Vereniging Milieudefensie


Oproep om massaal bezwaar te maken

Staten Friesland volharden in vierbaansweg Noordelijke Wouden

Amsterdam/ Noordelijke Wouden, 13 januari 2010 - De Gedeputeerde Staten van Friesland hebben gisteren het ontwerp-inpassingsplan voor de omstreden Centrale As gepubliceerd. Milieudefensie en Friese natuur- en milieuorganisaties doen een oproep massaal bezwaar te maken tegen de 'achterhaalde en peperdure' vierbaansweg.

Zoals verwacht volhardt de Provincie Friesland in de voorgenomen aanleg van de vierbaansweg dwars door het Nationaal Landschap de Noordelijke Wouden. De Centrale As zou Noordoost-Friesland veiliger maken, de leefbaarheid in de dorpen vergroten en bijdragen aan een betere economie door goede bereikbaarheid. Milieudefensie, It Fryske Gea, de Friese Milieufederatie, It Griene Erfgoed en Fryslân Moat Moai Bliuwe zien die voordelen niet. "Het is een achterhaald en peperduur plan dat enorme schade toebrengt aan het beschermde landschap van de Noordelijke Wouden", zegt woordvoerder Klaas Breunissen van Milieudefensie.

Bezwaar maken

Het ontwerp-inpassingsplan voor de vierbaansweg staat op de website www.decentraleas.nl en ligt tot en met 22 februari 2010 ter inzage in het provinciehuis en verschillende gemeentehuizen. Tot die datum is het mogelijk bij Provinciale Staten een zogenaamde 'zienswijze' in te dienen. Breunissen roept iedereen op dat te doen: "We moeten het provinciebestuur laten weten dat heel veel mensen die Centrale As niet willen. De provincie is heel voorbarig al begonnen met het slopen van huizen en het plaatsen van bouwborden. Maar de Centrale As is nog lang geen gelopen race".

Op initiatief van Milieudefensie vespreiden de organisaties de komende weken een folder met een standaardbezwaarbrief - vanaf 15 januari ook te vinden op www.milieudefensie.nl/ruimte. In de folder roept Doutzen Kroes, het topmodel uit Eastermar, de mensen op hun standpunt aan de provincie duidelijk te maken. Op 6 februari doet een actiebus de dorpen langs de Centrale As aan.

Alternatief

In Nationale Landschappen zijn nieuwe grootschalige infrastructurele projecten niet toegestaan. Enige uitzondering is als zo'n project aantoonbaar een groot openbaar belang dient en er geen alternatief voorhanden is. Breunissen: "Maar er is juist een uitstekend alternatief, ontwikkeld door milieu-, landschaps- en erfgoedorganisaties en positief beoordeeld door TNO. Het voorziet in een verbetering van de bestaande N356 en een beperkte wegomlegging bij Burgum en Damwâld. We sparen er het landschap én miljoenen euro's mee!"