Radboud Universiteit Nijmegen
Protestantse manager is minder âmensgerichtâ
Datum bericht: 16 december 2009
Beknopte samenvatting
Managers met een protestantse geloofsovertuiging zijn in hun
managementopvattingen minder mensgericht dan katholieke en
niet-christelijke managers. Ze zijn minder gericht op âcommitmentâ
ofwel: op de binding van medewerkers aan de organisatie, die bereikt
wordt door aandacht te geven aan een goede balans tussen de belangen
van de organisatie en de medewerkers. Opvallend is dat orthodox- en
modern-protestantse managers weinig van elkaar verschillen in hun
managementopvattingen, terwijl hun levensbeschouwelijke opvattingen
wel sterk verschillen.
Protestantse managers, zowel orthodox als modern, oriënteren zich bij
het ontwikkelen van beleid wel sterker dan katholieke en
niet-christelijke managersop hun geloofsovertuiging en daaruit
voortvloeiende waarden.
Organisatiekundigen Tom van den Belt en Joop Moret concluderen dit in
hun proefschrift âManagement en levensbeschouwing in Nederlandâ,
waarop ze op 14 januari promoveren aan de Radboud Universiteit
Nijmegen.Â
Vijf groepen vergeleken
Een manager is niet moreel neutraal. Afgelopen jaar is door de
economische crisis de belangstelling voor onderwerpen als
bedrijfsethiek alleen maar gegroeid. Ook personeels- of HRM-beleid
deelt in die belangstelling, bijvoorbeeld voor een onderwerp als
âduurzaam personeelsbeleidâ. Wetenschappelijk onderzoek naar het
effect van levensbeschouwing op management, in het bijzonder op
personeelsbeleid, is tot nog toe echter nauwelijks gedaan.
Tom van den Belt en Joop Moret keken naar de managementopvattingen van
vijf groepen managers: modern-protestanten, orthodox-protestanten,
modern-katholieken, behoudend-katholieken en niet-christenen. Ze
begonnen met een enquête, die door 442 managers werd ingevuld. Op
grond van de uitkomsten vervolgden zij hun onderzoek met 26
diepte-interviews met protestantse managers.
Protestant: minder gericht op commitment
Tom van den Belt: âWe dachten van tevoren dat de orthodox-protestantse
managers, vanwege hun arbeidsethos en ascetische levenshouding, sterk
prestatiegericht en minder mensgericht zouden zijn. Moderne
protestanten zouden, dachten we, meer mensgericht of commitmentgericht
zijn. En die laatste houding verwachtten we ook bij de katholieke en
niet-christelijke managers.â
Alle managers bleken echter ongeveer even sterk gericht te zijn op
prestaties, effectieve aansturing en controle van werknemers. Maar
ging het om commitmentgericht humanresourcesmanagement en mensgericht
leiderschap, dan bleken de opvattingen van de protestantse managers
wel af te wijken van de rest. Joop Moret: âZe werken meer met gezag en
minder met gelijkwaardigheid, hechten aan de hiërarchie en met
vertrouwen geven aan medewerkers hebben ze ook meer moeite dan
katholieke en niet-christelijke managers.â
De leer en het leven
De managementopvattingen van de orthodox-protestantse managers bleken
niet harder of ascetischer dan die van de modern-protestanten, terwijl
hun levensbeschouwing wel veel strenger is. Moret: âOrthodoxen hebben
bijvoorbeeld een pessimistisch mensbeeld: de mens is geneigd tot alle
kwaad. Als manager denken ze echter wel positief over hun
medewerkers - zij het dus minder positief dan een katholieke of
niet-christelijke manager. Ook geloven ze dat alle gezag van God komt,
waarbij zij zichzelf opvatten als de aangewezen gezagsdrager die de
hiërarchie moet bewaken en uitdragen. Alleen, dat is de leer, en in
het dagelijks leven blijkt dat niet te werken en wil men ook niet zo
werken.â
In de gesprekken met protestantse managers bleken zeker de orthodoxe
managers spanning te voelen tussen wat zij âs zondags in de kerk
belijden en wat ze âs maandags op het werk in de praktijk brengen. Een
uitweg uit die spanning vinden zij, stellen Van den Belt en Moret, in
de leerstelling van de algemene genade. Van den Belt: âDoor de
algemene genade kan de samenleving ordelijk en harmonieus
functioneren. Het is een leerstelling of dogma die het mogelijk
maakt om enigszins af te wijken van de geloofsleer. Zo kan een manager
levensbeschouwelijk menen dat de mens geneigd is tot alle kwaad, maar
als manager ook overtuigd zijn dat zijn medewerkers de goede dingen
willen, verantwoordelijkheid kunnen dragen en goede mensen zijn, dus
dat vertrouwen op zân plaats is.â
Christelijk management in tijden van crisis
Uit de vergelijking van de vijf groepen managers bleek wel dat de
waardenoriëntatie, ofwel: bij het ontwikkelen van beleid te rade gaan
bij je levensbeschouwing, bij protestantse managers een stuk hoger
ligt dan bij katholieken en niet-christelijken. Volgens de
onderzoekers kunnen protestantse managers vanuit die oriëntatie ook
mensgerichter gaan denken en werken â iets wat zij zelf desgevraagd
aan zouden bevelen. Moret: âZeker in een tijd van crisis heb je het
meest aan een manager die niet eerst aan het bedrijf denkt en daarna
aan de medewerkers, maar die inziet dat juist betrokken medewerkers
het bedrijf maken â en het bedrijfsresultaat, overigens. Zoân
opvatting valt prima te motiveren vanuit een christelijke
levensbeschouwing. Christus heeft immers gezegd dat je op moet komen
voor de zwakkeren. En dat je je naasten lief moet hebben als jezelf. â
Tom van den Belt (Rijssen, 1956) heeft een eigen organisatie- en
managementadviesbureau, Beltom Advies, dat onder meer gericht is op
christelijk (hoger) management. Hij heeft verschillende publicaties op
zijn naam staan, onder meer over bedrijfsmaatschappelijk werk,
algemeen maatschappelijk werk, vrijwilligerswerk en management vanuit
christelijke spiritualiteit.
Joop Moret (Voorschoten, 1939) werkte van 1974 tot 2001 bij de
Christelijke Hogeschool Ede, onder meer als docent methodiek,
sectorhoofd en directeur van de afdeling HSAO (Sociale Studies). Deze
dubbelpromotie is begeleid vanuit het Institute for Management
Research van de Radboud Universiteit Nijmegen.
Tom van den Belt en Joop Moret, Management en levensbeschouwing in
Nederland. Een onderzoek naar opvattingen van managers in Nederland
over de stijl van leidinggeven en HRM-beleid in relatie tot hun
levensbeschouwing
Promotiedatum 14 januari 2010, Radboud Universiteit Nijmegen.
Promotores: prof. W.F. de Nijs, prof. P.J.M. Verschuren
Een handelseditie van het boek is te bestellen via Beltom Advies,
Barneveld: www.beltomadvies.nl