RET start proef met twee hybride bussen
13 januari 2010
De RET heeft donderdag 13 januari officieel twee diesel-hybride bussen
in gebruik genomen. De bussen zullen de komende twee jaar als proef
worden ingezet in de reguliere dienstregeling van de RET. De RET heeft
duurzaam ondernemen hoog in het vaandel staan en deze bussen zullen
bijdragen aan een schonere leefomgeving en een beter milieu. Zo
verbruiken ze minder brandstof en hebben ze een lage CO2-uitstoot.
Bovendien zijn de bussen geluidsarm en zeer comfortabel.
De twee gelede hybride bussen van zijn van het merk Mercedes Citaro.
Ze worden aangedreven door elektromotoren in de wielnaven, waardoor ze
altijd elektrisch (op accu) rijden. De accu wordt geladen door
remenergie en door een kleine dieselgenerator. Deze generator slaat
alleen aan als de accu moet worden opgeladen. De verwachting is dat de
hybride bussen 25 tot 30 procent diesel zal besparen (ten opzichte van
een gewone dieselbus).
Grote stap
De proef met de hybride bussen is een grote stap vooruit op busgebied.
De gemeente Rotterdam streeft naar 100% elektrisch vervoer in 2025 en
de RET draagt met deze bussen bij aan deze ambitie.
De proef wordt financieel mogelijk gemaakt door het ministerie van
V&W, de stadsregio Rotterdam en de RET. Directeur Pedro Peters van de
RET en portefeuillehouder Verkeer en Vervoer van de Stadsregio
Rotterdam, Hans Vervat, namen de hybride bussen officieel in gebruik.
RET