TenneT
Compensatie stroomonderbreking Bollenstreek
12-01-2010 Zaterdag 09 januari is er vanaf circa 19.30 uur een
stroomonderbreking geweest in de Bollenstreek. Tijdens de
stroomonderbreking viel in deze regio een belasting weg van ruim 100
megawatt. Hierdoor kwamen ongeveer 80.000 tot 100.000 huishoudens in
deze regio zonder stroom te zitten. Vanaf 22.30 uur is
elektriciteitstransporteur TenneT het gebied fasegewijs weer van
stroom gaan voorzien. Rond half twaalf had nagenoeg het hele gebied
weer elektriciteit. Voor enkele straten zijn aansluitend nog
handmatige schakelingen nodig geweest door de regionale netbeheerder
Liander om deze weer van stroom te voorzien. De oorzaak van de storing
kwam door een defect aan een rail in een hoogspanningsstation van
TenneT in Sassenheim. Hoe het defect heeft kunnen ontstaan is nog
onduidelijk en wordt nog uitgezocht.
Storingen
TenneT doet er alles aan om storingen te voorkomen. Daarom werkt
TenneT ook aan een betrouwbaar netwerk. In vergelijking met andere
Europese landen hebben we een robuust en betrouwbaar
elektriciteitsnetwerk met relatief weinig "storingsminuten". Toch kan
het gebeuren dat u met een storing te maken krijgt. Zodra een storing
bij ons bekend is, proberen wij deze zo snel als mogelijk te
verhelpen.
Compensatie stroomonderbreking Bollenstreek
Wanneer langdurig ongemak wordt ondervonden door een storing, is er
een wettelijke compensatievergoeding. In de Bollenstreek is regionale
netbeheerder Liander verantwoordelijk voor de distributie van
elektriciteit. Liander handelt daarom de compensatieregeling af, ook
al zat de oorzaak van de storing in het hoogspanningsnet van TenneT.
Heeft een huishouden bijvoorbeeld langer dan 4 uur maar korter dan 8
uur zonder stroom gezeten, dan heeft zij in dit geval recht op een
wettelijke vergoeding van 35 euro. Voor bedrijven gelden andere
vergoedingen, die u kunt terugvinden op de website van Liander. U
hoeft hiervoor niets te doen. Als u in aanmerking komt voor een
compensatievergoeding, zal Liander dit automatisch terugstorten op uw
rekening.
Voor vragen kunt u terecht bij het servicecentrum van TenneT.
Telefoon (alle vragen): (026) 373 17 17
Fax: (026) 373 13 95
E-mail: servicecentrum@tennet.org
Website: http://www.tennet.org/