Ingezonden persbericht




Amsterdam, 4 januari 2010

HONG KONG FILM PANORAMA

Ook dit jaar presenteert het Filmmuseum weer het Hong Kong Film Panorama, een selectie van een aantal interessante Hongkong-titels van het afgelopen jaar. Op het programma staan actie- en fantasyproducties, coming-of-age drama's, thrillers en twee non-fictiefilms. Speciale aandacht is er voor regisseur Tsui Hark, die met zijn wervelende producties in alle genres al sinds de jaren tachtig het beeld van de Hongkongse cinema bepaalt. Hong Kong Film Panorama, 13 t/m 23 januari 2010, Filmmuseum (Amsterdam).

Voor het zesde jaar op rij biedt het Filmmuseum onderdak aan Hong Kong Film Panorama, een handzame selectie van de speelfilmproductie in de voormalige Britse kroonkolonie, die jaarlijks goed is voor tientallen titels. Bijzondere aandacht is er voor de bekende Hongkongse regisseur Tsui Hark, van wie vijf films in het programma zijn opgenomen. Te zien is onder andere de historische martial arts-trilogie Once upon a time in China (1991-1993) rond de Chinese volksheld Wong Fei Hung.

Vijfentwintig jaar geleden richtte Tsui Hark zijn productiemaatschappij Film Workshop op, reden om stil te staan bij 's mans indrukwekkende oeuvre. Tsui was in de jaren tachtig en negentig als regisseur, schrijver, producer en talentspotter de drijvende kracht achter de Hongkong-film. Hij maakte films in ieder denkbaar genre en lanceerde nieuw talent voor en achter de camera (John Woo, Chow Yun-fat, Jet Li, Ching Siu-tung en Brigitte Lin). Typische Hongkong-genres als de 'heroic bloodshed', spookromances, het kungfu-epos, futuristische fantasieën en de Shanghai-musical werden door hem uitgevonden of gereactiveerd. Daarbij toont Tsui zich niet alleen een gedreven filmmaker, maar ook hoeder van de oude Chinese cultuur met haar millenniumoude tradities, sagen en filosofieën.

Hong Kong Film Panorama brengt een aantal interessante titels van het afgelopen jaar bijeen. Van Johnny To (The Heroic Trio, Love on a Diet) is de jazzy misdaadfilm Sparrow te zien, een aanstekelijke mix van film noir, musical en melodrama. Chi-kin Kwok leverde met The Moss een urbane misdaadthriller over corruptie in het Hongkongse politiecorps af en Lawrence Lau verrast met het door amateurs gespeelde City Without Baseball, over het wel en wee van een baseballteam in een stad waar vrijwel niemand zich met deze typisch Amerikaanse sport bezighoudt. Van Heiward Mak is High Noon te zien, zijn rauwe speelfilmdebuut over de belevenissen van een groepje teenagers in Hongkong.

This Darling Life van Angie Chen is een verrassende documentaire over Hongkongse honden en hun eigenaars. In Herman Yau's lichtvoetige tragikomedie True Women For Sale proberen twee prostituees het hoofd boven water te houden in de wijk Sham Shui Po, Hongkongs eigen Sin City.

Hong Kong Film Panorama wordt georganiseerd in samenwerking met Hong Kong Economic and Trade Office en Hong Kong International Film Festival Society. Het programma is ook in andere Europese steden te zien (o.a. Lissabon, Brussel, Madrid en Barcelona).

Noot voor de redactie /