Vereniging Milieudefensie
Oproep om massaal bezwaar te maken
Staten Friesland volharden in vierbaansweg Noordelijke Wouden
Amsterdam/ Noordelijke Wouden, 13 januari 2010 - De Gedeputeerde
Staten van Friesland hebben gisteren het ontwerp-inpassingsplan voor
de omstreden Centrale As gepubliceerd. Milieudefensie en Friese
natuur- en milieuorganisaties doen een oproep massaal bezwaar te maken
tegen de 'achterhaalde en peperdure' vierbaansweg.
Zoals verwacht volhardt de Provincie Friesland in de voorgenomen
aanleg van de vierbaansweg dwars door het Nationaal Landschap de
Noordelijke Wouden. De Centrale As zou Noordoost-Friesland veiliger
maken, de leefbaarheid in de dorpen vergroten en bijdragen aan een
betere economie door goede bereikbaarheid. Milieudefensie, It Fryske
Gea, de Friese Milieufederatie, It Griene Erfgoed en Fryslân Moat Moai
Bliuwe zien die voordelen niet. "Het is een achterhaald en peperduur
plan dat enorme schade toebrengt aan het beschermde landschap van de
Noordelijke Wouden", zegt woordvoerder Klaas Breunissen van
Milieudefensie.
Bezwaar maken
Het ontwerp-inpassingsplan voor de vierbaansweg staat op de website
www.decentraleas.nl en ligt tot en met 22 februari 2010 ter inzage in
het provinciehuis en verschillende gemeentehuizen. Tot die datum is
het mogelijk bij Provinciale Staten een zogenaamde 'zienswijze' in te
dienen. Breunissen roept iedereen op dat te doen: "We moeten het
provinciebestuur laten weten dat heel veel mensen die Centrale As niet
willen. De provincie is heel voorbarig al begonnen met het slopen van
huizen en het plaatsen van bouwborden. Maar de Centrale As is nog lang
geen gelopen race".
Op initiatief van Milieudefensie vespreiden de organisaties de komende
weken een folder met een standaardbezwaarbrief - vanaf 15 januari ook
te vinden op www.milieudefensie.nl/ruimte. In de folder roept Doutzen
Kroes, het topmodel uit Eastermar, de mensen op hun standpunt aan de
provincie duidelijk te maken. Op 6 februari doet een actiebus de
dorpen langs de Centrale As aan.
Alternatief
In Nationale Landschappen zijn nieuwe grootschalige infrastructurele
projecten niet toegestaan. Enige uitzondering is als zo'n project
aantoonbaar een groot openbaar belang dient en er geen alternatief
voorhanden is. Breunissen: "Maar er is juist een uitstekend
alternatief, ontwikkeld door milieu-, landschaps- en
erfgoedorganisaties en positief beoordeeld door TNO. Het voorziet in
een verbetering van de bestaande N356 en een beperkte wegomlegging bij
Burgum en Damwâld. We sparen er het landschap én miljoenen euro's
mee!"