemen en hun
beperkte sociale netwerk.
Geurts concludeert dat bij het ouder- en gezinsgerichte programma JIC
de gezinsgerichte hulpdoelen vaker worden gerealiseerd, het verblijf
vaker volgens plan wordt beëindigd en de ervaren effectiviteit en
tevredenheid gunstiger is. Jeugdigen met het gezinsgerichte hulpaanbod
doen het na afloop van de hulpverlening iets beter wat betreft
algemeen gedragsmatig functioneren. Daarentegen doen jeugdigen die het
gangbare hulpaanbod hebben ontvangen het iets beter wat betreft
internaliserend probleemgedrag (problemen met het ervaren, verwerken
of uiten van gevoelens zoals angst, verdriet of boosheid).
Esther Geurts (Heerlen, 1977) studeerde orthopedagogiek in Leiden. Ze
voerde haar onderzoek uit bij twaalf residentiële groepen in Rotterdam
en Midden-Holland die deel uitmaken van STEK Jeugdhulp,waar zij als
gezinshulpverlener werkt. Daarnaast werkt ze parttime bij het
Nederlands Jeugdinstituut in Utrecht. Het onderzoek werd mede
gefinancierd door de provincie Zuid-Holland en de Stadsregio
Rotterdam.
Haar proefschrift verschijnt als handelsuitgave bij uitgeverij Garant:
www.garant-uitgevers.nl
Laatst gewijzigd: 18 december 2009 11:39
Rijksuniversiteit Groningen