Winnaar Lekkerste broodje Horeca is van Erwin van Oosten Lekkerste broodje horeca komt van Café Diner Vlaanderen uit Delft
Woerden, 12 januari 2010
Vandaag is het lekkerste broodje Catering van Nederland gepresenteerd op de Horecava. Erwin van Oosten van Café Diner Vlaanderen won met zijn creatie Ostrich-licious en heeft de felbegeerde bokaal en kookworkshop in het Librije's kookatelier aangekregen. Het lekkerste broodje is vakkundig gepresenteerd op een bord en in een duurzame verpakking. De jury was dit jaar gericht op presentatie, gebruik van lekkere ingrediënten zoals kaas en vis, maar ook naar de kosten. De kosten van het lekkerste broodje catering mocht maximaal E3,75 bedragen. De presentatie was in handen van chef kok en televisiepresentator René Pluijm, ook wel bekend van "Pluim op Pad".
1 Erwin van Oosten van Café Diner Vlaanderen uit Delft met creatie Ostrich-licious
2 George Walta van 't Hof van Eten uit Den Haag met creatie Liever Livar
3 Fabianne Massop van Stads Café De Goedsack met creatie Broodje Tonijn Sensation
Opdracht
De deelnemers hebben op het podium 5 identieke warme of koude belegde broodcreatie samengesteld en gepresenteerd. De broodcreatie kon zijn een broodje, sandwich, croissant, stokbrood of variant hiervan. Hierbij moet gebruik worden gemaakt van een algemeen landelijk verkrijgbare broodsoort of bake-off broodsoorten. In het kader van gezonde en verantwoorde voeding heeft de jury ook gekeken naar de toepassing van gezonde componenten die normaal verkrijgbaar zijn. Aan de jury moest ook een berekening van de calorische waarde en de kostprijs getoond worden. Hierbij kon gebruik gemaakt worden van de nieuwe kostprijscalculator van het bedrijfschap voor Horeca en Catering en de Caloriechecker.
De lekkerste wedstrijden
Op het podium hebben 22 deelnemers deelgenomen aan de finale voor het lekkerste broodje catering. Al 27 jaar worden deze lekkerste wedstrijden georganiseerd door de Stichting de Lekkerste Wedstrijden in opdracht van Koninklijke Horeca Nederland. Met deze wedstrijden wordt de professionaliteit en vakkundigheid aangetoond van de horecamedewerkers. Het doel van 'Het Lekkerste Broodje van Nederland' is het stimuleren van creativiteit en inventiviteit bij het samenstellen van een warm of koud broodje. De wedstrijd wordt beschouwd als een culinaire uitdaging voor iedereen die in de horeca en voornamelijk in lunchrooms, fastservice bedrijven, restaurants, catering of grootkeuken werkzaam is.
Jury
De jury voor het lekkerste broodje catering bestond uit voorzitter Jos van Alphen, sectorvoorzitter Fastservice. Hij werd bijgestaan door:
Alfred Verhagen, Marketing manager Koppert Cress
Alan Campbell, Manager duurzaam DEPA
Arjen Broekman, Meest Markante Horecaondernemer 2009 Helma Kleijweg, Eigenaresse Onder de pannen, winnaar aller-lekkerste broodje van NL Agnes Leewis, Marketing manager Nederlands Visbureau
| | |Noot voor de redactie -