persbericht www.wessanen.com
Utrecht, 13 januari 2010
Wessanen presenteert strategie-update
De Concerndirectie van Koninklijke Wessanen nv maakt bekend dat zij vandaag de strategie van
het concern presenteert. Na goedkeuring van de verkoop van Tree of Life, Inc. zal Wessanen uit
drie voortgezette activiteiten bestaan: Wessanen Europe, American Beverage Corporation en
Frozen Foods. American Beverage Corporation zal volgens planning in 2011 worden afgestoten,
en de focus van Frozen Foods zal vooralsnog liggen op revitalisering van het merk Beckers,
omzetgroei en kostenbeheersing. Wessanen Europe wordt het kernbedrijf van de onderneming.
Wessanen Europe ziet zichzelf uitgroeien tot de koploper op het gebied van biologische voeding in
een select aantal Europese landen. Het bedrijf zal zich richten op de Europese markt voor
biologische voeding. Het groeipotentieel van deze aantrekkelijke en groeiende markt is
aanzienlijk. De meeste consumenten zijn zich tegenwoordig bewust van het belang van
biologische producten en duurzame productiemethoden, en de consumptie per hoofd van de
bevolking neemt toe. Sterke, onderliggende trends zoals de almaar toenemende betrokkenheid
van de gemiddelde consument, gezondheidsvoordelen en smaakbeleving zullen naar verwachting
de aanjagers zijn van aanhoudende groei van de Europese markten voor biologische
voedingsproducten.
Wessanen Europe is primair een op merken gerichte verkoop-, marketing- en
distributieorganisatie die van meerdere kanalen gebruik maakt. De portfolio van meer dan veertig
merken, waaronder Bjorg, Zonnatura en Whole Earth, wordt voornamelijk verkocht via speciale
schappen in supermarkten en via het speciaalzakenkanaal (winkels die in gezonde voeding zijn
gespecialiseerd). Daarnaast houdt Wessanen Europe zich bezig met groothandelsactiviteiten en is
het bedrijf eigenaar van de Nederlandse franchiseketen `de Natuurwinkel' (natuurvoedingszaken).
Wessanen Europe is hoofdzakelijk actief in Frankrijk, de Benelux, het Verenigd Koninkrijk en
Duitsland. Momenteel wordt een nieuw operationeel model geïntroduceerd; een nieuwe
managementstructuur is al geïmplementeerd.
In 2010 zal de focus van Wessanen Europe vooral liggen op versterking van de basis, inclusief
merkenharmonisering, centrale sourcing en het opzetten van een Europees expertisecentrum
Chamber of Commerce . Amsterdam 33145851
voor biologische producten. Winstgevende omzetgroei is van cruciaal belang en het nagestreefde
groeiniveau voor Wessanen Europe zal ten minste in lijn liggen met de marktgroei. Op langere
termijn streeft Wessanen Europe naar een omzet van ruim EUR 1 miljard via enerzijds autonome
groei en anderzijds complementaire acquisities.
Vandaag om 10.00 uur MET zal de Concerndirectie een bijeenkomst van analisten en beleggers
voorzitten en de strategie-update presenteren. De audio-webcast van deze bijeenkomst kan
worden gevolgd via de website van Wessanen (www.wessanen.com). Kort na de bijeenkomst kan
de webcast opnieuw worden beluisterd. De presentatie is beschikbaar op de website en kan
worden gedownload.
Concerndirectie
Koninklijke Wessanen nv
Wessanen NV