Provincie Flevoland
Provinciehuis
Flevoland effectief en efficint werkende provincie
Publicatiedatum: 13 januari 2010
Flevoland is een effectief en efficint werkende provincie met een
compacte ambtelijke organisatie. Dat is de conclusie van de
bestuurskrachtmeting die is uitgevoerd door een onafhankelijke
commissie onder leiding van Loek Hermans. Gedeputeerde Staten is
tevreden over de uitkomstenen beschouwen deze bestuurskrachtmeting als
een spiegel die voorgehouden wordt, waar van geleerd kan worden.
De commissie heeft verschillende taken van de provincie onderzocht en
gesprekken gevoerd met de gemeenten, het waterschap en
maatschappelijke instellingen en organisaties. Er is gesproken over
twaalf taken die de provincie uitvoert. Onder meer het beheer en
onderhoud provinciale wegen, jeugdzorg, financieel toezicht gemeenten,
Oostvaarderswold, duurzaamheid en hoger onderwijs. In het onderzoek
heeft de visitatiecommissie gekeken naar maatschappelijk effect (welke
resultaten worden er concreet behaald), efficintie (met wat voor
middelen wordt wat gedaan) en democratische legitimiteit (draagvlak,
betrekken partners).
Grote ontwikkelprogramma's
De commissie is voornamelijk positief over de bestuurskracht van de
provincie. Ze is bovendien onder de indruk van het feit dat Flevoland
als kleine provincie in staat is om grote ontwikkelprogramma's van
nationaal belang mogelijk te maken. Wel merkt de commissie op dat een
aantal wettelijke taken, zoals het beheer en onderhoud van wegen en
het handhaven van vergunningen sober wordt uitgevoerd. Ze koppelt de
sobere uitvoering van sommige wettelijke taken aan de keuze die de
provincie heeft gemaakt voor de uitvoering van een aantal grote
(rijks)ontwikkelprogramma's en de beperkte financile middelen die de
provincie ter beschikking heeft. Deze analyse sluit goed aan bij het
rapport over de financile situatie, dat door het onafhankelijk
financieel onderzoeksbureau Cebeon is opgesteld. Dit laat zien dat
Flevoland structureel te weinig geld heeft om al haar taken uit te
voeren. Deze beperkte financile positie tegenover een grote
ontwikkeltaak heeft het college van GS tot keuzes gedwongen. In het
Hoofdlijnenakkoord zijn daarom duidelijke keuzes gemaakt voor
specifieke speerpuntprojecten.
Uitvoerder, toezichthouder, regisseur?
Uit het onderzoek blijkt verder dat er over de rol van de provincie
wisselend wordt gedacht door gemeenten en maatschappelijke
instellingen. Sommige geven aan dat de provincie 'buiten haar boekje'
gaat als ze op het terrein van de gemeenten komt. Andere vinden het
prettig als de provincie zich actief opstelt en een deel van de
uitvoering op zich neemt. Daarnaast is de visitatiecommissie van
mening dat de provincie duidelijker moet maken in welke rol
(uitvoerder, toezichthouder, regisseur) zij zit. Vooral de provinciale
rol van uitvoerder wordt door veel organisaties nog niet echt herkend.
Het geeft organisaties het gevoel dat de provincie hun werk gaat doen.
GS herkennen dit. Aan het begin van deze collegeperiode hebben GS een
omslag gemaakt: van beleid naar uitvoering. Maar het is niet altijd
duidelijk wat die uitvoering dan inhoudt.
Dialoog
De resultaten van de bestuurskrachtmeting en de reactie van GS zijn
voor het college belangrijke input voor de voortdurende dialoog met
provinciale staten en partners over de invulling van haar rollen en
taken.