Provincie Flevoland Provinciehuis

Flevoland effectief en efficint werkende provincie

Publicatiedatum: 13 januari 2010

Flevoland is een effectief en efficint werkende provincie met een compacte ambtelijke organisatie. Dat is de conclusie van de bestuurskrachtmeting die is uitgevoerd door een onafhankelijke commissie onder leiding van Loek Hermans. Gedeputeerde Staten is tevreden over de uitkomstenen beschouwen deze bestuurskrachtmeting als een spiegel die voorgehouden wordt, waar van geleerd kan worden.

De commissie heeft verschillende taken van de provincie onderzocht en gesprekken gevoerd met de gemeenten, het waterschap en
maatschappelijke instellingen en organisaties. Er is gesproken over twaalf taken die de provincie uitvoert. Onder meer het beheer en onderhoud provinciale wegen, jeugdzorg, financieel toezicht gemeenten, Oostvaarderswold, duurzaamheid en hoger onderwijs. In het onderzoek heeft de visitatiecommissie gekeken naar maatschappelijk effect (welke resultaten worden er concreet behaald), efficintie (met wat voor middelen wordt wat gedaan) en democratische legitimiteit (draagvlak, betrekken partners).

Grote ontwikkelprogramma's

De commissie is voornamelijk positief over de bestuurskracht van de provincie. Ze is bovendien onder de indruk van het feit dat Flevoland als kleine provincie in staat is om grote ontwikkelprogramma's van nationaal belang mogelijk te maken. Wel merkt de commissie op dat een aantal wettelijke taken, zoals het beheer en onderhoud van wegen en het handhaven van vergunningen sober wordt uitgevoerd. Ze koppelt de sobere uitvoering van sommige wettelijke taken aan de keuze die de provincie heeft gemaakt voor de uitvoering van een aantal grote (rijks)ontwikkelprogramma's en de beperkte financile middelen die de provincie ter beschikking heeft. Deze analyse sluit goed aan bij het rapport over de financile situatie, dat door het onafhankelijk financieel onderzoeksbureau Cebeon is opgesteld. Dit laat zien dat Flevoland structureel te weinig geld heeft om al haar taken uit te voeren. Deze beperkte financile positie tegenover een grote ontwikkeltaak heeft het college van GS tot keuzes gedwongen. In het Hoofdlijnenakkoord zijn daarom duidelijke keuzes gemaakt voor specifieke speerpuntprojecten.

Uitvoerder, toezichthouder, regisseur?

Uit het onderzoek blijkt verder dat er over de rol van de provincie wisselend wordt gedacht door gemeenten en maatschappelijke instellingen. Sommige geven aan dat de provincie 'buiten haar boekje' gaat als ze op het terrein van de gemeenten komt. Andere vinden het prettig als de provincie zich actief opstelt en een deel van de uitvoering op zich neemt. Daarnaast is de visitatiecommissie van mening dat de provincie duidelijker moet maken in welke rol (uitvoerder, toezichthouder, regisseur) zij zit. Vooral de provinciale rol van uitvoerder wordt door veel organisaties nog niet echt herkend. Het geeft organisaties het gevoel dat de provincie hun werk gaat doen. GS herkennen dit. Aan het begin van deze collegeperiode hebben GS een omslag gemaakt: van beleid naar uitvoering. Maar het is niet altijd duidelijk wat die uitvoering dan inhoudt.

Dialoog

De resultaten van de bestuurskrachtmeting en de reactie van GS zijn voor het college belangrijke input voor de voortdurende dialoog met provinciale staten en partners over de invulling van haar rollen en taken.