TenneT


Compensatie stroomonderbreking Bollenstreek

12-01-2010 Zaterdag 09 januari is er vanaf circa 19.30 uur een stroomonderbreking geweest in de Bollenstreek. Tijdens de stroomonderbreking viel in deze regio een belasting weg van ruim 100 megawatt. Hierdoor kwamen ongeveer 80.000 tot 100.000 huishoudens in deze regio zonder stroom te zitten. Vanaf 22.30 uur is elektriciteitstransporteur TenneT het gebied fasegewijs weer van stroom gaan voorzien. Rond half twaalf had nagenoeg het hele gebied weer elektriciteit. Voor enkele straten zijn aansluitend nog handmatige schakelingen nodig geweest door de regionale netbeheerder Liander om deze weer van stroom te voorzien. De oorzaak van de storing kwam door een defect aan een rail in een hoogspanningsstation van TenneT in Sassenheim. Hoe het defect heeft kunnen ontstaan is nog onduidelijk en wordt nog uitgezocht.

Storingen
TenneT doet er alles aan om storingen te voorkomen. Daarom werkt TenneT ook aan een betrouwbaar netwerk. In vergelijking met andere Europese landen hebben we een robuust en betrouwbaar elektriciteitsnetwerk met relatief weinig "storingsminuten". Toch kan het gebeuren dat u met een storing te maken krijgt. Zodra een storing bij ons bekend is, proberen wij deze zo snel als mogelijk te verhelpen.

Compensatie stroomonderbreking Bollenstreek
Wanneer langdurig ongemak wordt ondervonden door een storing, is er een wettelijke compensatievergoeding. In de Bollenstreek is regionale netbeheerder Liander verantwoordelijk voor de distributie van elektriciteit. Liander handelt daarom de compensatieregeling af, ook al zat de oorzaak van de storing in het hoogspanningsnet van TenneT. Heeft een huishouden bijvoorbeeld langer dan 4 uur maar korter dan 8 uur zonder stroom gezeten, dan heeft zij in dit geval recht op een wettelijke vergoeding van 35 euro. Voor bedrijven gelden andere vergoedingen, die u kunt terugvinden op de website van Liander. U hoeft hiervoor niets te doen. Als u in aanmerking komt voor een compensatievergoeding, zal Liander dit automatisch terugstorten op uw rekening.

Voor vragen kunt u terecht bij het servicecentrum van TenneT.

Telefoon (alle vragen): (026) 373 17 17
Fax: (026) 373 13 95
E-mail: servicecentrum@tennet.org
Website: http://www.tennet.org/